Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Noor
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 12 jan 2011, 09:37

Bericht door Noor »

Nouja, dan wordt het uitproberen. Ik zou namelijk verder niet weten waar ik hier humus vandaan kan halen. Het is allemaal kleigrond en de enige 'natuur' hier in de buurt is het Leeuwarder bos en daar is de ondergrond dus van klei. Anders kom je weer in te veel bewoond gebied om goede grond mee te nemen.
Ik kan eens bij m'n ouders in de tuin kijken maar aangezien die een heel eind hier vandaan wonen kom ik daar niet heel regelmatig en ik vind het dus niet handig om daar afhankelijk van te zijn.

Ik zag wel in de reptielenzaak 'blokken humus' die je dan kon 'versnipperen' en dan werd het bruikbaar substraat. Maar dat zal ook wel niet het soort humus zijn wat ik hebben moet waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Noor schreef:Nouja, dan wordt het uitproberen. Ik zou namelijk verder niet weten waar ik hier humus vandaan kan halen. Het is allemaal kleigrond en de enige 'natuur' hier in de buurt is het Leeuwarder bos en daar is de ondergrond dus van klei. Anders kom je weer in te veel bewoond gebied om goede grond mee te nemen.
Ik kan eens bij m'n ouders in de tuin kijken maar aangezien die een heel eind hier vandaan wonen kom ik daar niet heel regelmatig en ik vind het dus niet handig om daar afhankelijk van te zijn.

Ik zag wel in de reptielenzaak 'blokken humus' die je dan kon 'versnipperen' en dan werd het bruikbaar substraat. Maar dat zal ook wel niet het soort humus zijn wat ik hebben moet waarschijnlijk.
Je moet toch gewoon de bladeren in een bos opzijvegen, en dan vind je van dat fijn, donkerbruin spul. Dat vind je toch in elk bos?
Noor
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 12 jan 2011, 09:37

Bericht door Noor »

Behalve als de grond niet fijn is, maar van klei ;) Er was met het schepje al amper in te komen en je hoorde het ook zo 'zuigen' als je er op gelopen had. Ik denk dat je er prima beelden van kan kleien, maar in je terrarium wordt echt geen succes 8-)
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

pak toch eens gewoon bruin blad, droog dit een paar dagen op de verwarming.
trek een paar werkhandschoenen aan en verkruimel het.
maak het dan weer licht vochtig en klaar eens kees.
Noor
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 12 jan 2011, 09:37

Bericht door Noor »

Oh ik heb nu vochtig blad kleiner gescheurd en wat gemengd met potgrond en rot hout.
Moet het perse eerst gedroogd? :)
Laatst gewijzigd door Noor op zo 16 jan 2011, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

bert68 schreef:pak toch eens gewoon bruin blad, droog dit een paar dagen op de verwarming.
trek een paar werkhandschoenen aan en verkruimel het.
maak het dan weer licht vochtig en klaar eens kees.
ik gebruik dan nooit handschoenen als ik dat doe, maar dan zit er wel blad onder je nagels :roll:
bert68
L3
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 16:21

Bericht door bert68 »

ik ook niet maar sommige mensen hebben gevoelige handen.
je kan ook nat blad in een emmer doen, je maakt een gaatje in de deksel.
je steekt er een verfmenger door, die je in een boormachien steekt.
deksel dicht is wel zo handig :D
mixen maar en je substraat is lekker fijn, zonder al te veel inspanning.
ik droog het eerst, dan kan je het beter opslaan.
normaal doe ik het anders.
ik heb hier nog wat plastieken cupse bakken staan van 1000 liter.
schep da vol met blad, een plaat erop die er presies in past.
daar leg ik wat beton blokken op en laat da een paar weken staan.
en dan is het ook fijn verrot da is nog beter.
Noor
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 12 jan 2011, 09:37

Bericht door Noor »

Oké, dan laat ik het substraat wat nu in de bak zit gewoon zitten en het blad wat ik nog over heb droog ik de komende dagen wel ergens.

M'n terrarium is af trouwens, de deksel is gemaakt en de achterwand zit erin. Nu even experimenteren met licht/warmte. Een 7W spaarlamp redt het iig niet, maar een 40W gloeilamp (had ik nog liggen allebei) maakt het weer te warm/droog. Zal een dezer dagen een hoger wattage spaarlamp halen.
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

heb je foto's?
mothman1
L1
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 08:23

Bericht door mothman1 »

hoi ,
ik ben gisteren naar het bos bij ons geweest (beveren) en heb daar op een half uurtje tijd bijna 100 liter houtrot (beuk ,eik ) gevonden
alsook bladrot en het is zoals al erder gemeld gewoon en kwestie van de bovenste laag bladeren wegvegen en hopla jackpot.

ik heb dit gedaan omdat ik deze week een zending verwacht uit frankrijk 6 larven dynastes hercules L1-L2, het materiaal dat ik gevonden heb is redelijk vochtig en redelijk grof moet ik hier nog iets aan doen alvorens het in bakken te doen en er de larven in te zetten.
Plaats reactie