Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Meidoorn is geen giftige plant en kevers rozenkevers zijn inderdaad gek op bloesem dus ik denk dat het geen kwaad kan
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Bericht door M Brans »

Tot welke temperatuur kunnen de larven hebben ivm met de aankomende warmte in de zomer.
Marco de Haas
L1
Berichten: 43
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 22:58

Bericht door Marco de Haas »

Bedankt! Ik vermoede ook dat het geen kwaad kon, maar je weet maar nooit.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ik zou de uiteraard zo koel mogelijk houden maar als bovengrens kun je de 24 graden aanhouden. Hoe dikker en groter de humuslaag is in je Curver hoe beter. Let er wel op dat er eerder kans op schimmel is bij deze temperaturen. Even opletten dus met toevoegingen zoals zijderups. Vaak doe ik ook bij-ventileren (deksel eraf en verse lucht erover wapperen).

In de zomer zet ik de larven meestal op een andere koelere plaats in huis. Maar in de terrariums waar naast imago's ook eitjes en larven kan de temperatuur oplopen tot een 26 graden. Toch nooit het idee gehad dat ik er minder larven door heb.
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Ik heb 3 korte vraagjes over het x.sumatrensis vrouwtje.
1.Hoe lang duurt het voordat mijn vrouwtje x.sumatrensis al haar eitjes heeft gelegd?
2.Sterft ze daarna of komt ze nog eerst bovengronds.
3. Hoe diep liggen de eitjes ongeveer, mijn substraat is 25cm.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Het vrouwtje legt ongeveer een eitje of 40 als ik mij niet vergis. Ze legt een eitje en komt over het algemeen dan weer boven de grond om de volgende dag weer een of meer eitjes te leggen. Meestal gaan ze binnen een week of 3 na het uitkomen (en paren) eitjes leggen. De diepte is oa afhankelijk van de vochtigheidsgraad van het humus. Meestal zal dat meer naar de diepte dan naar de oppervlakte zijn. Vooral langs de randen / hoeken en obstakels waartegen het vrouwtje het substraat tegenaan kan stampen. Ze legt het eitje tussen het aangestampte substraat zodat er een beschermend klompje om het eitje heen zit. Zo word voorkomen dat het beschadigd doordat er een andere kever er overheen denderd en zo droogt het ook minder snel uit. Hierbij een foto van een "ei klompje". Het is dan wel niet gelegd door een Xylotrupes maar ziet er wel hetzelfde uit. Bij de ene foto zit het eitje erin op de andere foto zat het eitje gaatje maar was eruit gevallen.
Bijlagen
Zonder ei
Zonder ei
Met ei
Met ei
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Oke, brdankt!
thanh2468
L3
Berichten: 121
Lid geworden op: za 21 feb 2015, 16:42

Bericht door thanh2468 »

Mijn p.marginata heeft sinds kort een cocon gebouwd tegen het glas.hij is sinds kort een pop geworden.
Ik heb geen idee hoe het met de anderen is.

Waarschijnlijk hebben de anderen ook al wel een cocon gemaakt.

Zou ik de cocons uitgraven en appart bewaren?
Ik zou ze liever laten zitten en gewoon zijn gang laten gaan maar weet niet of de kevers zichzelf zullen uitgraven als ze verpopt zijn.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Lekker laten zitten in de bak hoor. Als ze eenmaal uitkomen breken ze de cocon kapot en blijven ze meestal een aantal dagen nog onder het substraat. Zodra ze er klaar voor zijn komen ze vanzelf aan de oppervlakte.
gaiaofzo
L2
Berichten: 56
Lid geworden op: di 02 jun 2015, 20:13

Bericht door gaiaofzo »

Kunnen de allomyrina dichotoma en de chlorocala africana africana bij elkaar, of Is dit een heel slecht idee?
Plaats reactie