Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Thanh,

Zo te zien zijn de dekschilden licht misvormd. Heb je toevallig een foto van de kunstcocon waar deze man inzat? Het kan zijn dat de man de tijd/mogelijkheid niet heeft gehad om zich tijdig om te draaien tijdens het uitkomen.

Indien het vocht zwart kleurt, kan dit hemolymfe zijn en heb je te maken met een bloeding. Dan is het duimen/hopen dat de kever het overleeft..

In ieder geval is het een mooi exemplaar (stevige horens), alvast een "keeper"! ;)

Mvg,
Tom
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Hier is een foto van de man, de vrouw en de kunstkokon. De man leeft nog en met de vleugels is geen enkel probleem.

De vrouw daarentegen is niet meer zo gezond. Ze is al een tijdje geleden uitgekomen en haar achterpoten zijn beiden afgebroken.

Het mannetje zou met haar moeten paren, maar het lijkt dat hij dit tijdens zijn rustfase nog niet doet of kan.
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Waarschijnlijk is de cocon wel erg glad van binnen. Een echte cocon of een oase cocon zijn anders van structuur maar ook hoe het vocht absorbeert. Tijdens de rust fase doen de kevertjes meestal rustig aan. Soms zie je een gepoogde paring maar vaak staat de paar modus nog uit. Zonder achterpoten moet het vrouwtje het wel kunnen redden, het is alleen wat lastiger met het verpakken van de eitjes in substraat.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Zijn er veel soorten Cetonidae die in het geheel geen coccon bouwen dus als vrijliggende pop in het substraat liggen. Ik ken een soort die dat doet maar ik vroeg me af hoe algemeen dit gedrag is bij de andere gouden torren?
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

Hey allemaal,
Ik heb een 22l Samla-box met een koppel Mecynorrhina. Het substraat is bevocht en gecontroleerd op de
Meeste plagiëren, dus er zit naast dit koppel weinig levends in. Nu zie ik als ik de bak optil aan de onderkant
kleine 'gangetjes' ontstaan. Kan dit duiden op jonge larven?
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Rick,

Ja, dat kan zeker. Ongeveer een maand na het afzetten van de eitjes kunnen er al larven door het substraat kruipen. Het zou ook eventueel iets anders kunnen zijn, dus af en toe eens controleren of je van de buitenkant al larfjes kan zien kan in dit geval uitsluitsel geven.

Het zou toch mooi zijn als je al van nakweek voorzien zou zijn. Goed bezig!
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Arnwald schreef:Zijn er veel soorten Cetonidae die in het geheel geen coccon bouwen dus als vrijliggende pop in het substraat liggen. Ik ken een soort die dat doet maar ik vroeg me af hoe algemeen dit gedrag is bij de andere gouden torren?
Gnorimus tibialis maakt geen cocon. Vreemd waarom alle andere gouden torrent wel een cocon maken en deze niet. Wat zou het ecologisch voordeel daarvan zijn?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

thanh2468 schreef:Hier is een foto van de man, de vrouw en de kunstkokon. De man leeft nog en met de vleugels is geen enkel probleem.

De vrouw daarentegen is niet meer zo gezond. Ze is al een tijdje geleden uitgekomen en haar achterpoten zijn beiden afgebroken.

Het mannetje zou met haar moeten paren, maar het lijkt dat hij dit tijdens zijn rustfase nog niet doet of kan.
Hallo Thanh,

Hoe oud is het vrouwtje? Heb je haar goed gevoerd tijdens haar activiteit?
Afgebroken pootjes duiden reeds op een gevorderde leeftijd (oftewel bestanddelen in de kweekbak/terra die kwetsuren kunnen geven aan de volwassen kevers)... Een man die inactief is zal zeker nog niet paren met de vrouw. Eens actief kunnen ze normaal gezien meteen paren met de (ik laat een man steeds ongeveer 2-3 dagen eten alvorens samen te zetten - vrouwtjes voer ik meestal 2-3 weken lang apart).

Het kan misschien nog eieren opleveren (althans, mits de vrouw nog leeft eens de man actief geworden is), maar waarschijnlijk niet meer zoveel.

Zulke cocons zijn sterk af te raden; ik heb deze bij een aantal kwekers de revue zien passeren en telkens weer leveren dit type cocons misvormde kevers op. Het allerbeste blijft een oaseblok of dus bloemschikschuim om artificiële cocons/popkamers te maken (ook steeds bevochtigd) en vooral de vorm correct uitsnijden/modelleren (te breed zorgt er dus voor dat de kever zich niet zal kunnen omdraaien).

In ieder geval, het is goed om te horen dat de man het overleeft, erg leuk om te zien.

Hopelijk heb je toch nog een succesvolle kweek. Hou de vrouw althans in leven door haar verder door te voederen en misschien zelf ietwat "frisser" te houden (meer richting 18-20°C ipv 23-25°C, wat de man op zijn beurt juist goed zal komen om sneller actief te worden).

Succes verder.

Mvg,
Tom
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Het vrouwtje is reeds overleden, ik gaf geregeld een stukje banaan of aardbij. Volgende keer zal het wel beter lukken :D
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ohw en ik maar denken dat de dame een beetje gelijk met de man uit was gekomen en dat de afgebroken poten door de nep cocon kwamen. :oops:
Plaats reactie