verlamd

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
jimmy
L2
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 11 jan 2012, 15:04

verlamd

Bericht door jimmy »

Eén van mijn chlorocala africana africana kan alleen zijn voorpoten en zijn hoofd bewegen dit is nu al 2 dagen en ik vraag me af of hij verlamd is (als dat kan bij kevers) of gaat hij langzaam dood :(
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Sleept hij met zijn lichaam? Ik ben dit eigenlijk nog nooit tegen gekomen bij kevers. Het schijnt dat je aan het gewicht van een kever kan vaststellen of hij tegen zijn einde aanzit. Hoe lichter de kever des te groter de kans dat hij binnenkort het loodje legt.
Je kunt controleren of een kever dood is door: hem op zijn rug te leggen. Gaat hij na verloop van een tijdje met zijn poten bewegen dan weet je genoeg. (wellicht een niet zo aardige manier, maar als je 250 Pachnoda's moet verkopen wel de meest snelle methode).
Ook bewegingen in kop, antenne en ogen kun je waarnemen op teken van leven.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
jimmy
L2
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 11 jan 2012, 15:04

Bericht door jimmy »

als hij op zijn rug ligt beweegt hij alleen met zijn voorpoten maar ook niet veel
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Geen idee wat het dan kan zijn. Helaas, misschien heeft iemand anders iets soort gelijk meegemaakt.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

De kever is waarschijnlijk aan zijn einde toe. Hoe lang heb je deze al in actief volwassen stadium?
Chlorocala's leven doorgaans 4 tot 6 maanden.
jimmy
L2
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 11 jan 2012, 15:04

Bericht door jimmy »

ik heb hem pas net hij is denk ik anderhalve week. maar ik heb hem gekocht en die gene moest hem op sturen dus misschien door de stres. zins gister beweegt hij ook niet meer :cry:
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

En ben je zeker dat dit een vers uitgekomen kever was? Of misschien was hij gewoon ouder?
jimmy
L2
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 11 jan 2012, 15:04

Bericht door jimmy »

ik heb hem bij mark gekocht en hij zij dat de kevers pas een week oud waren
jimmy
L2
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 11 jan 2012, 15:04

Bericht door jimmy »

ps niet bij insectboy
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Je bedoelt waarschijnlijk Mark Van Der Hoef?

Als ze inderdaad slechts één week en half oud waren, dan is het misschien een ongelukje (het kan wel dat sommige volwassen kevers reeds heel vroeg sterven door allerlei omstandigheden...).
Plaats reactie