Mijteneitjes!?

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Mijteneitjes!?

Bericht door Peter »

Oke mijn vriendin heeft in haar bak met Eudicella's (nog 3 imago's, heel veel larven en veel eitjes) een kever rondlopen met witte dingetjes op zijn buik. Desondanks is hij razend actief.

Nu had ze al wat mijten gespot dus we hebben er een fles Refona dutchies ingedaan. (Afgelopen weekend) Deze zijn inmiddels verdwenen, maar zijn dit nu mijten-eitjes en wat moeten we eraan doen?

Afbeelding
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
sidguppy
L1
Berichten: 29
Lid geworden op: do 26 mar 2009, 18:45

Bericht door sidguppy »

dit zijn de mijten zelf, geen eitjes

geef de dutchies wat tijd, ze vreten die dingen recht van de kevers af.
jimmy
L2
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 11 jan 2012, 15:04

Bericht door jimmy »

wat zijn Refona dutchies
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Dat zijn roofmijten ;)
jimmy
L2
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 11 jan 2012, 15:04

Bericht door jimmy »

ik heb op mijn kever een soort glazige bolletjes ze zitten niet dicht bij elkaar en sommige zijn groter dan anderen. ik probeer vaak die bolletjes er af te vegen met wattenstokjes maar ik weet niet of het mijten zijn dus is het een goed idee om roofmijten aan te schaffen.

ik heb aarde uit het bos maar heb je niet dan altijd last van mijten want die zitten toch gewoon in de aarde
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Heb je misschien een foto?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Die glazen bolletjes zijn de passieve gevaarlijkere mijten. Deze teren opportunistisch op jouw kever door zich te begeven naar de wekeren delen van hun exoskelet en hieruit hemolymfe (insectenbloed) op te nemen. De mijten zitten ook steeds op rottend fruit en voeden zich hier ook mee. Ik veronderstel dat je dan vrij veel fruit geeft aan jouw kevers en dit niet tijdig vervangt (het is de enige manier dat deze mijten explosief blijven toenemen; dit gebeurt ook wanneer er kattenbrokken worden toegevoegd aan het substraat bij de rozenkeverlarven).

Ik heb van die mijten ook last gehad vroeger, maar nu lost het probleem zich bij mij vanzelf op door de natuurlijk aanwezige roofmijten in mijn substraat uit het bos die predateren op die trage glazen mijten (de roofmijten zijn snel bewegende oranje mijten. Ze kunnen ook op jouw kever zitten, maar zijn in kleinere aantallen niet schadelijk daar het gewoon meereizers zijn; in grotere aantallen zoals bij Peter het geval is, kunnen ze de kever wel fysiek verstoren).
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Als je een mijtenplaag hebt, dan is het handig om niet te vertrouwen op de roofmijten in het humus uit het bos, maar een voorraadje te bestellen. Dat kan hier (heb geen aandelen!): http://www.refona.nl/refona/pages/nl/dutchy-s-r.php. Dan zijn binnen korte tijd alle mijten vertrokken (nou ja, opgegeten).
jimmy
L2
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 11 jan 2012, 15:04

Bericht door jimmy »

ik heb de kevers pas een week en ik heb alleen jelly's geven. maar ik heb het substaat uitlaten drogen en als ik mijten op de kevers zie dan veeg ik ze er af. ik merk dat het er steeds minder worden dus ik wacht nog even af. bedankt
erwin&sonja
L3
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 05 jan 2011, 15:09

Bericht door erwin&sonja »

hier zetten we Dutchy’s® 4 x per jaar preventief in bij de baardagamen
deze doen perfect hun werk

ook is dit de reden waarom we met kevers begonnen zijn,daar deze in dezelfde leefomgeving leven zoals de roofmijten
wanneer er mijten zijn ,kunnen roofmijten makkelijk in de keverterrariums overleven
zijn er nergens nog mijten te vinden sterven de roofmijten na een tweetal weken uit(tenzij je ze bijvoederd ;) )

Dutchy’s® roofmijten gaan zeer ver in hun zoektocht naar bloed en andere mijten
zelfs in terrariums die op verschillende meters staan ,vinden ze de mijten
ook in andere broed plaatsen van mijten(bloempotten) worden uitgezocht op mijten om op te eten

het enige nadeel van Dutchy’s® roofmijten ,is dat het enkele weken (4)kan duren voor alle mijten weg zijn


in de zomer zetten we van dezelfde kweeker ook lieveheerbeestjes in tegen bladluizen op onze rozen
Plaats reactie