Beestjesim het substraat

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Plaats reactie
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Beestjesim het substraat

Bericht door Cetonio »

Hallo iedereen,
Ik heb laatst wat humus uit het bos gehaald, maar er zitten nog veel beestjes in zoals wormen, duizendpoten en vandaag vond ik zelfs een varenrouwmug larf.
Mijn vraag is: Wat is de beste manier om deze beestjes eruit te halen/vernietigen?
Ik hoor het graag.
Kol, Nicolai
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Nicola,

Wat vaak verstandig is om te doen wanneer je vers substraat uit het bos haalt, is het een aantal weken te laten drogen. Ongedierte als wormen, mijten en varenrouwmuglarven kunnen daar namelijk niet tegen. Bij droogte zullen ze uit het substraat vertrekken en larven en eitjes zullen uitdrogen.

Als je geen tijd hebt om je substraat te laten drogen kun je overwegen om dit proces te versnellen door het substraat in kleine hoeveelheden in een oven te laten drogen. Dat werkt prima, maar dan kun je vervolgens wel je over schoonmaken. Invriezen is een methode die ook prima werkt. Zelf mik ik mijn gedroogde substraat vaak eerst nog een dag of drie in de diepvries zodat ik zeker weet dat vrijwel al het ongedierte gesneuveld is. Vervolgens laat ik het een paar dagen drogen en op temperatuur komen alvorens ik het bevochtig voor de larven.

Ik heb op dit forum al eens gelezen dat het substraat ook wel eens in de magnetron gezet wordt. Hier heb ik geen ervaring mee, dus ik kan je niet vertellen of dat goed werkt. Wellicht dat iemand anders daar meer over weet.

Succes!
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Nicola,

Ik laat die beestjes meestal gewoon in het substraat zitten; ze zijn onschadelijk voor de larven en dragen zelfs bij tot een gezond evenwicht in jouw substraat. Enkel duizendpoten (niet miljoenpoten, maar duizendpoten!) zijn mogelijk schadelijk voor eieren of erg jonge L1 keverlarfjes, dus die vis ik er gewoonlijk handmatig uit.

Magnetronnen raad ik persoonlijk af. Er volgt gewoonlijk daags nadien een heuse mijtenplaag in jouw substraat (zij zijn de eerste diertjes die zich opnieuw in het substraat gaan bevinden en nemen hierbij dan ook explosief toe, zeker als je stukjes fruit of andere als additieven gaat toevoegen).

Invriezen/uitdrogen lijkt echter wel aangewezen, zoals Bas reeds gezegd heeft.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik zou inderdaad niet wakker liggen van een paar beestjes in je substraat. Varenrougmug ben ik zelf meestal wat voorzichtiger mee gezien ze snel een hele plaag veroorzaken en gewoon een aardige kluif zijn om vanaf te komen. Bovendien willen ze nog wel eens ziektekiemen verspreiden.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Zelf vind ik kortschildkevers mateloos irritant. Ik heb regelmatig zo'n kreng zuigend aan een eitje gevonden. De kortschildkevers verwijder ik liefst zoveel mogelijk uit het substraat. Verder vind ik de meeste beestjes ook wel prima.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Klopt Ewoud!

Wat betreft de rouwvarenmugjes, ze veroorzaken zelf geen ziektes, maar indien je substraat van slechte kwaliteit is (met ziektekiemen in het substraat aanwezig) kunnen de mugjes die kiemen gaan verspreiden in de andere bakken (ze fungeren als drager van de ziektekiemen).
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dat is goed om te weten! Ik denk dat ik het verkeerd geïnterpreteerd heb toen ik las "varenrouwmug is een verspreider van ziektekiemen". Dat is dus een gevolg van substraatproblemen en dan is het sowieso al mis. Maar, dat neemt niet weg dat ze alsnog nare plagen kunnen vormen die mateloos irritant zijn :P
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ziekte verspreider in de zin van: Als jij bijv larven met blackspot heb kan de varenrouwmug de ziekte van de ene bak naar de andere bak (lees humus) overbrengen. Als dit dan weer gegeten word door gezonde larven kunnen zij ook ziek worden. Het hoeft dus niet eens substraat van matige kwaliteit te zijn.
Plaats reactie