Invoeren levende kevers, substraat en andere

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Invoeren levende kevers, substraat en andere

Bericht door Titus »

Hoi,

Heeft er iemand al ervaring met het officieel invoeren van levende kevers,
substraat/voedingsbodem of kinshi potten ?

Waarop moet je letten ?
Wat is er toegelaten of juist niet in België, in Nederland ?
Veterinaire keuring ? Vergunning ? Import taxen ?
andere verplichtingen ?

Graag zou ik namelijk wat Japans materiaal laten invliegen.

Wie tips heeft laat maar horen.

Waarvoor dank.
An inordinate fondness of beetles.
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Hallo Titus,

Ik weet niet hoe goed je Duits kunt lezen, maar hierover zijn ze de laatste dagen op het Internationale Kaeferforum http://kaeferforum.com/ aan het discussiëren, erg interessant en leerzaam.

Groetjes,

Barbara
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Voor wat betreft België: alleen wat last met de douane. Ze gaan niet vooruit (kan tot 2 weken duren na aankomst) en vragen soms zelfs extra "belastingen".
Wat betreft Nederland geen idee.

Uit pure nieuwsgierigheid, wat zou je invoeren Patrick? Je hoeft hierop niet te antwoorden als je niet wil ;)
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Hoi Barbara,

Ik ben er zelf lid.

Duitse regels zijn natuurlijk niet dezelfde als de onze.

Verder ben ik eerder deze maand naar Zuidoost-Azië geweest
en heb aldaar contact opgenomen met enkele professionals.
Die hebben de goedkeuring om uit te voeren.
Ik moet het enkel hier nog zien binnen te krijgen.
Officieel uiteraard !
An inordinate fondness of beetles.
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Hoi Bahamut,

Tot nu maak ik mijn verschillende 'kevergronden' zelf.

Het is echter duidelijk dat de Japanners een heel stuk verder staan.
Vooral wat betreft voedingsbodems voor hertkevers (Lucanidae) en Dynastidae.
Ze zijn er ook al veel langer mee bezig.

Ook het gebruik van bepaalde additieven (waar uiteraard het grootste geheim over zweeft)
wil ik wel even uitpluizen.

Kortom; een aantal keversoorten,
substraat/voedingsbodem en de kinshi potten.
An inordinate fondness of beetles.
Barbara
L3
Berichten: 141
Lid geworden op: za 25 sep 2010, 11:28

Bericht door Barbara »

Hallo Titus,
Dat gegeven heb ik dan dus even gemist :oops: .
Onder dezelfde naam als hier? Dan heb ik die zeker gemist.

Groetjes,
Barbara
Chlorocala africana, africana, Eudicella euthalia bertherandi, E. gralli aeleri, E. gralli hubini, Mecynorhina torquata ugandensis
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Titus schreef:
Tot nu maak ik mijn verschillende 'kevergronden' zelf.

Het is echter duidelijk dat de Japanners een heel stuk verder staan.
Vooral wat betreft voedingsbodems voor hertkevers (Lucanidae) en Dynastidae.
Ze zijn er ook al veel langer mee bezig.

Ook het gebruik van bepaalde additieven(waar uiteraard het grootste geheim over zweeft)
wil ik wel even uitpluizen.
Ik moet dit helaas ook zelf doen. Hout malen en humus verzamelen. In Japan en Taiwan produceren ze dit op industriële schaal omdat de keverkweek daar een ware manie en ondertussen een levensstijl is. Het is dus eigenlijk niet zo moeilijk om daar goede resultaten te behalen.
Ik ben toch nog vrij tevreden met mijn resultaten.

Additieven worden naar het schijnt vooral geproduceerd uit gemalen zijderupspoppen omdat deze een zeer hoog gehalte aan proteïnen bevatten. Ik ben hier niet zeker van, maar ik denk dat ze ook nog andere middeltjes hebben.

