Mijten en varenrouwmug: Wat te doen?

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Mijten en varenrouwmug: Wat te doen?

Bericht door bas »

Beste allemaal,

Op het moment heb ik 5 bakken staan waarin ik deze week zowel mijten (die kleine witte) als varenrouwmuggen heb aangetroffen. Ik heb zojuist alle bakken leeg gehaald en in de zon gelegd om te drogen. De larven zitten droog in afgesloten bakjes en die zal ik morgen met een penseel onder handen moeten nemen want ik heb er een paar gevonden met mijteneitjes.

Mijn vraag is nu: Ik heb 20 cocons liggen, wat kan ik hier het beste mee doen? De cocons lagen in geïnfecteerd substraat. Kan ik deze nu het beste ook een dag drogen alvorens ze weer in vers substraat te leggen of kunnen deze wat hebben en kan ik ze beter meteen weer in vers substraat leggen?

En wat kan ik in het vervolg doen om ongedierteplagen te voorkomen? Ik heb niet het idee dat bakken te nat zijn geweest, ze waren zelfs aan de droge kant. Ook zat er geen fruit of ander voedsel in. Zou het kunnen dat condensdruppels die aan de deksels hingen voor problemen hebben gezorgd?

Het zou natuurlijk erg jammer zijn als mijn hele kweek verloren gaat, dus ik hoop dat iemand me wat tips kan geven. Merci!
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Bericht door Mike »

Eerst even heel hard huilen.

Bestrijding is vrij lastig omdat deze beesten overal in gaan zitten waar ze ook maar wat te vreten hebben.. vooral je larve en cocons zijn de dupe..
Ik ben er nu grotendeels vanaf, ze zijn nog aanwezig is kleine mate.

Wat ik doe is het vernietigen van elk vliegje die ik tegenkom, en geen krekels meer voeren aan m'n andere dieren.
Met de krekels komen die vliegjes mee, dus niet bestellen = geen nieuwe lading vliegjes..

Hoe ik dat doe... met m'n duim platdrukken en af en toe het terrarium induiken met een stofzuiger.. elk beestje dat opvliegt is de klos..
Het duurt even maar zo houd je de schade beperkt..

Mike
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dat is balen ! De coconnen kun je gewoon een dagje in een schoon leeg bakje leggen met wat droger humus. In principe zijn de coconnen penetratie dicht voor mijten. Maar dan moeten de mijten pas na het afbouwen van de cocon in het substraat terecht gekomen zijn. Anders kunnen ze ook binnenin zitten. Hoe oud zijn de coconnen ? Is de inhoud al kever of zitten ze nog in het pop stadium ?

In je terrarium zou je Dutchies roofmijt uit kunnen zetten. Als er nog geen kevers uit zijn in je terra, hang /zet er dan eens een paar fruitvliegvallen in. Laat buiten in de zon nieuw substraat even een paar dagen helemaal uitdrogen zodat de mijten en vliegen larfjes helemaal kapot/verdroogd zijn. Als je het substraat wilt gaan gebruiken kun je het in een emmer met een waterverstuiving en goed omroeren weer op een goed klam niveau brengen.

Je hebt tegenwoordig van oa roxasect fruitvliegvallen naast de bekende vliegen plak strips. Dit is een plakkerig kartonnetje dat je in een 3 hoek kunt vouwen en waar ze dus aan vast blijven kleven. Vaak verkrijgbaar bij grote supermarkten, blokker, marskramer en tuin centra.

Die varenrouwmuggen komen voornamelijk binnen via potgrond en nieuwe kamer planten. Humus wat veel te nat is voor een langere tijd en buiten ligt kan ook een broedplaats zijn. Daarom doe je er goed aan het eerst een paar dagen te verdrogen zodat de plaagdieren of hun heil ergens anders gaan zoeken of dat ze verdrogen. Met de warmere temperaturen staat er nogal eens een raam Open. Volgens mij komt er zo ook nog wel eens het een en ander binnen. Een hor is wel raadzaam, zo blijven beestjes buiten en ontsnapte kevers binnen.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Merci voor de reacties.

