Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ja ten eerste moet het drogen tot het licht vochtig/klam, is. Gefeliciteerd met je vondsten trouwens ! Geweldig dat je zoooo veel heb gevonden ! Het hout (of een deel ervan) kun je het beste zo fijn mogelijk versnipperen/vermalen. Dan droogt het ook sneller.
Noor
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 12 jan 2011, 09:37

Bericht door Noor »

@ Koener; ik zal foto's maken, wordt waarschijnlijk wel aankomend weekend pas.

@ mothman; geloof me, ik weet heus wat humus is. Zoals ik al zei is het hier een kleilaag en geen 'normale' bosgrond.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

mothman1 schreef:hoi ,
ik ben gisteren naar het bos bij ons geweest (beveren) en heb daar op een half uurtje tijd bijna 100 liter houtrot (beuk ,eik ) gevonden
alsook bladrot en het is zoals al erder gemeld gewoon en kwestie van de bovenste laag bladeren wegvegen en hopla jackpot.

ik heb dit gedaan omdat ik deze week een zending verwacht uit frankrijk 6 larven dynastes hercules L1-L2, het materiaal dat ik gevonden heb is redelijk vochtig en redelijk grof moet ik hier nog iets aan doen alvorens het in bakken te doen en er de larven in te zetten.
Hey Mothman,

Welke hercules ondersoort krijg je en van wie komt ze? Het substraat zal alleszins zeer geschikt zijn voor die larven.
mothman1
L1
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 08:23

Bericht door mothman1 »

Ik heb deze gevonden op actias.de van een zekere Maxime ortiz uit frankrijk hij had deze te koop gezet als Dynastes hercules maar ik weet niet welke ondersoort het zal zijn, ik lig er ook niet echt wakker van ik zal al blij zijn als ik ze eindelijk heb.
mijn vrouw zegt dat ik precies een klein kind ben dat op de sint zit te wachten. maar ja als ik eenmaal aan iets begin is er ook geen houden meer aan. zodra ze binnengekomen zijn zal ik wel enkele foto's posten van de larven en de rest at ik heb zitten.
Gebruikersavatar
Henri2508
L2
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 11:50

Bericht door Henri2508 »

Puur een gedachte gang: Maar wat zouden de larven ervan vinden als je gemalen bloembollen door het substraat gooit? :?
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

Henri2508 schreef:Puur een gedachte gang: Maar wat zouden de larven ervan vinden als je gemalen bloembollen door het substraat gooit? :?
ik zou dan zowieso geen narcissenbol nemen want narcissen zijn giftig
kistgeit
L1
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 17 jan 2010, 19:23

Bericht door kistgeit »

koener schreef:
Henri2508 schreef:Puur een gedachte gang: Maar wat zouden de larven ervan vinden als je gemalen bloembollen door het substraat gooit? :?
ik zou dan zowieso geen narcissenbol nemen want narcissen zijn giftig
Ook voor kevers? Ik denk dat kevers zelf 'weten' of iets giftig is en het dan wel of niet eten....

Dingen die voor de mens giftig zijn hoeven niet giftig te zijn voor andere dieren.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Je mag dit proberen, maar ik zie er persoonlijk het nut niet van in.
Het ideaal voedsel voor larven is reeds sterk beschreven (toch zeker bij Japanse kwekers).
Ik weet dat de Japanners voornamelijk gemalen zijderupscocons gebruiken als extra additief bij het substraat (hoog proteïnegehalte). Ook wordt er bij sommige kwekers koikarperkorrels aan het substraat toegevoegd. In Europa wordt dit additief voornamelijk via katten- en hondenbrokjes toegevoegd (hoewel de kwaliteit hiervan sterk afhankelijk is van de toegevoegde bewaarmiddelen + chemicaliën).
Ik denk persoonlijk dat bloembollen, mits niet giftig (wat niet gegarandeerd is), hetzelfde effect zullen hebben als toegevoegd fruit of groente (type komkommer of courgette).

In ieder geval, larven weten inderdaad wat giftig en niet giftig is, dus ze zullen het gewoon niet eten indien dit het geval is (net zoals voor dennennaalden).
Gebruikersavatar
Henri2508
L2
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 11:50

Bericht door Henri2508 »

Bedankt voor jullie meningen hierover! Dan laten we het mooi zoals het is ;)
Noor
L2
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 12 jan 2011, 09:37

Bericht door Noor »

Is voor imago's zo'n 26graden een goede temperatuur?
Ik ben eens op zoek gegaan naar een lamp en kon toch nog een mini assortimentje gloeilampen vinden. Heb er nu een van 25W en die laat de temp. al aardig oplopen.
Pasgeleden met een spaarlamp van 7W geprobeerd maar die maakte het niet erg veel warmer.

Voor larven is 26graden misschien wel (te) hoog? Zoja dan schaf ik daarvoor alvast een aparte bak aan.
Plaats reactie