witte mijtjes

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

1 varenrouwmug kan al genoeg zijn maar aangezien de zak toch al bij de terrariums staat kan er allang een kruisbesmetting zijn geweest. Wil je op safe spelen dan kun je het substraat even 2 dagen in de bloedhete zon laten uitdrogen.
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

Is 2 dagen niet genoeg om de kweek te laten sterven aan de mijten? Ik denk dat ik het dan liever in de magnetron doe. Is dat ook een optie? Op welke temp en hoe lang dan?
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

Ik heb het in de vriezer gezet aangezien er nu geen bloedhete zon te bekennen is. Dan gaat ook alles wel dood toch?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Beste Joey,

De kans dat een kweek sneuvelt aan mijten is bijzonder klein. Zeker binnen een paar dagen. Afhankelijk van het soort mijten en de aantallen kunnen ze schadelijk zijn voor larven, maar veelal valt dit mee.

Uiteraard kun je ze beter voorkomen of bestrijden wanneer het er veel worden. Het beste kun je gewoon het deksel een paar dagen van de bak laten waardoor de bovenste laag substraat wat indroogt. Een andere optie is inderdaad het substraat even in de zon laten drogen terwijl je de larven in een bakje met droog substraat legt. Het voordeel hiervan is dat de mijten verdwijnen uit het originele substraat en de mogelijk mijten en mijteneitjes op de larven er de brui aan geven.

Nogmaals, mijten in je substraat zijn niet problematisch. Een diepvries- of magnetronbehandeling is dan ook niet nodig. Dit zorgt er namelijk voor dat ook allerhande gunstige micro-organismen sneuvelen die je substraat vitaal houden.

Succes ermee!
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

OK dit stelt me wel gerust. Ik vind het vooral vervelend omdat een groot deel van mijn wandelende takken kweek binnen een paar dagen gestorven was aan mijten. Ik wist niet eens dat wandelende takken daar zo gevoelig voor waren. Ik vraag me toch af of het wel mijten zijn. Ze zijn namelijk totaal anders dan de mijten bij mijn takken. De beestjes bij mijn kevers zijn iets groter, donkerder en veel sneller, ik denk dat het roofmijten zijn. Maar ik kan ze voor de zekerheid toch maar beter bestrijden. Het rare is ook dat de bovenste laag al uitgedroogd was. Als ik nu het substraat buiten zet zal het niet droog worden aangezien er geen zon is en veel regen. Daarbij ligt het al in de vriezer. Ik heb veel springstaarten in mijn miljoenpoot bak dus als ik een stuk hout uit die bak in de keverbak leg zitten daar na een dag ook springstaarten in (heb ik de vorige keer precies zo gedaan en de springstaarten plantten zich heel goed voort). Dus ik denk dat ik toch maar het diepvries substraat gebruik. Dan zal ik het de volgende keer anders aanpakken.
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

Ik wilde net het substraat gaan verversen toen ik zag dat het substraat dat nog in de bak zat best wel uitgedroogd was doordat ik de deksel er een paar dagen vanaf had. Ik heb dus door het substraat gegraven en er was geen mijt meer te bekennen! Moet ik het nu gewoon erin laten zitten en nog iets meer laten uitdrogen voor de zekerheid of adviseren jullie om het toch te verversen? Ik ga voortaan ook het fruit en groente dat ik aan de kevers geef in een schaaltje oid aanbieden want op de plek waar het voedsel lag was het altijd het vochtigste door het sap en daar zaten dus ook de meeste mijten
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Goed nieuws! Zo zie je maar weer, een beetje drogen doet al wonderen.

Je zou kunnen overwegen het substraat door elkaar te mixen zodat het vocht in het substraat beter verdeeld wordt. Met wat geluk blijven de grote hoeveelheden "ongedierte" dan weg.

Voeren in een schaaltje kan, al is dat niet echt nodig. Hier en daar wat meer vocht en wat mijten kan geen kwaad. Zeker nu het substraat wat droger is.
Super Joey
L2
Berichten: 66
Lid geworden op: za 05 mar 2016, 16:09

Bericht door Super Joey »

Ja, na wat graven vond ik toch wel mijten op de meer vochtige plekken, maar had wel het idee dat het minder was. Heb inderdaad ook de vochtige en droge gedeeltes van het substraat gemixt, zodat het iets droger is en het laatste vocht makkelijker kan verdampen.

Ik ga denk ik toch voortaan voer aanbieden in een dekseltje ofzoiets, want als ik bijvoorbeeld komkommer gaf kwam er wel heel veel vocht uit na een dag. Op die plek zaten dan ook de meeste mijten.
Plaats reactie