Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Ja, het is echt een heel vaag verhaal. Vooral omdat hij aangeeft niets te hebben veranderd en alle andere kweken, waar ook niets aan veranderd is, het prima doen. Het heeft mijn aandacht! ;)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ja als er nieuwe ontwikkelingen zijn dan ben ik daar wel benieuwd naar...
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Hoeveel dagen na ontpoppen van mijn duo Eudicella schulzeorum zal ik de bak doorzoeken op zoek naar eitjes/larven?
Ze zijn 10-03 uit hun pop gekropen.
Live, Larf, Love
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Ik zou zeggen een maand of 2 a 3. Je kunt ook wachten tot je de eerste larven door het substraat ziet kruipen langs het glas, dan weetje zeker dat je niet voor niets de bak door gaat spitten :geek:
Gebruikersavatar
LindaK
L1
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 12:15

Bericht door LindaK »

Ik ben enthausiast bezig met mijn eerste keversoort, de Cyprolais Aurata.
Nu ben ik al druk op zoek naar een soort om erbij te houden.
Maar ik kan weinig verkopers vinden, waar kan ik het beste mijn dieren vandaan halen?

Mijn favoriete soorten zijn de Cetoniidae Torynorrhina Flammea of de Cetoniidae Rhomborrhina Gigantea, zijn deze veel in omloop?
Wouter888
Ei
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 13:34

Bericht door Wouter888 »

Eerste pachnoda die uitkomt in mijn beginnende hobby keverhouden, deze vond ik toen hij net uit de cocon kroop. Vleugels gespreid dus. Toen ik hem een dag met rust heb gelaten, is hij helaas overleden. Ook zijn vleugels heeft hij niet meer ingetrokken.

Hebben jullie enig idee van de mogelijke oorzaak?
Note: De kever leefde dus nog op het moment dat ik de foto nam.

Groeten,
Wouter
Bijlagen
20180508_235726.jpg
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

hallo,
ik heb een larv die in een cocon zit maar waarvan ik geen idee heb of hij nog leeft.
ik kwam op het idee om er een gaatje in te maken zodat ik geen rottende larv tussen miijn andere coconnen heb liggen.
het gaat om de soort protaetia himalayana (ik heb deze niet om te kweken maar gewoon 'een paar erbij')
ik heb wel gelezen over het maken van een gaatje maar ik kon nergens vinden hoe dit moet...
ik hoop dat iemand die dit wel weet mij dit wil uitleggen.

groetjes Julia.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Het kan geen kwaad om die cocon gewoon te laten liggen. Ook al zou de larve dood zijn dan zit 'ie netjes afgesloten in de cocon en heeft het geen effect op de omringende poppen. Als je het na verloop van tijd echt wil controleren, dan kun je voorzichtig met je nagels aan een van de spitse uiteinden van de cocon een klein gaatje maken. Je moet daarbij oppassen dat je de cocon niet kapot duwt.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

bedankt! dan laat ik hem voorlopig nog even lekker liggen.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Wouter888 schreef: vr 11 mei 2018, 20:54 Eerste pachnoda die uitkomt in mijn beginnende hobby keverhouden, deze vond ik toen hij net uit de cocon kroop. Vleugels gespreid dus. Toen ik hem een dag met rust heb gelaten, is hij helaas overleden. Ook zijn vleugels heeft hij niet meer ingetrokken.

Hebben jullie enig idee van de mogelijke oorzaak?
Note: De kever leefde dus nog op het moment dat ik de foto nam.

Groeten,
Wouter
Ontdekte je hem toen hij uit de pop of uit de cocon kroop? Als je hem ontdekte toen hij uit de pop kroop ligt de oorzaak in de verstoring, als je hem ontdekte toen hij uit de cocon kroop is er al eerder iets mis gegaan. Dan ligt de oorzaak mogelijk bij te droog of te nat substraat of is het gewoon een pechgeval.
Plaats reactie