Eudicella groeit niet

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Plaats reactie
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Eudicella groeit niet

Bericht door Rick97 »

Hallo allemaal.

Een tijd geleden kocht een tiental Eudicella pauparata. Deze larven zagen er prima uit,
en deden het aanvankelijk ook goed. Maar bij mijn laatste keer kijken (paar weken geleden),
zag ik dat ze nauwelijks gegroeit waren. Ik houd mijn larven vrij koel, dus aan een trage
ontwikkelingstijd ben ik wel gewend. Hopend dat het beter zou gaan heb ik toch wat witrothout
toegevoegd. Het substraat was mij ietwat aan de droge kant, dus heb ik het extra bevochtigd.

Het ging dus niet beter en vandaag vond ik op 3 na al mijn larfjes dood :( . Van de 3 overlevenden
zien twee er erg slecht uit, de laatste doet het wonderbaarlijk genoeg prima. Ik heb dit niet
eerder meegemaakt. De rest van mijn larven (pachnoda's, mecynorrhina's) doen het verder prima,
en hun substraat heeft dezelfde oorsprong. Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is?
En veel belangrijker: wat ik eraan kan doen?
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Rick,

Sow, dat is balen zeg! Zijn dat de Eudicella pauperata die je van mij hebt overgenomen? Bij mij zijn ze namelijk allemaal netjes uit de verpopping gekomen en voor zover ik weet heb ik geen uitval gehad. Het lijkt me dus de moeite waard om te proberen te achterhalen wat er mis gegaan kan zijn.

Dat er af en toe een larfje sneuvelt is niet meer dan normaal en is vaak geen reden tot paniek. Wanneer er meerdere dieren in dezelfde bak sneuvelen is dat echter een ander verhaal. Zeker wanneer het L3 larven zijn die op het punt staan te verpoppen. In deze laatste periode zullen ze vrijwel niet meer groeien omdat ze zich voorbereiden op de coconbouw en de verpopping. Dat ze op dat punt niet in grootte en gewicht toenemen is dan ook normaal.

Wellicht kun je ons iets meer informatie geven over hoe je de larven gehuisvest hebt. Zitten ze allemaal samen in een bak? Hoe groot is deze bak? Hoe hoog is het substraat? Hoe zou je de mate van vochtigheid omschrijven? Hoe zit het met de verluchting in de bak? En wanneer heb je ze voor het laatst vers substraat gegeven?

Heb jij toevallig zwarte vlekjes op de larven gezien? Dat zou namelijk kunnen duiden op een infectie met verschillende pathogenen. Of is er nog iets anders dat je is opgevallen aan de dode larven? Zo zouden ze bijvoorbeeld een beetje blauwig kunnen zijn, dat duidt dan weer op verstikking.

Weet je trouwens zeker dat de larven dood zijn? Zeker vlak voor de coconbouw willen larven er nog wel eens rimpelig uitzien en dan zijn ze ook erg traag, dan zitten ze echter in de pre-pop fase en zijn ze niet dood!

Kortom, er zijn een aantal mogelijke verklaringen die zeker de moeite waard zijn uit te pluizen om een vergelijkbare situatie in het vervolg te voorkomen. Daarvoor hebben we echter iets meer informatie van je nodig.

Nogmaals, het is flink balen. Maar dit overkomt ons allemaal wel eens en soms is er niets dat je anders gedaan had kunnen hebben om het te voorkomen. Dan is het gewoon dikke vette pech!
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

Dat waren inderdaad jouw larfjes Bas. :oops:

Ik had de Eudicella's verdeeld tussen twee bakjes van een litertje of 5 substraat. Vochtigheid was zoals bij de meeste
van mijn larven: het voelt vochtig aan als je er in knijpt (de voorlaatste check dus iets te droog,
daarom check ik ook altijd om de zoveel tijd mijn substraat, maar de laatste keer was het nog prima).
Die voorlaatste check was dus ook de laatste keer dat ze vers substraat kregen, paar weekjes terug.
Supplementen gaf ik nauwelijks, ze hadden een kleine hoeveelheid witrot hout ter beschikking als ze daar
behoefte aan zouden hebben.

De verluchtig komt door geboorde gaten in de bovenkant. De larfjes waren niet blauw, maar wel verschrompeld.
Ze waren ook echt dood (op 3 na dus). Die vorm van ventilatie heeft bij mij noch bij verschillende Pachnodasoorten,
noch bij Mecynorrhina's ooit problemen opgeleverd. Geen zwarte vlekjes.

Ikzelf vermoed dat ze misschien toch te lang te droog gestaan hebben (hoewel het niet extreem droog was de laatste
check), en daarom teveel schade hebben opgelopen. Ik zou haast denken dat het tevens aan mijn substraat ligt, maar
dat heeft dezelfde basis als dat van al mijn andere kevers, en die doen het prima. Er staat nu twee MPCs op uitkomen,
die hebben ongeveer dezelfde behandeling gekregen als de Eudicella's (oké, grotere bak en meer witrothout), en daar
lijkt alles prima mee te gaan. Dus misschien heb ik toch iets fout gedaan bij de Eudicella's.

Ik ga wss weer een keer helemaal opnieuw beginnen met Eudicella's (wil ze toch heel graag een keertje hebben),
en alles nog beter in de gaten houden. :( Daar wacht ik dan nog wel even mee, ben nu mijn 'collectie' aan het
terugbrengen vanwege mijn studie, dus focus ik me voorlopig vooral op de MPC's.
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Plaats reactie