witte mijtjes

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Rene
L1
Berichten: 48
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 16:17

witte mijtjes

Bericht door Rene »

Hallo mensen ik heb witte mijtjes in substrate van mijn Chlorocala africana is dat erg voor ontwikkeling van de larven [ pop ] ??
Bijlagen
hier heb  ik er een foto van
hier heb ik er een foto van
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Zolang het er niet te veel worden is het geen ramp. Af en toe een tijdje wat meer mijten in je bak kun je eigenlijk niet aan ontkomen. Veelal is het een teken dat er te veel gevoerd wordt of dat het voer te lang blijft liggen en vaak is het een indicatie dat het substraat te nat is.

Als het er niet heel veel zijn zou ik het voer dat nog in de bak ligt weg gooien en het substraat iets droger laten worden. Als dat niet helpt en er alleen maar meer mijten tevoorschijn komen is het verstandig om je substraat te vervangen.

Je zou voor de zekerheid je larven ook even kunnen controleren op mijteneitjes. Als je op de larf eitjes ziet zitten doe je er verstandig aan om de larf een dag of twee in een bakje met droog substraat te huisvesten.

Succes!
Rene
L1
Berichten: 48
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 16:17

Bericht door Rene »

Oke ik hou het goed in de gaten weer bedankt voor de info
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Hoe is het afgelopen met de mijt en hoe loopt de Chlorocala africana kweek ?
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

Ik heb ook witte beestjes in mijn keverbak :( . Ze zijn klein, vrij snel en ik kan vrij duidelijk pootjes onderscheiden die iets donkerder zijn dan het lichaam. Kan ik het beste het substraat verversen of roofmijt erin zetten? Ik weet alleen niet 100% zeker of de beestjes mijten zijn.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zijn het bolletjes of zijn ze wat langer gerekt ?
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

Bolletjes, het zijn geen langwerpige springstaarten
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dan kun je er van uit gaan dat het mijt is. Ik denk dat het substraat verschonen de snelste oplossing is.
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

OK bedankt. Heb alleen koorts, dus niet echt blij dat ik naar het bos moet. Maar gewoon de hele bak verschonen en alle larven weer bij elkaar zetten of in aparte bakjes? En hoe herken ik eventuele mijten eitjes?
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

Ik heb nog een ongebruikte zak substraat staan in huis. Heb net ff gekeken en er waren geen mijten te bekennen (wel een paar varenrouwmugjes maar deze kunnen in kleine aantallen geen kwaad toch?). De zak stond wel bij de keverbak dus kan ik deze gebruiken of is er alsnog een risico dat er mijten inzitten? Ik kon er geen één vinden.
Plaats reactie