without, blad en bodem

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
mark van de Hoef
L2
Berichten: 61
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 21:20

without, blad en bodem

Bericht door mark van de Hoef »

Hoi,

Ik zoek wat tips ik verzamel altijd wit hout van Hollandse eik, beuk en wilg. dat leg ik in kratten in mij schuurtje daar is het aan het indrogen dit is jammer want het wordt hard en dat willen de kever minder en is niet makkelijk te verwerken. hoe doen jullie dat . ps ik heb geen tuin om het in te leggen !

mijn volgende vraag is : voeren er ook mensen Amerikaanse eik, blad en wit hout?

als bodem gebruik ik altijd stekaarde in de bakken zijn er ook mensen die zakken potgrond en of tuinaarde gebruiken? en is dat dan niet erg schadelijk met de chemische toevoegingen?

nou ik hoop op wat goede tips
Groeten Mark
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Het hout dat je vers verzamelt hou je best niet in open kratten, maar in grote plastieken containers (met deksel). Ik heb er steeds van Ikea (sämla serie) van 70 L. (plat of hoger). Daar blijft het substraat en hout steeds in vochtig.

Amerikaanse eik is even goed als de gewone Hollandse eik (de gewone eik veronderstel ik ;)). Eik wordt over het algemeen aangeraden als houtsoort.

Potaarde is best niet aan te raden, daar deze inderdaad deels bestaat uit toegevoegde meststoffen en de larven hieraan gevoelig zijn. In sommige zeldzamere gevallen (sommige soorten, vooral rozenkevers) mag je potaarde als toevoeging gebruiken. Boshumus is altijd goed.
Plaats reactie