Zomertemperatuur

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Zomertemperatuur

Bericht door Rick97 »

Toch even iets voor iedereen om rekening mee te houden.
Met de warme temperatuur kunnen mogelijk dieren overlijden.
Ik ken iemand die zijn hele wandelende takkenbestand tijdens een hittegolf verloren zag gaan.

Ik weet niet in hoeverre dit met kevers hetzelfde gaat, maar ik denk dat het voor hen ook niet te warm moet worden.
Heeft er iemand nog tips om terrarium en larvenbakjes koel te houden tijdens een hittegolf?
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Volgens mij moet je wel erg lomp doen wil je het voor elkaar krijgen dat je hele takken of kever populatie overlijd aan warmte. Als het terrarium van de wandelende takken vol in de zon staat en er geen verluchting is kan het natuurlijk snel veel te warm worden, en zullen ze inderdaad overleiden. Het is simpelweg een kwestie van de bak uit de volle zon houden, dan kan er volgens mij weinig fout gaan. Dit zelfde geld natuurlijk voor kevers, en larven staan als het goed is ziezo op een plek waar geen zon komt dus dat moet allemaal goed gaan. Zowel kevers als wandelende takken zijn tropische dieren en kunnen dus best wat warmte hebben.

Overigens toch goed dat je het even aanhaalt, er op letten dat de bakken niet in de volle zon staan kan iets zijn dat misschien vergeten word, of waar niet meteen aan gedacht word ;)

Ik maak me meer zorgen om hoe ik zelf deze warmte ga overleven zonder naar buiten te mogen omdat ik volgas moet studeren :cry:
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

Normaal gesproken zou ik me in de zomer geen zorgen maken,
maar vanwege die blijkbaar zo extreme hittegolf maakte ik me toch wat zorgen.
Mijn bakken staan overigens nooit in de volle zon, dus dat is geen probleem.

Ik moet ook nog even de laatste proefwerkweek van het jaar halen,
en dat zijn precies die dagen dat het zo heet is, dus ik leef met je mee :D
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

"Tropisch" betekent niet meteen warmte-resistent. Veel van onze keversoorten in kweek komen eigenlijk uit hoger gelegen "tropische" regenwouden waar de temperaturen op de bodem (en in de schaduw) meestal rond de 20-25°C schommelen.

Temperaturen boven de 28°C in een kweekkamer en voor een aantal dagen zijn nefast voor de kweek (maximum ligt om en bij de 26°C voor een langere periode).

Het beste blijft nog steeds de kweek naar de kelder te verhuizen tijdens de hittegolf (indien mogelijk), oftewel in de "koudste" kamer, oftewel kan je gebruik maken van een adequaat airco-toestel.

Groeten,
Tom
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

De temperatuur in de kamer waar de gehouden worden is om en nabij 25 C op de heetste momenten,
maar als het nog oploop zal ik ze wel koeler neerzetten.

Bedankt voor jullie hulp! ;)
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Okee dan heb ik dus iets heel verkeerds gezegd :oops:

Dan word het toch uitkijken met deze warmte, en inderdaad een koelere plek zoeken!
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Arietuur schreef:Okee dan heb ik dus iets heel verkeerds gezegd :oops:

Dan word het toch uitkijken met deze warmte, en inderdaad een koelere plek zoeken!
Geen probleem hoor Arthur! ;)
Vroeger dacht ik exact zo en stookte ik in de winter mijn kweekkamer op tot 28°C in de gedachte: tropisch = warm! 's Zomers was ik dan blij wanneer de temperaturen zoals nu opliepen, maar ik haalde steeds kleine kevers boven (of zelfs larven die boven kwamen te zitten...).

Mvg,
Tom
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Vraagje :roll: Ik heb juist mijn Pachnoda's en mecynorhina's uit de kelder gehaald en ze boven gezet waar het nu constant 28 grade is. Is dit heel verkeerd? Ik heb het idee dat de pachnoda's het wel lekker vinden, ze groeien echt als kool! Zou het bij de mecynorhina's kleine exemplaren op kunnen leveren?

En is dat het enige effect, of kunnen ze ook overlijden aan te lang op deze temperatuur?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

28°C graden is net kantje boordje voor deze 2 soorten.

Jouw larven zullen wel veel sneller gaan groeien, maar net daarom zullen ze nooit hun maximumgroottes bereiken.
Door de hogere temperatuur wordt de larvencyclus aanzienlijk verkort, maar de larven zullen minder tijd hebben om te groeien alsook sneller gaan verpoppen.

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik neem aan dat dit wel pas effect gaat hebben wanneer deze temperaturen langer aan zullen houden. Van 5 dagen warm weer zullen je larven naar mijn verwachting niet meteen twee maanden eerder gaan verpoppen, of zie ik dat verkeerd?
Plaats reactie