Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Volgens mij leven de imago's zo van mei tot september... niet het hele jaar door in het wild...
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Dat denk ik ook, want de voortplantingstijd van de neushoornkever loopt van juni tot augustus.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Imago's van deze soort kunnen het ganse jaar door gevonden worden in de broeihaarden van composthopen, in de winter zullen ze gewoonweg inactief zijn.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Huh :o weer wat geleerd ! Thanx Bahamut !
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Hier ook. :lol:
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

de vraag:
hoe kruipen de larven van de chalcosoma caucasus, op hun buik of op hun rug?
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

cetoninae kruipen op de rug, dynastinae op de buik
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

bedankt :)
Noor
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 12 jan 2011, 09:37

Bericht door Noor »

Handig, zo'n vragentopic. Ik heb wel een aantal vragen namelijk 8-)

- Ik heb een bak van 50x30x30 in de schuur staan. Zou ik hierin Chlorocala en Pachnoda kunnen combineren of is dit te klein?

- Hoeveel kevers van beide soorten zou ik hier dan in kunnen houden?

- Hoe voorkom je een keveroverschot? Mijn plan is om de larven gewoon in het aqua/terra te laten waar ook de imago's in leven. Maar ik wil natuurlijk geen overschot.

- Hoe vaak moet het bodemsubstraat verschoond worden?

- Ik lees over mijten op kevers. Zullen deze mijten (mocht het voorkomen) ook op mijn katten gaan zitten of is dit een soort die niet op katten zit?
Kun je mijten voorkomen, bijvoorbeeld door alleen blad uit het bos te halen en de rest van het substraat uit het tuincentrum?

- Hebben kevers een drinkbakje nodig?

- Wat te doen qua voeding; fruit of de zogenaamde jellies? Wat zijn de voor- en nadelen van beide? En zijn de jellies een beetje makkelijk verkrijgbaar?
Gebruikersavatar
Henri2508
L2
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 11:50

Bericht door Henri2508 »

Ik kan je op een aantal vragen wel een antwoord geven. Mensen vul me aan als ik iets fout zeg of over het hoofd zie

- De bak: Lijkt me geschikt! Kun je een mooie laag grond in kwijt.

- Aantal kevers: * pas *

- Overschot voorkomen: Ik denk dat het larven rapen wordt en verkopen als het er teveel worden. Op een andere manier is het diervriendelijk waarschijnlijk niet te voorkomen. Tijdens het verversen van de grond kun je kijken hoeveel larven je hebt, en als het er teveel zijn kun je ze aanbieden (zet er dan wel bij dat het om een mengsel gaat van 2 soorten, want je kunt waarschijnlijk niet zien van welke soort welke larve is

- Substraat: Moet verschoond worden zodra je merkt dat de voedingsstoffen en bladeren erg verdwenen zijn en de grond meer uitwerpselen bevat dan enige nuttige voeding. Dat verschilt natuurlijk naar gelang de grootte van de bak en de larven, en het aantal larven

- Mijten op kat: * pas *

- Drinken: Als ik me niet vergis halen de kevers hun vocht uit de jelly al dan niet uit het fruit

- Voeding: Beide kun je natuurlijk geven. Jellies zijn eenvoudig te krijgen, gewoon even hier wat mensen vragen (Pim krijgt vaak leveringen binnen). Voordelen van de jellies is dat er geen fruitvliegen op kunnen kweken en er zitten goede voedingstoffen in voor de kevers. Ook schimmelen ze minder snel. Nadeel: ik vind het er wat onnatuurlijker uitzien, maar ja. Over het fruit: dat schimmelt snel, je kunt een fruitvlieg explosie krijgen, maar het ziet er wel leuk uit. Allemaal kevers op zo'n stukje banaan!

Succes!
Plaats reactie