MTU vraag

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Nou ben ik lekker stug als het op principiële kwesties aankomt en dan blijf ik vaak vasthouden aan wat ik zelf redelijk vind. Zo zal ik zelf waarschijnlijk nooit €5,- voor een M.t.ugandensis L2 betalen en ik zal het er ook niet voor vragen. Uiteraard is het aan iedereen om zelf te bepalen hoe ver je daarin mee wil gaan.

Natuurlijk ben je altijd afhankelijk van de marktwerking en als iets zeldzaam is dan willen mensen daar gewoon meer voor betalen. Hartstikke logisch. Waar het in mijn bericht vooral om ging is dat ik me verbaas over de redenen die soms worden aangedragen om een hogere prijs voor larven te vragen. En in het geval van M.t.ugandensis zijn 'blauwe kleur', 'grote ouders' en 'gezonde dieren' voor mij echt geen reden om er meer voor te kunnen vragen.

Gelukkig zijn de mensen die kevers in huis hebben net zo divers als de kevers zelf en zit er voor iedereen iets leuks tussen :)
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Aan die omschrijvingen heb ik me ook schuldig gemaakt. 😓
Maar dat komt ook door dat ik ze zo gekocht heb, neem het automatisch over zeg maar.
Maar idd Bas, als het puntje bij het paaltje komt zijn het allemaal MTU's.
Maar ik heb in het begin ook €3,50 p/st betaald voor wat achteraf bleek L1 larven.
Maar zo gek ben ik nu ook niet meer.
Japans blauw, grote hoorn ben er ook ingetrapt zeg maar.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Arietuur schreef: ma 07 sep 2020, 16:06Laatst larven L3 verkocht van m. Savagei voor 6 euro aan een oostblokker. Die zelfde week, ook uit het oostblok L1 larfjes laten komen van de zelfde soort voor 10 euro per stuk... Waarom? Gewoon een kwesty van vraag en aanbod en van 'wat de gek er voor geeft' zoals Maurice altijd mooi zegt.
Het lijkt me niet handig om de discussie over (te) dure Mecynorhina torquata te vergelijken met jouw dure aankoop van een andere soort, die veel minder gehouden wordt. Jij beslist duidelijk om veel geld voor L1 neer te leggen. Prima uiteraard. Ik doe dat niet omdat ik het teveel geld vind.

Niemand heeft geopperd dat larven gratis weggegeven moeten worden.
Ook kan quitte spelen een leuke uitdaging zijn, maar dat lijkt me geen grond om hoge(re) prijzen te berekenen. Zeker niet voor soorten die doorgaans goed kweken en dus veel larven opleveren. Jaren geleden had ik honderden larven van Eudicella smithii die ik tegen bodemprijzen verkocht heb, om anderen ook van de soort te laten genieten. Vond ik enorm gaaf.

Bovendien is het vaak zo merk ik dat als ik een groep van 10 larven koop en ze het goed doen, de kevers voor zeg 100 larven zorgen. Als ik ze dan mocht verkopen (bv 50 stuks) hoef ik niet de prijs te hebben die ik betaald heb, zeker niet als je het hebt over quitte spelen. Het blijft gewoon een keuze wat je er voor vraagt.

Mecynorhina torquata ugandensis is totaal niet zeldzaam in de hobby, dus dat is geen reden voor een hoge prijs, in tegendeel zelfs.
Voor relatieve beginnelingen is het vaak lastig om te weten wat een eerlijke prijs is en die accepteren hogere prijzen dus gemakkelijker.
Ramon
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 24 feb 2020, 21:13

Bericht door Ramon »

Dank allemaal voor de toelichtingen. Kijk soms ben ik best gek, en een hobby mag wat kosten, maar zoals eerder aangegeven,het moet wel enigzins redelijk zijn, vandaar mijn vraag als beginneling zoals Pim terecht aangeeft. Inmiddels bij Maurice geslaagd, maar wil nog wel een groepje....
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Eigenlijk is er ook geen antwoord op te geven, het is allemaal persoonlijk.
Wat heb je er voor over en hoe graag wil je ze.
Heb je ze echt nodig dan moet je het betalen, heb je geduld komt er vanzelf wat anders voorbij.
Wat het Oostblok betreft heeft arietuur gelijk, daar weten ze van prijzen wat dat betreft.
En over het algemeen hebben ze allemaal tig soorten en een soort van shop.
Het samenwerkingsverband daar is ook veel groter dan hier, er word onderling veel geruild dat is wat ik van Mirko heb vernomen.
Ze werken daar anders als hier zeg maar.
Gelukkig heb je hier op het forum wel leden die er zijn voor advies en de mogelijkheid tot "betaalbare" dieren.
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Kwam deze tegen

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr


En dacht heel even optimistisch: 15 euro voor een kever, dat is best schappelijk.

Bleek voor een L2 larve te zijn. één stuk. 0.o
Live, Larf, Love
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Mirkku schreef: do 10 sep 2020, 08:11 Kwam deze tegen

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr


En dacht heel even optimistisch: 15 euro voor een kever, dat is best schappelijk.

Bleek voor een L2 larve te zijn. één stuk. 0.o
😂😂😂😂😂

Tis wat de gek er voor geeft toch?
Lijkt wel wat de idioot er voor vraagt 🤣🤣🤣

(sorry kon het niet laten)

Dat is toch een belachelijk bedrag 😱
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ja marktplaats, daar komt iedereen natuurlijk, ook niet-leden. Velen hebben uiteraard totaal geen kaas gegeten van redelijke prijzen, dus daar kan iedereen losgaan. Dan is het echt wat de gek er voor geeft.

Maurice, voor ons is het een belachelijk bedrag, maar als je net begonnen bent weet je niet wat een redelijk bedrag is. Zeker niet als je niemand in jouw omgeving (forum 😊) hebt die je dat kan vertellen.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Pim schreef: do 10 sep 2020, 08:56 Ja marktplaats, daar komt iedereen natuurlijk, ook niet-leden. Velen hebben uiteraard totaal geen kaas gegeten van redelijke prijzen, dus daar kan iedereen losgaan. Dan is het echt wat de gek er voor geeft.
Klopt Pim.

Als ik wat op marktplaats zet is het vaak ook duurder dan hier.
Mensen gaan toch bieden.
Hummm zal er ook even wat mtu larven opzetten 🤣🤣
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Je hebt het echt gedaan :lol: ben benieuwd of je er reactie op krijgt
Plaats reactie