Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

bas schreef: wo 23 mei 2018, 10:57 Het kan geen kwaad om die cocon gewoon te laten liggen. Ook al zou de larve dood zijn dan zit 'ie netjes afgesloten in de cocon en heeft het geen effect op de omringende poppen. Als je het na verloop van tijd echt wil controleren, dan kun je voorzichtig met je nagels aan een van de spitse uiteinden van de cocon een klein gaatje maken. Je moet daarbij oppassen dat je de cocon niet kapot duwt.
Je moet er vooral ook om denken dat je de pop niet kapot drukt. Persoonlijk zou ik de kleinere soorten met rust laten. Bij de klientjes heb ik lauter slechte ervaringen met het open maken van cocons om de nieuwsgierigheid te bevredigen. Grotere soorten kunnen hier in mijn ervaring wat beter tegen, maar ook hier is beperken van verstoring verstandig. Geduld is een schone zaak in deze hobby ;) .
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Weet iemand na hoelang jelly's gaan schimmelen? Ik ga 2 weken op vakantie en vraag me af of iemand ze dan tussentijds moet vervangen...
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Jellies zullen niet snel schimmelen en als ze het doen dan is dat voor de kevers niet eens zo schadelijk. Zelf mik ik voordat ik op vakantie ga ook gewoon een reeks jellies in de bak en die laat ik gewoon liggen. Vreten ze helemaal op :)
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Als je geen overdaad aan jellies in de bak legt zullen de kevers ze opeten voordat ze zouden kunnen beschimmelen. Ik ben schimmel op jellies weinig tegen gekomen. Alleen als je het substraat kleddernat houdt, wat goed voor schimmels is, loop je de kans dat de schimmel overslaat op de jellies. Onder normale omstandigheden is het dus geen enkel probleem.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Dank je wel! Ik heb 2 protaitia himalayana 's en ik hoop dat er een paar mtu's uitkomen aan hoeveel jelly's denken jullie dan?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Max 10, dan redden ze het zeker, maar een stuk of 5 zou ook wel genoeg moeten zijn.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Bedankt! Zo zal het wel goed komen met mijn vriendjes :D
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Ik wil mijn overleden kevers proberen op te zetten, maar als ik op 'prepareernaalden' zoek krijg ik alleen van die prepareernaalden om mee te werken/te ontleden: waar vind ik de juiste naalden? En op wat voor soort ondergrond pinnen jullie de kevers vast? En de naalden om hem echt 'vast te pinnen', die gebruik je pas nadat de kever helemaal uitgedroogd is?
Live, Larf, Love
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Om een deel van mijn eigen vraag te beantwoorden: toen ik zocht op prepareerspelden/insectenspelden vond ik er wel wat!
Nu is mijn vraag, welk 'nummer' speld is het best? Ze zijn er van 38 mm bij 0,25 mm tot 38 mm bij 0,65mm ...
Live, Larf, Love
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Ik gebruik meestal maat 3 van Sphinx, je kunt spelden bestellen bij https://www.vermandel.com
Plaats reactie