Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Rick97
L2
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 08 feb 2015, 17:41

Bericht door Rick97 »

Kan het zijn dat die kever al langer niet met de rest kan 'meekomen'?
Er zijn namelijk veel dieren die een (bijna) dood(gaande) soortgenoot opeten,
terwijl ze een gezonde soortgenoot nooit iets aan zouden doen.

Ik moet wel zeggen dat ik dit nooit bij (grotendeels) herbivore kevers heb gehoord.
Insecten zijn ondergewaardeerde huisdieren...
gaiaofzo
L2
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 20:13

Bericht door gaiaofzo »

Dode kevers laten ze gewoon liggen. Het waren er ongeveer 8 allemaal om 1 kever heen. Vanmorgen heb ik alleen een paar poten dekschild en 1 vleugel gevonden.
Toen ik gister keek was er 1 die via het hoofdgat ( hoofd was toen al niet meer aanwezig) Aan het eten was. Verder kon ik niks zien, doordat er te veel kevers waren.

Ik had ook nog nooit gehoord dat een pachnoda kever soortgenoten at. Vandaar dat ik het vroeg. In het verleden heb ik ook wel eens stukjes kever gevonden. En larven haal ik iedere maand uit het terrarium.
gaiaofzo
L2
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 20:13

Bericht door gaiaofzo »

Ze eten trouwens ook ham en ander vlees. Ik had in het verleden hermietkreefjes er bij zitten. Maar die vochten de kevers dood, dus later weggehaald. Maar toen aten mijn pachnodas hun eten ook op..
gaiaofzo
L2
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 20:13

Bericht door gaiaofzo »

Update:
Ze hadden er net weer een. Ik heb m kunnen redden, maar nu heeft hij achter een gat waar iets wits zichtbaar Is.. Met grof geweld krijg je ze zelfs nauwelijks los..
Het wordt echt een slagveld. Nog even en ze moorden de heleboel leeg
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Bizarre ervaring ! Kun je het voer evt aanvullen met wat vers fruit of groente ? Ze lijken wel op voedingstoffen uit te zijn.
gaiaofzo
L2
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 20:13

Bericht door gaiaofzo »

Dat zal ik gelijk doen.
Dank je voor de tip!!
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

weet iemand wat ik moet doen met deze vleugel? de vleugel hangt zo al een aantal weken sinds de uitkomst en is nog nooit ingetrokken. Zal dit een permanente afwijking blijven? Of denken jullie dat dit nog goed kan komen?
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Dat komt niet meer in de goede houding. Na verloop van tijd zal de vleugel gaan afslijten en gaan rafelen. Niks aan te doen, esthetisch wat minder mooi maar verder geen probleem.
Soms als de kever nog niet zo lang uitgekomen en uitgehard is kan het juist wel een probleem zijn. Dan scheurt bijv de vleugel omdat de poot erin blijft hangen. Dan kan er zoveel vocht uit de wond stromen dat de kever eraan kan overlijden. In dat geval kan een aluin staafje uitkomstbieden. Meestal zijn dat de kevers die in een surrogaat cocon uitkomen.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

bedankt voor het antwoord,
deze kever is inderdaad in een kunstcocon verpopt, misschien heeft dat we nadelige gevolgen gehad.
Hopelijk ondervindt hij niet te veel last.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Is het een man of een vrouw? Als het een mannetje is, is het geen probleem, als het een vrouwtje is wordt het wat lastig bij het paren.
Plaats reactie