Mieren

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Mieren

Bericht door Rick97 »

Omdat ik ze nog niet ter sprake zag komen open ik maar een nieuw onderwerp.

Aangezien mijn pachnoda sinuata's nog larven zijn, zit er momenteel alleen
een klein groepje wandelende takken (PSG 9) in mijn terrarium.
Een paar dagen geleden zat het terrarium ineens vol met mieren, die twee van mijn
takken flink beschadigd hebben, en vanmorgen zaten ze er weer. (Nu geen slachtoffers)

Nu zijn een paar wandelende takken nog redelijk eenvoudig te 'evacueren', maar als er over een tijdje een stuk of 15 (en als de kweek loopt nog meer) kevers in zitten wordt dat een stuk moeilijker. Hoe voorkom ik dat er opnieuw mieren in mijn terrarium komen?
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Misschien zit er per ongeluk een koningin in je substraat. Ik zou ze gewoon allemaal platdrukken of een nieuwe bodem aanleggen.
Volgens het antforum nemen mierenkolonies exponetieel toe.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Laat je substraat buiten uitdrogen in de zon. Bijna alle ongewenste gasten vertrekken dan uit zichzelf naar naastgelegen vochtigere plekken en planten. Er enkel beestje wat niet vertrekt loopt het risico uit te drogen. Daarna kun je het substraat weer voorzichtig aan gaan hydrateren tot de juiste vochtigheids graad.
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

Dat dacht ik ook, dus had ik het terrarium helemaal leeg gehaald.
Ze zaten nu op keukenpapier met enkel wat (nieuwe!), losse braamtakjes erin.
Het ging een paar dagen goed tot ik vanochtend weer mieren aantrof.
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Uh... :oops: heb je geen mieren binnen ? Of die van buiten binnen kunnen komen ? Door een luchtrooster ofzo ?
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Op braamtakken zitten vaak bladluizen. En mieren 'melken' bladluizen. Misschien dat er net op jou takken even mieren zaten en je ze toen naar binnen hebt genomen. Misschien heb je wat aan deze theorie ;)
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Ik heb vorig jaar een heel vervelende plaag gehad van faraomieren. Vermoedelijk binnen gekomen met een kweek van elders. Het heeft me ontzettend veel moeite gekost hier vanaf te komen. Ik heb keer op keer de geinfecteerde bakken leeg geschept en substraat vervangen, maar ze bleven terugkomen, geregeld met enorme nesten in verschillende keverbakken. Zo snel als die beesten een grote familie weten op te bouwen!!!! Uiteindelijk heb ik alle bakken tegelijk leeggeschept en met de stofzuiger zoveel mogelijk mieren opgezogen. Daarna zag ik een aantal weken nog enkele mieren lopen, maar de onbedoelde mierenkweek is zodoende uiteindelijk beeindigd. Maar het heeft me zeker flink wat eieren en L1 larven gekost...
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

Das ook erg jammer ewoud. 'Mijn' mieren zijn gewoon inheemse mieren
die (direct of via blad/hout/humus) vanaf buiten het terrarium inkomen.

Voorlopig is mijn plan om alles weer extra schoon te maken,
en alles wat er nieuw inkomt ook extra te controleren, dan hoop ik dat het weer goed gaat.
Ik heb nu twee vrouwelijke PSG 9 verloren, en ik hoop dat het daarbij blijft! :|
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Zijn faraomieren die heeuule kleine geel achtige miertjes?
Ik heb ze ook weleens gehad volgens mij maar nooit last van gehad.

Hebben deze miertjes geen koningin nodig ofzo dat ze zo gemakkelijk een plaag worden?
En als ze zo klein zijn, pakken ze dan eitjes en L1 larfjes?!
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Inderdaad zijn dat die hele kleine gele krengen. Ik weet ook niet precies hoe ze zo snel in aantal kunnen toenemen, maar gevleugelde beesten heb ik nooit gezien. Kweenie hoe het precies met hun voortplanting zit.
Plaats reactie