vraagje over de letter F

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

vraagje over de letter F

Bericht door Koen »

in sommige berichten hier op het forum zie ik acher de soort en het L nummer en een f met een nummer erachter. Wat betekent die F?
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

de L geeft het larvestadium aan.
L1 is eerste vervelling van de larve
de F geeft aan hoe ver de desbetreffende kever van wildvang dieren af staat
F1 is eerst nakweek van wildvang
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Koen
Chalcosoma chiron
Berichten: 1200
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 08:08

Bericht door Koen »

oke bedankt
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Awesome, dit vroeg ik mij ook net af! Wist het eigenlijk wel maar toch ook niet zeker meer waar de F voor stond.
Is er dan ook een letter die het aangeeft als er twee verschillende bloedlijnen bij elkaar gebracht zijn, met hierin eventueel wildvang of gewoon twee kweeklijnen. Het geen dat gedaan word om inteelt te voorkomen...?

En nog een gemakkelijke vraag, maar ook iets dat ik even niet meer weet:
Waar staan de cijfers ook alweervoor in een tekst als deze: 3.4.30 keverines prachtiates?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

3.4.30 staat voor 3 mannetjes, 4 vrouwtjes en 30 ongesexde dieren.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Arietuur schreef:Is er dan ook een letter die het aangeeft als er twee verschillende bloedlijnen bij elkaar gebracht zijn, met hierin eventueel wildvang of gewoon twee kweeklijnen. Het geen dat gedaan word om inteelt te voorkomen...?
Vaak wordt het kruisen van 2 niet-verwante bloedlijnen aangeduid als "CBF" + nummer ("Cumulative Breeding Filial"), maar gewoonlijk bij de hobby in Europa houden we het nog relatief simpel door gewoon de "F" te blijven gebruiken (hoewel dit niet helemaal correct is). Eén generatie-kweek na wildvang wordt trouwens ook wel aangeduid als "WF1", twee generaties "WF2" ipv F1, F2, enz..
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Juist zo zat t, bedankt voor de opheldering Pim en Tom!
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

En de narigheid met twee niet-verwante bloedlijnen is dat (tenzij eentje wildvang is) je eigenlijk niet weet of ze niet verwant zijn. Daarvoor moet je terug naar de wildvang dieren.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Inderdaad dat weet je nooit! Na hoeveel generaties is het verstandig te gaan mengen?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Volgens mij is het een beetje afhankelijk van het soort. Over het algemeen kun je aannemen dat de (grote) soorten met een hoorn er eerder behoefte aan hebben, van minder kwaliteit raken of gewoon simpelweg zich niet meer voortplanten dan bijv een Pachnoda of Eudicella. Vaak zijn het de wat duurdere of exclusievere soorten omdat de kweek ervan duurder is omdat er vaker nieuw vers bloed bij moet.
Plaats reactie