HELP !!! Witte beestjes !!!

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

HELP !!! Witte beestjes !!!

Bericht door Hansje Pansje »

Help ik heb een drama in mn bakken !!! Geen flauw idee of het mijt is. Het gekke is dat deze beestjes zich nu ook massaal op de bananen stort ! Ze zitten in op en door de grond maar op de banaan vind ik ze in hoge concentraties. Ze zijn wit en zien er voor mij uit als een bloedluis die je bij vogels tegen komt alleen dan wit. En wat zijn het er veel !!! Dit is echt een drama ! Kan iemand mij vertellen aan de hand van de foto's of ze het ook zijn ?
Bijlagen
DSCF4127.JPG
DSCF4144.JPG
DSCF4132.JPG
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Dit zijn inderdaad de gevreesde witte mijten. Haal je bak leeg, leg de larven en/of kevers een dag zonder substraat in een lege, schone bak en gooi je oude substraat weg. Maak je terrarium grondig schoon, doe er nieuw substraat in en zet je larven/kevers en (na controle op mijten) weer in. Zorg dat in het vervolg het substraat niet te nat wordt. Te nat substraat is vaak de oorzaak van een mijtexplosie. Veel succes.

Pim
charles
L3
Berichten: 138
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 18:44

Bericht door charles »

Ik heb 1 bak met larven die enorm onder de mijten zit, maar kan dit echt zoveel schade voor de larve?
Phyllium's; Ph. bioculatum var. pulchrifolium, Ph. giganteum, Ph. westwoodii, Ph. sp. phillipines en Ph. ericoriai
Wata's; Extatosoma tiaratum, Heteropteryx dilatata en Eurycantha calcarata


site: http://www.phyllium.be
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dat is dan mooi kl*te ! Gelukkig heb ik vanmiddag een baal humus grond uit drente laten aanrukken en heb ik een zak turf gekocht bij de boerenbond. Zou dat een aardige mix zijn als substraat ? Op welke teperatuur moet ik de kamer houden als de larven zonder substraat liggen ??? en wat te doen met mijn 2 L3 larven Dynastes Hercules Occidentalis die al een beetje aan een soort van cocon zijn begonnen maar nog niet klaar zijn ?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

De larven zou ik gewoon op kamertemperatuur (20C) houden en in een afgesloten bakje doen, zodat ze niet uitdrogen. Goed substraat is een mix van bladeren en humus. Turf weet ik niet of dat een goed idee is.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

blad word wat moeilijk. Het enige bosachtige hier in de buurt , daar heb ik het "mijt" substraat vandaan.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Wat ik vaak doe is blad uit het bos halen en dan laten uitdrogen. Droge bladeren kan je ook gemakkelijker verpulveren met je handen en je bent ieder geval de mijten kwijt. Heb je hier iets aan?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Denk dat er niks anders op zit dan morgen naar het echte bos te gaan om daar te verzamelen.
Henri
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 21:16

Bericht door Henri »

Iedereen geeft steeds de tip om het substraat niet te nat te maken. Dat klopt inderdaad, maar wat volgens mij ook mijten bevorderd, is het fruit dat je erbij doet. Larven houd ik zelf in alleen humus (niet te nat, inderdaad) en ik doe er hooguit af en toe een kattenbrokje bij maar verder niets. Alleen humus is genoeg voor de larven om te groeien.

Voor kevers zelf is voedsel natuurlijk wel nodig, maar daar gebruik ik tegenwoordig Pims jellies voor en ik zie dus zelden of nooit mijten.

De tip van het laten drogen van het substraat is ook een goede. En laat je het daarna weer weken in water om het weer vochtig te krijgen?

Dicronorhina derbyana oberthuri
Eudicella trilineata interruptefasciata
Mecynorhina polyphemus confluens
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda sinuata flaviventris
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ze zitten ook masaal op het fruit ja. Ze krijgen banaan, chineese peer, kiwi, nashi peer, lyches, ananas, mango en meloen. Zou dit dan ook een van de boosdoeners zijn ? Mogen ze wel wat eten in het bakje als ze "droog" staan zonder substraat ?
Laatst gewijzigd door Hansje Pansje op do 31 dec 2009, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie