Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Ik gebruik zelf de nr 1 pins. Als ondergrond gebruik ik zacht schuimrubber (uit de verpakking van een boormachine) daarnaast gebruik ik soms een oude spons voor de kleine kevers.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

De grootte van de speld hangt af van de grootte van de kever. Een Chlorocala zou ik op maat 0 prikken, maar een Megasoma op een maatje 6. Maat 7 gebruik ik zelden, omdat deze te lang zijn voor de museumdozen die ik heb. Eerst de speld door het rechter dekschild prikken en dan de pootjes in de goede vorm zetten. Als je de speld door de kever prikt wanneer deze droog is, is de kans op beschadiging zeer groot. Preparatiefilmpjes zijn op youtube goed te vinden. Je zou bijvoorbeeld eens kunnen kijken naar deze link: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... zt0wD5wMSe
ThijsDM
L1
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 14 jan 2018, 13:09

Bericht door ThijsDM »

Mijn kevers lijken enkel de bananen jellies te lusten... Als ik er een een andere soort in leg eten ze er niet van... Iemand dit al meegemaakt?
Gebruikersavatar
Koejj90
Imago
Berichten: 203
Lid geworden op: di 24 nov 2015, 17:14

Bericht door Koejj90 »

Ik heb wel voorkeur gemerkt.. Hier zijn vooral de gele, oranje en rode snel op, de witte, groene en bruine vinden ze duidelijk minder lekker. Maar ik heb nog niet meegemaakt dat ze deze kuipjes niet leeg eten.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Bruin wordt voornamelijk door Lucanidae (vliegend herten) gegeten, maar hier heb ik weinig van voorkeur gemerkt. Moet ook wel melden dat ik geen experimenten gedaan heb.
ThijsDM
L1
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 14 jan 2018, 13:09

Bericht door ThijsDM »

Ik vind dit wel lastig, want heb zo een mix gekocht met alle soorten er in.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

ik heb 2 mannelijke mtu's (ze hebben allebei een hoorn). en ik trof ze vandaag zo aan. ik vroeg me af of iemand dit wel eens eerder heeft gezien of een idee heeft van wat hier gaande is. ik kon er wel erg om lachen :D :lol:
Bijlagen
vreemde actie meneer verhoeven.jpg
menner verhoeven en meneer hijmans.jpg
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Julia,

Dat is bij kevers heel normaal hoor! Mannetjes kruipen instinctief op alles wat beweegt. Vaak zijn dat vrouwtjes, maar vaak zijn dat ook andere mannetjes. Zeker als er geen vrouwtjes bij ze in de bak zitten zul je dit veel zien.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Bedankt Bas, er is dus niks aan de hand. Er zitten inderdaad geen vrouwrjes in de bak hopelijk komt dat snel ;) !
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Ik zag een foto voorbij komen op instagram van iemand die zijn larven had gewassen met water vanwege mijt... ik wist helemaal niet dat dat kon??
Iemand daar ervaring mee en is dat wel raadzaam om te doen?
🪲 Beetlegems 🪲
Plaats reactie