Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
LoneWolfke
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 28 okt 2012, 15:34

Bericht door LoneWolfke »

Dan vrees ik dat het al zeker geen pissebedden meer zullen worden.
We wonen op een studio, ik en mijn vriend wonen naast elkaar.
De enige plaats die afgezonderd is, is de badkamer, maar dat vind ik nu niet gelijk de ideale plaats om de diertjes te houden.
In een kast lijkt het me ook niet praktisch en dan nog, de enige kasten waar ze dan zouden inpassen, zou alsnog in de keuken zijn en daar ga ik dan niet mee akkoord uiteraard.

Het aanrechtje waar de bakjes staan, wordt enkel koffie gemaakt hoor.
Voeding wordt aan de andere kant gemaakt, tegenover dat aanrechtje, behalve een boterhammetje smeren. Maar de meelwormen en torren komen dan ook niet op het aanrecht en als het schoonmaakdag voor de bakken is, wordt gans het aanrecht helemaal afgekuist met javel en allesreiniger, alle voedingswaren verwijdert (dus koffie, suiker, waterkoker, staat er nog een bord etc, wordt verhuisd naar de andere kant en na het schoonmaken wordt ook dat gepoetst natuurlijk, 't zekere voor 't onzekere nemen he).

Dat is wel jammer natuurlijk, maar ik ga het niet meer riskeren dan hoor.
Het deksel van de dieren moet er ooit toch eens af om hen te verzorgen en als de gisten dan via de lucht overal in huis komen, nee, toch maar liever niet. Je ziet ze niet eens en kan ze zo niet eens verwijderen, weet niet waar schoon te maken he.
MatthijsB
L3
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 15:44

Bericht door MatthijsB »

Aangezien ik een vraagje heb..
Als mn Pachnoda & Eudicella larven imago's zijn, kunnen de larven ervan dan samen?
Momenteel in het bezit van:
Pachnoda marginata peregrina (L3, imago's)
Chlorocala africana africana (L1, imago's)
Mecynorrhina torquata ugandensis (L2, L3)
andries
L2
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 28 feb 2011, 19:00

Bericht door andries »

Ja dat kan gerust, je zal wel amper een onderscheid zien tussen de larven.
-psg 195,270
-pachnoda marginata peregrina
-Archispirostreptus gigas
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ze kunnen prima bij elkaar alleen zijn de larven zoals Andries al zei nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Als je er zelf geen probleem mee hebt is het niet erg. Zelf heb ik in het begin met mijn eerste kevers het ook gedaan. Maar na enige tijd kwam ik erachter dat de beestjes erg actief waren en ik veel te veel larven had zitten. Sja dan is het lastig om je larven weg te doen omdat je niet weet wat je weg doet.
MatthijsB
L3
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 15:44

Bericht door MatthijsB »

En is het slim om mos in de vriezer te doen?
Niet dat het dan een raar sopje word ofzo, maar of er iets raar mee kan gebeuren.
Momenteel in het bezit van:
Pachnoda marginata peregrina (L3, imago's)
Chlorocala africana africana (L1, imago's)
Mecynorrhina torquata ugandensis (L2, L3)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Denk dat het het dan beter achterin de tuin in de zon kan leggen. Het zal snel uitdrogen en de beestjes die erin wonen zullen het mos verlaten om een vochtiger heenkomen te zoeken.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Nieuwe vraag die tijdens de beurs gesteld werd (door Rogier) was; hoe maakt een larf zijn cocon ?!

Naar mijn weten stuwd de larf het humus heel compact opeen en graaft zich er middenin. Dan maalt hij humus fijn en gebruikt zijn kop om het humus om zich heen aan te stampen in de vorm van de cocon. Nu is de vraag klopt dat ? Of gebruikt hij bijvoorbeeld spuug (of iets in die trent) of een ander stofje dat hij bijv via zn kont uitscheidt om het humus plakkend te maken ? Of is het aanstampen en de plaatselijke vochtigheid al genoeg ?
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Het is juist andersom. Larven gebruiken het omliggend substraat + een deel van hun faeces om het te compacteren. Hierbij gebruiken ze juist hun achterwerk (abdomen). Vandaar dat sommige soorten (zoals Eudicella sp.) een verharde plaat hebben op hun achterste.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ohhh ! Dank voor de opheldering ! Heb ik het al jaren letterlijk aan het verkeerde eind :-o Nou Rogier, zie hier het nut van het forum :D
Gebruikersavatar
vliet057
L1
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 16:18

Bericht door vliet057 »

hallo,
ik heb als experiment een bakje rozenkeverlarven gekocht die bedoeld waren als voedseldieren (1,50 voor 10).
Zijn dit gewoon gezonde larven of worden deze gekweekt met een hoop inteelt e.d.?

Ik zat gister een beetje te graven in het bakje met larven en toen kwam ik een larve tegen die bezig was met z'n cocon bouwen, die heb ik dus per ongeluk kapot gemaakt.
Hoelang doet een larve erover om zijn pop te maken? Ik wil de pop namelijk wel graag in een apart bakje hebben maar dan moet ik wel zeker weten dat hij hem nu helemaal af heeft.
Plaats reactie