het uitzetten van roofmijten

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
ekster
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 18:41

het uitzetten van roofmijten

Bericht door ekster »

Hoe werkt het uitzetten van roofmijten in kever en larven bakken, welke methode raden jullie mij aan
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

De roofmijt kun je gemakkelijk uitzetten in je terrarium door kleine hoopjes mijt en het substraat waarin ze geleverd worden in de hoeken van je terrarium en of larven bakken te deponeren. Het beste kun je zo'n hoopje dan nog een beetje afdekken met bijv een stukje eierdoos (net als vaak in krekelbakjes zit) erover te leggen zodat de lamp niet gelijk de beestjes /eitjes verdroogd. En dan is het wachten en moeten de roofmijt hun werk gaan doen. Als je ze gaat uitzetten dan zou ik de bakken waar enkel larven en geen eitjes meer in zitten eerst verschonen. Even de larven afborstelen mochten ze erop zitten en terug in de schone bak. Omdat het microbiologische evenwicht verstoord is na de verschoning, heb je kans dat het beter opbouwt / hersteld als er gelijk wat van die rovers aanwezig zijn.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Als je de roofmijt wilt uitzetten om van de mijten(eitjes) af te komen die op je larven zitten, zou je eerst kunnen overwegen om de geïnfecteerde larven een paar dagen in een bak met droog substraat te zetten. Gewoon een bakje met enkel droge bladeren of gemalen witrot hout en na een dag of 3 zijn ze mijtvrij. In de tussentijd kun je dan je substraat vervangen en de schone mijten weer in hun gewone bak zetten. Dat werkt bij mij altijd goed.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Met het terugzetten van de schone mijten los je het probleem niet op :D. Flauw ben ik.....
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha ha :lol: U is scherp !
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Pfff, ik zal nog eens wat typen ;)
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

bas schreef:Pfff, ik zal nog eens wat typen ;)
Dat moet je doen Bas. Hebben we nog eens wat te lachen. Oioioi, wrijf ik het er nog in ook :oops:. Maar je oplossing is wel goed, daar gaat het natuurlijk om!
ekster
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 18:41

Bericht door ekster »

heb ze het voorbije weekend uitgezet, denk dat het wel zal werken, heb een goede hoeveelheid per bak kunnen doen, dat komt wel goed
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Zetten jullie enkel roofmijten uit als er mijten zijn of ook als routine om alles zeker onder controle te houden?
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Persoonlijk zet ik nooit roofmijten uit. Ik heb nu en dan wel last van wat mijt, maar als de vochtigheid in de bakken niet al te hoog is, zal het niet snel heel erg uit de hand lopen met de aantallen mijten (is mijn ervaring). Dan is uitzetten van roofmijt niet nodig. Mocht het aantal mijten wel echt vervelend worden, dan vervang ik het gehele substraat en zet ik de larven een paar uurtjes in behoorlijk droog substraat. Dan even lichtjes afborstelen en klaar, wat Bas ook schreef dus.
Plaats reactie