Varenrouwmug

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Plaats reactie
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Varenrouwmug

Bericht door Super Joey »

Ik heb heel veel varenrouwmugjes in mijn terra, kunnen mijn kevers/larven hier ziek van worden?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Joey,

Daar zijn ze weer! Iedereen heeft zo nu en dan wel eens last van varenrouwmug. Sterker nog, ik vrees dat ze vrij lastig te voorkomen zijn. In principe kunnen de varenrouwmuggen zelf niet zoveel kwaad. Wat echter problemen kan veroorzaken is dat ze ziektekiemen van elders mee kunnen nemen en deze van de ene bak naar de andere kunnen verspreiden. Ze kunnen niet alleen sporen van schimmels meenemen, maar ook bacterien en virussen. Hiermee kunnen ze gezond substraat infecteren en daar kunnen je larven en wellicht ook kevers vervolgens last van krijgen.

In principe zijn een paar varenrouwmuggen niet zo'n probleem. Wanneer het er echter heel veel worden dan is het een ander verhaal. Dan blijven ze om je oren vliegen. Veelal duidt een plaag als deze op een te vochtig substraat. In je zoektocht naar een oplossing zul je van alles tegenkomen. Van aardappelschijfjes op je substraat tot lege bierflesjes en inventieve muggenvangers. Uiteindelijk blijft dit vooral symptoombestrijding en los je de oorzaak van het probleem niet op.
Wat nog altijd het beste werkt is het laten drogen van je substraat. Gewoon wat extra verluchtingsgaatjes in je bak of het deksel er een paar dagen vanaf laten. In een terrarium zou je ervoor kunnen zorgen dat je het substaat zoveel mogelijk probeert te vermijden bij het sproeien. Met wat geluk kom je dan met de dag minder muggen tegen.

Wat ook zou kunnen zijn is dat het stiekem toch fruitvliegjes zijn. Dan is het een zaak van minder voeren en het voer niet te lang te laten liggen.

Succes!
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

Fruitvliegjes zijn het zeer zeker niet, het is echt een heuze plaag varenrouwmugjes. Deksel open laten staan en dan gaas erover heb ik geprobeerd maar zelfs toen wisten de kevers te ontsnappen, en ik heb geen andere bak waar ik ze in kan doen. Mijn bak is inderdaad wel erg vochtig maar hoe ik het dan moet laten drogen weet ik niet. Ik zal het proberen met het deksel open en dan het gaas vastmaken met plakband. Ik heb de kevers nog niet lang dus heb nog niet zoveel ervaring met hoe vochtig het nou precies moet zijn. Ik wil ze echt niet kwijt want ik vind ze wel echt geweldig, het kevervirus heeft bij mij ook toegeslagen. :lol:
Maar je zegt ook dat ze virussen van de ene naar de andere bak kunnen brengen, maar ik heb maar een bak met kevers. Kunnen ze dan ook ziektes van buiten meenemen of is het alleen verspreiden van de ene naar de andere bak/soort?
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

Gisteren was het nog een hele plaag. Nu heb ik er gaas over geplakt in plaats van een deksel en is alleen het bovenste laagje substraat uitgedroogd, maar ze zijn wel bijna allemaal weg :D . Het was dus minder moeilijk om van ze af te komen als ik dacht. Hopen dat ze nu ook weg blijven.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Met ern terrarium gaat het wat lastig maar kweek boxen ala samla of curver kun je heel gemakkelijk in oude kussenslopen of dekbedhoezen doen. Zo voorkom je dat de vliegen van de een naar de andere bak kunnen gaan.
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

Ik heb maar één kever bak en voor zover ik weet kunnen ze geen ziektes overbrengen op andere dieren toch?
Plaats reactie