De "leeftijd" van de cocons varieerde nogal. Sommigen waren 2 tot 3 weken oud en andere lagen er pas een dag of 3. Ik heb deze allemaal samen in een grote bak eerst een dag droog laten liggen en daarna onder een laag droog substraat. Dadelijk ga ik het substraat eens bevochtigen om ze niet uit te laten drogen. Er zijn er een aantal die snel uit zullen komen dus hopelijk gaat dat allemaal nog goed komen.

Ik heb het nieuwe substraat eerst een week in de diepvries gehad om al een deel van het ongedierte te bestrijden en het ligt nu al twee dagen te drogen in de zon. Ik verwacht dat het redelijk schoon zal zijn dus ik ga het gewoon proberen.

Het meest nare zijn de 10 Xylotrupes L3's die op het punt staan te gaan verpoppen. Die waren aardig geïnfecteerd met mijteneitjes. Ik heb ze met een kwastje schoon proberen te borstelen maar daarmee heb ik niet alles weg kunnen krijgen. Is dat zeer schadelijk voor grotere larven of hebben die daar niet zo veel last van?

Ik zal jullie op de hoogte houden van de afloop.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Mij ervaring met Xylotupes is dat ze op het substraat zonder noemenswaardige cocon verpoppen. Als ze verpoppen doen ze hun jasje met mijteneitjes af, wellicht kun je ze erna overbrengen in een andere bak. Uiteraard heeft dit ook risico's omdat je pop erg fragiel is.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Het lijkt erop dat de schade beperkt is gebleven. De 20 cocons die ik al had liggen vertonen geen sporen van mijten (maar hoe ze er van binnen uit zien weet ik natuurlijk niet) en sinds de mijtenplaag zijn er nog 8 cocons bij gekomen. Tijd zal uitwijzen of ik veel ga verliezen in de popfase.

De Xylotrupes larven heb ik vandaag, na een dag zonder substraat, 2 dagen in droog substraat en 2 dagen in licht vochtig substraat, weer op gewoon substraat gezet. De larven die ik schoon heb geborsteld zagen er redelijk mijtloos uit dus ik hoop dat deze het gewoon zullen halen.
Een van de larven ziet er echter niet goed uit (zie foto). Ondanks dat hij nog leeft is hij heel hard en donker geworden en ik kwam hem tegen op het substraat. Zou het kunnen dat deze gaat verpoppen of is deze ziek en zal hij langzaam uitdrogen? In het laatste geval zal ik hem uiteraard uit zijn lijden verlossen (daarbij in het midden latende of ze überhaupt iets voelen). Hij zit nu alleen in een eigen emmertje met zo'n 15 cm substraat.

Omdat ik alle bakken grondig schoon heb gemaakt heb ik alle 28 cocons bij elkaar in een bak gelegd. Is het nodig om deze te verdelen over meerdere bakken? Nu zitten ze in een 40 liter bak onder zo'n 5 cm substraat. Is het erg als dit substraat vrij droog is? Ik ben liever wat voorzichtig net na deze mijtenplaag.

Wederom alvast bedankt voor jullie reacties.
Bijlagen
xylotrupes.jpg
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zou hem gewoon apart houden. Lijkt erop dat ie gaat verpoppen :D
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

De schade lijkt mee te vallen. Snel handelen loont in geval van ongedierte dus wel degelijk. Vandaag kwam ik de eerste Chlorocala africana oertzeni tegen waarvan de cocon in een van de bakken met mijten en muggen lag. Dat geeft hoop voor alle andere cocons!
Bijlagen
DSC_6374 copy.jpg
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

De geboortegolf zet zich voort. Vandaag kroop de eerste Cyprolais hornimani uit het substraat :D
Bijlagen
DSC_6480 copy.jpg
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Gaaf Bas. Hopelijk wordt de geboortegolf een grote lawine!
Plaats reactie