Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Ik vind de temperatuur-range die ik op caresheets zie vaak best groot. 20-28 graden, is dat dan overdag meer riching 28 graden, en 's nachts 20? Of is het goed als het constant tussen de 20-22 graden is? Overleven ze ook nog bij nachttemperaturen van 18 graden, of moet er dan toch een warmtematje oid bij komen?
Live, Larf, Love
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Mirjam,

Goede vraag.

Warmtematjes zijn abosluut uit den boze, daar deze lokaal het substraat kunnen gaan verhitten (tot zelfs boven de 30°C) en/of uitdrogen en dit is nooit goed voor de larven/kevers.

Temperatuur-ranges worden vermeld als extremen, dus indien je tussen de 20-22°C zit is dit perfect (dit is voor de meeste keversoorten zelfs beter dan 22-25°C). Een minimum van 18°C 's nachts is zeker OK, maar overdag zou de temperatuur wel naar de 20-21°C moeten gaan (nogmaals, dit geldt voor de meeste soorten; bepaalde soorten moeten tussen de 14-18°C gehouden worden, maar dit zijn uitzonderingen en "moeilijkere"/minder courante soorten).

Ik hou bvb. mijn eigen soorten (ongeveer 25 keversoorten) allen rond de 20-21°C en dit werkt relatief goed.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Groeten,
Tom
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Zeker weten, bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik zie nu dat de 23 graden wel wordt aangetikt, en ik weet vrij zeker dat het niet onder de 18 zal worden, dus dat komt dan goed. Waarschijnlijk begin ik met Mecynorrhina torquata ugandensis of een andere Mecynorrhina sp.

Dan ga ik me daar geen zorgen om maken, maar binnenkort op zoek naar bodembedekking, en beslissen of ik het ga invriezen, handmatig duizendpootjes uitzoeken of laten ' drogen' op het balkon. Meer opties heb ik helaas niet (studentenflat), Wat zou jij/jullie aanraden? De larven arriveren 19 nov (via Vivarium) als het goed is!
Live, Larf, Love
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Dat lijkt me prima, die temperatuur. Niets meer aan doen.

Het substraat gooi ik zelf altijd zonder al teveel extra gedoe in de kweekbakken. Invriezen, laten drogen of verhitten doodt een deel van de in het substraat levende beesten, maar er blijft altijd wel ergens een mijtje over. Juist door een dergelijke behandeling is de kans op een mijtenuitbraak groter dan wanneer je het natuurlijk evenwicht in je substraat behoudt. Wel is het raadzaam om duizendpoten, loopkevers, kortschildkevers, ritnaalden e.d. die je tegenkomt bij het verzamelen van het substraat de vrijheid te geven. Die willen anders nog wel eens een eitje of jong larfje meepikken.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hoi Mirjam,

Duizendpoten e.d. zijn alleen risicovol bij eitjes en/of zeer jonge larfjes (hierbij bedoel ik echt wel net uitgekomen L1 larfjes).

Daarna is één of twee duizendpoot in jouw substraat geen enkel probleem; die komen niet meer aan de larven. ;)

Groeten,
Tom
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Hallo, nog een klein vraagje van mij;
Welk percentage van de net uitgekomen larven overleeft het gemiddeld? Dat zal wel verschillend zijn per soort, ik ben wel benieuwd!
Live, Larf, Love
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Dit is niet afhankelijk van de soort, maar eerder van de omstandigheden waarin de eitjes bewaard worden.

Gemiddeld kan men stellen dat bij optimale condities de meeste eitjes gaan uitkomen en misschien enkele dan niet (uitzonderlijk).
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Ik heb mieren in mijn bak, en ze eten ook wandelende takken op, dus misschien zijn ze ook wel schadelijk voor kevers/keverlarven...
Hoe kom ik van de mieren af?
Live, Larf, Love
Mr.B
Megasoma elephas elephas
Berichten: 351
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 18:14

Bericht door Mr.B »

De hele bak leeghalen, kevers en larven eruit en het substraat weggooien?
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Dat is extreem veel gedoe omdat ik er ook pissebedden in heb zitten die ik wil houden, en de wandelende takken eitjes hebben gelegd in de aarde, en ik ook niet graag kilo's aarde in een andere bak wil bewaren (dat past gewoon niet)
Live, Larf, Love
Plaats reactie