Mijten

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Gebruikersavatar
tkpatric
L2
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 10:29

Bericht door tkpatric »

Ik heb een aantal keren een kweekgroep van een 15-tal Sissers behandeld met veel succes!

Ik gebruik daarvoor Atrix handcrême.
Beauty lies in the eye of the beholder
WinfriedVertommen
L1
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 11 sep 2011, 11:08

Bericht door WinfriedVertommen »

Hallo,

Ik heb in mijn bak met adulte kevers wat mijten zien rondkruipen, maar totaal niet veel. Ik zie ze enkel tegen de wand kruipen.
Moet ik nu iets doen of vormen ze geen gevaar.

Mvg,
Win
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Hoi Winfried, je kunt proberen om even geen fruit maar jellies te voeren en de bak wat minder nat te houden. Opzich zijn een paar mijten niet erg, maar ze kunnen wel in aantallen toenemen en een plaag vormen. Dat moet je als het even kan voorkomen!
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Je kunt overwegen om roofmijt in je bak uit te zetten. Bij Refona worden die verkocht onder de naam Dutchy's.
bruno
Ei
Berichten: 4
Lid geworden op: za 01 okt 2011, 09:38

Bericht door bruno »

heb ook heel veel last gehad van mijten.
kevers een paar dagen in een bakje gezet zonder voeding en grond (heel droog dus en weet niet of alle soorten hier tegen kunnen)
de larven in nieuwe voedingsbodem gezet en nu heb ik mijn bakken in een lage bak met zout staan (doe ik ook met mijn fruitvliegen zodat een potje met mijten geen ander kan besmetten) dit werkt zeer goed maar je moet natuurlijk nog altijd uitkijken dat je geen mijten in de bak zet doormiddel van bladeren of rot hout ik vries het in en dan de microgolf in en goed warm maken.
erwin&sonja
L3
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 05 jan 2011, 15:09

Bericht door erwin&sonja »

hier gebruiken we al jaren de Dutchy's ® roofmijten tegen bloedmijt voor de baardjes
in het begin zetten we deze in om bloedmijtbesmettingen weg te krijgen,eens we zagen dat er bloedmijt was
dit lukte steeds,al duurde het behoorlijk lang voor alles dood en weg was aan bloedmijt
een ander nadeel van de Dutchy's ®,was dat de restanten van de opgepeuzelde boedmijten zichtbaar bleven zitten tussen de schubben van de baardjes
preventief zetten we toen 3a4 x per jaar de Dutchy's ® in

de oplossing was Dutchy's ® uitzetten,en ze een ideale leef en kweek mogelijkheid geven,zodat deze langer konden overleven en zich voortplanten
dit omdat ze de roofmijt al konden aanpakken voor ze zichtbaar waren voor onze ogen
(wanneer wij het zien dat er een besmetting is,is de besmetting al maanden bezig)

een keverkweek opzetten,en daarin de Dutchy's ® uitzetten beek dus de goede oplossing te zijn,want we zijn nu al twee jaar bloedmijt vrij(hout vasthouden)
(zelfs de kippen die naast het baardagaam verblijf leven hebben geen last meer van de bloedmijt(in de zomer))

in sommige terrariums met kevers,hebben we de gewone huis tuin en keuken pissebed zitten
deze eten ook bloedmijt,en vooral de eitjes van de bloedmijt
het nadeel
ze eten ook de Dutchy's ®en hun eitjes
ook jammerlijk de kever eitjes die boven komen te liggen door te graven van de kevers,eten ze weg

Dutchy's ® die in terrariums leven ,gaan zeer ver om bloedmijten te zoeken om op te eten
tot 15 meter van de kweekplaats zijn geen bloedmijten meer te vinden

Dutchy's ®die geen bloedmijten meer vinden sterven af
gelukkig eten ze ook muggenlarven ;) ;)

groetjes
erwin&sonja
Plaats reactie