Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Afhankelijk van de soort kun je om de tijd (bij Pachnoda bijvoorbeeld om de maand) even door de bak kijken, zelf heb ik doorzichtige kweekbakken en kan ik af en toe een larf zien rondkruipen. Een controle voor grotere soorten (bijvoorbeeld MTU) is om de bovenste laag ietsjes aan te drukken (recht strijken) en daar wat gemalen zijdepoppen in te leggen, na ongeveer een week zal de bovenste laag omgehusseld zijn en is er van de zijdepoppen gegeten. Maar als er geen verschil is te zien, dan kan het zijn dat ze zich aan het voorbereiden zijn op hun cocon, dus dan kun je beter de zijdepoppen weghalen en de bak een maand met rust laten.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Als je voorzichtig met je vingers laagje voor laagje weg harkt/opzij schuift dan kan er niet zoveel misgaan. Een cocon voel je meestal direct omdat je op iets hards met een andere structuur stuit. Het kapot maken van cocons gebeurd vaak door het omkieperen van de bak.
Smartiemartie
Ei
Berichten: 7
Lid geworden op: do 16 mar 2017, 12:51

Bericht door Smartiemartie »

Okay thanks :)
tankton
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 16:05

Bericht door tankton »

Mijn ervaring is dat je redelijk lomp moet doen om de larven en/of cocons te slopen. Ze kunnen best veel hebben.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Als het substraat wat natter is of sommigelarven bouwen zelf al een beetje gammel ding. Met grote soorten heb hier minder vaak last van.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Hey,

Vandaag naar larfjes gezocht (xylotrupes), blijkbaar iets te vroeg want ipv larfjes vond ik 40 eitjes. De nieuwsgierigheid was re groot en ik kon de drang om te zoeken niet weerstaan.

Na het tellen heb ik de eitjes in dezelfde bak terug ingegraven. Eerst 10cm susbtraat aangedrukt, gaatjes geprikt met podlood, eitjes erin en tenslotte 10cm substraat erboven.

Vorige keren dat ik naar eitjes zocht, kwamen ze om een of andere reden niet uit. Ik stopte de eitjes toen wel in een klein, apart bakje. Deze keer ben ik voorzichtig te werk gegaan met handschoenen en een lepeltje om de eitjes niet te beschadigen. Wat me opviel was dat er zowel geelachtige als helder witte tussen zaten. Is dit een normaal verschijnsel of zijn de gele eitjes dood?

Het substraat was redelijk vochtig, maar aangezien de kevers er eitjes in hebben gelegd, ga ik er van uit dat alle parameters in orde waren.

Ik heb de kevers 3 weken geleden overgeplaatst naar een andere bak zodat ze verder kunnen leggen. Die laat ik verder met rust.

Moet ik nu een verhoogde uitval verwachten? Wat doen jullie met eitjes die je vind tijdens de zoektocht naar larven? In de filmpjes van Daniel Ambühl worden ze vaak in een klein apart bakje geplaatst. Bij hem lijkt het altijd te lukken, maar mijn eitjes verdwijnen meestal wanneer ik ze isoleer. Enkel bij cetonia aurata kwamen ze bijna allemaal uit.

Wat me ook opviel was dat de eitjes redelijk groot waren in vergelijking met mijn vorige vondsten. Ik zag zelfs bij de meesten de vorm van de larfjes doorheen de wand. Sommige eitjes waren kleiner en minder doorzichtig, dus veronderstel ik dat deze jonger waren.
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Ik heb geen ervaring met deze keversoort, maar MTU eitjes die ik tegenkom stop ik in een apart bakje al laat ik die van Pachnoda meestal gewoon in het terrarium zitten als ik het substraat doorzoek. Bij de MTU eitjes kun je duidelijk verschil in groei merken, verse eitjes zijn ovaal en worden langzaam groter en ronder. Ook kleuren ze van wit naar beige/geel. Bij mij is het helaas ook wel eens minder goed afgelopen met een paar eitjes, waarschijnlijk door de (te lage of te hoge) vochtigheid van het substraat. Het blijft wat dat betreft toch een kwestie van uitproberen en ervaring opdoen..
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Het substraat is redelijk vochtig, maar ik weet natuurlijk niet wat de bovengrens is. Ik denk dat ik er net geen water uit kan knijpen, misschien een beetje als ik hard genoeg knijp. Zal ik er vanuit gaan dat alles in orde is? Anders zouden de keverd toch geen eieren leggen neem ik aan?
gaiaofzo
L2
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 20:13

Bericht door gaiaofzo »

Hey jongens,
Ik heb een vraag en weet niet waar ik die moet plaatsen.
Ik zoek een minder arbeidsintensieve manier op substraat te halen. Nu ga ik met de auto naar het bos, en moet ik met een zware bak sjouwen. Nu heb ik al lang niks van me laten horen, omdat ik rugklachten kreeg. Nu heb ik dus de keuze nieuwe manier zoeken, of tijdelijk stoppen met m'n kever hobby.
Ik hoop dat jullie kunnen helpen!
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Gaia,

Waarom sjouw je met een zware bak? Ik neem aan om het humus in te doen? Waarom gebruik je geen (grijze) afvalzakken? Die wegen sowieso weinig en scheelt dus tillen. Je kan in plaats van de relatief zware, natte humus ook gaan voor het herfstblad boven de humuslaag. Die bladeren zijn vaak nog intact en veel droger, wat ook weer gewicht scheelt. Die kan je dan thuis klein maken, bijvoorbeeld in een bladzuiger. Dit alles scheelt enorm veel gewicht. Bedenk dat het meeste gewicht dat je (met humus en/of blad) uit het bos haalt gewoon water is. Als je dat dus weet te beperken scheelt dat enorm voor jouw rug.

Stoppen met de keverhobby zou ik geen optie vinden, zeker als het verzamelen van voer lichter kan.

Veel succes en hopelijk hoef je niet te stoppen.
Plaats reactie