Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Als het er heel veel zijn zou ik wel doen wat Mr. B zegt, zeker als het om een kolonie gaat of je kleine larven of eitjes hebt.
Als je af een toe een mier, en ziet zou ik niet heel veel actie ondernemen, maar als je ze ziet ze er gewoon uitpikken.
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Probeer misschien een mierenlokdoosje? Of als het op diervriendelijke wijze moet, dan zou ik eens kijken naar de AntsCanada film in strijd tegen een invasieve mierenkolonie: https://youtu.be/X_BV_PLtniU
Het is dan wel een hele dag werk waarschijnlijk, maar dan zou je zelfs een eigen mierenkolonie kunnen starten :D
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Ik heb dit probleem ook twee keer gehad. Eenmaal met uiterst kleine miertjes, eenmaal met grotere rakkers. In beide gevallen heb ik na enkele vruchteloze pogingen moeten besluiten de gehele bakken leeg te gooien en met vers substraat opnieuw te beginnen. Ik ben bang dat er niets anders op zit.
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Ik ga tóch eerst voor een natuurlijke manier. Ik denk dat als het er weinig zijn, dat het misschien niet totaal fout zal gaan .Daarom heb ik nu een stukje appel liggen, en elke keer als er mieren op zitten klop ik deze uit in een bakje. Sorry mieren :(

Met een paar weken zal ik wel zien of dit voldoende helpt, denk ik!
Live, Larf, Love
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zijn het zwarte mieren of hele kleine roze rode ? Heb het zelf ook gehad en toen bleken de mini roze rode miertjes in het hout te zitten. Ik heb het hout toen vervangen en het probleem was toen opgelost.
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Zwarte, die 'gewone' ;-)

Update daarover: Ik heb een nest met eitjes en veel mieren gevonden... maar in de doos waarin ik mijn wandelende takken-eitjes bewaar! Die dus buiten gezet, takkeneitjes eruit en hopelijk verdwijnen de mieren... Fingers crossed!
Live, Larf, Love
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Oh maar dat is wel fijn dat je het hele nest tijdig hebt kunnen wieberen !
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

Vraagje:

Op een keverpagina op Facebook schreef iemand het volgende (vertaald met translate);

Hallo allemaal.
Ik heb een vraag over een nogal vreemde massadood. Vandaag, tijdens mijn controleronde van mijn kevers, ging ik een van mijn Pachnoda marginata-culturen voeden. Wanneer ik hun doos open, liggen alle volwassenen en alle larven boven op de grond. Allemaal levenloos.
Ik heb niets veranderd, heb het voedsel niet veranderd, ik heb de luchtvochtigheid of de temperatuur niet veranderd en mijn andere culturen doen het erg goed. Deze cultuur is zeer productief geweest, dus het is alsof ze gewoon opgehouden hebben om 's nachts te leven.
Heb je al eerder zoiets meegemaakt? En heb je misschien een idee waarom dit is gebeurd?



Er is tot op heden geen antwoord op gekomen en ben toch benieuwd wat hier gebeurt zou kunnen zijn.
Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Geen idee wat daar aan de hand is. Zoals hij zelf zegt, "vreemde massasterfte".
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zoiets doet mij aan zuurstof gebrek, extreme warmte (vol in de zon staan) of sabotage door middel van insecticide denken maar daar is blijkbaar geen sprake van. Vaag...
Plaats reactie