Fruitvliegen en het gevolg.

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mike
Brachinus crepitans
Berichten: 378
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:34

Fruitvliegen en het gevolg.

Bericht door Mike »

Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik weer kevers, en dat betekend dat ik ook larve had.
Helaas had ik naast enkel larve ook fruitvliegen op m'n kamer, deze komen waarschijnlijk mee met de krekels / voedseldieren voor mijn reptielen .
Ik heb tegen beter weten in te weinig rekening gehouden met het feit dat ze ook in de larvebakken gaan zitten en daar eieren zullen afzetten, en dat had het volgende tot gevolg:
Coconprobleem.jpg
In deze enkele cocon hebben de vliegjes waarschijnlijk een gaatje kunnen vinden waarin ze de eieren hebben afgezet, dit was gelukkig ook de enige cocon waar ik de (verkeerde) larve in terugvond.

Waarmee kan ik in het vervolg de bakken het beste verpakken om te voorkomen dat er fruitvliegen in het substraat terecht komen?
Roept u maar! :)

Mvg Mike
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Weet je zeker dat het fruitvlieg larve zijn ? Het beste kun je kruisbesmetting vermijden door je lavenbakken in kussen of dekbed hoezen te doen
Gebruikersavatar
Inge
L2
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 14:24

Bericht door Inge »

Op de beurs in Hamm (Duitsland) heb ik van the Pet Factory 9x L2 Tmessorhina Alpestris Bafutensis gekocht. Na een paar weken zag ik een aantal fruitvliegjes op de samla bak kruipen, maar toen ik was beter keek zaten er honderden fruitvliegjes in het substraat waar de larven inzaten. Ik had dit substraat gehouden omdat er nog voldoende voeding in zat (in de zin van blad en witrot). Ik heb direct de larven uit het substraat gehaald en in nieuw substraat gedaan wat ik toevallig nog over had. Echter ben ik wel 1 van de 9 larven kwijt. Ik zag er niks van weer, alsof hij als sneeuw voor de zon was verdwenen. Hebben de fruitvliegjes de larve opgegeten?
Toen ik de larven voor het eerst in een andere bak deed met het substraat van pet factory heb ik geen eitjes of larven gezien van fruitvliegjes, dit zag ik totaal niet aankomen.

Ik heb kikkers en die krijgen grote fruitvliegjes, natuurlijk ontsnapt er wel eens een maar ik heb nooit fruitvliegjes bij mijn MTU larven in de bak gezien en ze staan op exact de zelfde plek. Ik kan me niet voorstellen dat het van de fruitvliegjes komen voor de kikkers, het waren ook niet de zelfde soort.

Heeft iemand hier ervaring mee met Pet factory?
In het bezit van:
Pijlgifkikkers: Dendrobates auratus Costa Rica, Phyllobates vittatus
Kevers: 11x Mecynorrhina Torquata Ugandensis
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Inge,

Dat is erg vervelend. Het klinkt echter meer als varenrouwmug dan fruitvliegen. Fruitvliegenplagen heb je meestal alleen als je imago's met fruit gaat voeren, normaal gesproken heb je die niet snel in je substraat zitten. Varenrouwmug daarentegen wel en dit is een goede indicator dat je substraat aan de vochtige kant geweest is.

Varenrouwmug is erg klein en komt wel eens via de verluchtingsgaatjes in je bakken terecht. Als ze daar een lekker vochtig en broeierig substraat vinden dan gaan ze al snel eitjes leggen. De larven van de mug leven in het substraat en komen heel snel alweer als mug het substraat uit gekropen. Dat gaat zo snel dat de aantallen al snel uit de klauwen lopen. Vervolgens moet je weer oppassen dat ze niet naar de volgende bak vliegen en daar het substraat infecteren.

De oplossing voor het probleem is echter ook redelijk makkelijk. Laat je substraat een paar dagen goed indrogen. Dat vinden de muggen en hun larven niet fijn en ze zullen snel vertrekken. Daarbij is het trouwens verstandig om het overschot aan muggen steeds met de stofzuiger op te zuigen. Zo voorkom je dat ze ook in andere bakken (of plantenpotten) gaan zitten.

De muggen zullen zeer zeker niet keverlarve hebben opgegeten. In principe zijn ze ook helemaal niet zo schadelijk voor je larven. Het probleem is echter dat ze mogelijk ziekteverwekkers meedragen die wel schadelijk kunnen zijn voor de kevers.

Het is niet te achterhalen of het substraat al bij the Pet Factory geïnfecteerd is geraakt of naderhand bij jou thuis. Zeker gezien de snelle reproductie van de muggen zou het best kunnen dat ze pas een week of twee geleden in je bak gekropen zijn. Niet handig, maar goed op te lossen dus!

Succes!
Gebruikersavatar
Inge
L2
Berichten: 74
Lid geworden op: di 13 feb 2018, 14:24

Bericht door Inge »

Bedankt voor je uitgebreide uitleg Bas. :)
In het bezit van:
Pijlgifkikkers: Dendrobates auratus Costa Rica, Phyllobates vittatus
Kevers: 11x Mecynorrhina Torquata Ugandensis
Plaats reactie