Uit Japan invoeren is niet altijd evident. Ik probeer nu reeds enkele maanden zeldzamere soorten te verkrijgen, maar het wil maar niet lukken.
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

ik heb voordat ik mijn zaak verkocht. heb ik vissen, reptielen, amfibieen, inseckten en waterplanten ingevoerdt.
ze binnen krijgen is niet zo n probleem in nederland, hier in belgieen wel.
ik had bij su an potten besteldt, hebben hier 6 weken bij de custums gestaan omdat ze niet wisten wat ze ermee aan moesten.
toen wilde ze btw( wat voor paticulieren normaal is), maar omdat het om een proefzending ging is dat niet zo.
bedrijfsmatig hoef je geen btw te betalen, alleen inschek kosten( was 4 jaar geleden 500 euro per vracht op schiphol)
omdat de kosten van vracht en inschekken zo hoog was bestelde wij vroeger met 4-6 man samen, misschien eens samen gaan zitten die willen invoeren(kunnen we de kosten delen wordt voor eenieder goedkoper)
verdere vragen pb titus.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Betreft het particulier invoeren in nl zijn een aantal zaken die je even in de gaten moet houden zoals invoerrechten ed.
Als je levende dieren in gaat voeren is het verstandig om in het pakket een lijst te doen met de latijnse en handels namen van de dieren, de herkomst, het aantal en heel belangrijk dat ze niet op de cites lijst voorkomen of anderzinds beschermd zijn in land van uit en invoer. Als de douane je pakketje besluit te gaan onderzoeken dan is het voor hun en de dierenarts veel gemakkelijker om de dieren te determineren en duurt het geintje wat minder lang en is de kans op overleven groter.
Laat op het pakket en vrachtbrief/pakbon zetten dat het om kevers voor de keverhobby gaat en dat het een gift of sample is. Bij het in voeren van bijv jellies ook even sample laten vermelden (tenzij je gelijk een hele container besteld)
Omdat de waarde van de goederen moet worden vermeld is het verstandig om daar een laag bedrag in USD in te laten vullen. Bijv je werkelijke kosten incl verzenden is €125,00 dan is de opgegeven waarde bijv $29,00
Als je goederen buiten de EU vandaan komen dan betaal je t/m een waarde van € 21,- geen btw en geen invoerrechten. Bij een waarde van €22,- t/m €149,- betaal je geen invoerrechten maar wel btw. Bij een waarde van €150 en of hoger moet je invoerrechten en btw betalen.
De btw word berekend over de totale kosten van de zending; de goederen, de verzendkosten, verzend verzekering en evt invoerrechten. Het btw tarief is 19%.
Je kunt ervoor kiezen om de btw van ter voren aan te geven. Zelf doe ik dit nooit :mrgreen: en laat ik het pakket gewoon overkomen. Soms krijg je dan alsnog een naheffing van 19% btw van de douane maar in veel gevallen heeft de douane je pakket niet bekeken en word het zonder btw kosten afgeleverd.
De invoerrechten worden berekend over de totale kosten van de zending; de goederen, de verzendkosten, verzend verzekering met uitzondering van de evt btw. Het tarief voor invoerrechten is afhankelijk van het soort goederen. Omdat ik nog nooit een heffing heb gehad op mijn goederen weet ik niet hoe hoog deze zijn voor levende dieren zoals larven en kevers. Dit kan echter wel opgevraagd worden via de Belasting telefoon op 0800 0143. Zelf maak ik liever geen slapende honden wakker.
Bekijk ook eens de site van de Belastingdienst/Douane voor verdere uitleg en informatie http://www.douane.nl/
Voor aankopen binnen de EU betaal je geen invoerrechten of btw.
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Hoi Iedereen,

Hartelijk dank voor de vele tips.

Ik heb het nogal druk op het werk dezer dagen, maar
ik blijf dit project opvolgen.

Als de huidige testzending vlot verloopt zullen er vlug
wat omvangrijke zakelijke zendingen kunnen volgen.
(al dan niet in container vorm)

Per definitie wil dit ook zeggen dat alles
wat moet betaald worden zal betaald worden.
(Invoerrechten, btw, certificaten,...)

Het is mischien iets duurder dan een individueel pakketje
dat al dan niet getaxeerd kan worden maar op zijn minst
zijn we gerust voor wat de eventuele doorverkoop betreft.

Op dit ogenblik is de Belgische administratie nog het enige
"struikelblok". De juiste informatie krijgen blijkt buitengewoon lastig.

Ik hou jullie op de hoogte.
An inordinate fondness of beetles.
Plaats reactie