dode larven

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Bij neushoornkevers kan je ook altijd proberen met Xylotrupes, ook een goede beginnerssoort.

Eén vlek kan eventueel een wonde zijn, maar moest je er meerdere terugvinden, dan heb je de black spot bij de larven. Mix je soms substraat of iets dergelijks? Of komen de wandelende takken in contact met de bakken van de larven? Heb je thuis kakkerlakkensoorten in kweek?
Laatst gewijzigd door Bahamut op do 25 feb 2010, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Hoe kom je aan black spot, is het besmettelijk en kan je beest het overleven ?
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Vandaag ook een dode Mecynorhinella ugandensis gevonden. Ik had de 22ste al genoteerd in mijn excelsheet (en hem meteen apart gezet) dat hij er zwak uitzag, hij reageerde traag en hij was slap (alsof er iets in zijn buik miste).
Vandaag gecontroleerd en hij was bruin geworden vergelijkbaar als de larven op de foto's.

Volgens mij komt het door een bacterie of kwaadaardige schimmel. Ik heb het 1x eerder bij een larf van Pachnoda of Smithi, en de rest van deze kweken zijn helemaal goed gegaan. Ik denk dan ook dat je er niets tegen kunt doen.
Jammer blijft het natuurlijk wel.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Ik heb over de black spot disease een volledig artikel geschreven in het Frans. Het staat ook netjes beschreven in "For the Love of...". De ziekte wordt veroorzaakt door een pathogene protista (een coccidia). Die zijn steeds in beperkte mate aanwezig in het substraat (afhankelijk van het substraat zelf), dus ook hetgeen de larve naar binnen werkt.
Wanneer de larve door een hevige verandering (substraat menging, temperatuursverschil, vochtigheidsverandering...) verzwakt wordt, zijn deze protista opportunistisch en zeer aggressief. Ze vermenigvuldigen zich snel in de larve en tasten het ganse vetweefsel van deze laatste aan, met als gevolg de verschijning van de bruinzwarte vlekjes (lesies) op het epidermis. De coccidia zijn in zeer sterke aantallen aanwezig in de uitwerpselen van kakkerlakken en contact met de keverlarven moet daarom ten stelligste vermeden worden.
De black spot disease is zeer besmettelijk en wordt aldus ook beschouwd als de grootste tegenslag die een keverkweker kan hebben, daar deze laatste zijn ganse kweek in quarantaine mag zetten (of toch het deel waarvan hij of zij zeker is dat het met de ziekte besmet zou zijn (via contact van het substraat, larve-tot-larve handelingen e.d.). De besmette larven overleven het meestal niet, in uitzonderlijke gevallen kunnen oudere L3's nog verpoppen, maar de kevers zijn zowiezo besmet en mogen niet meer voor de kweek gebruikt worden. Ik heb het zelf 2 jaren geleden voorgehad: 20 larven M. actaeon dood, de helft van de hercules larven dood, Megasoma elephas elephas larven weg en M. janus ramirezorum ook (meer dan 1000 euros kwijt). Alles saneren en vanaf nul terug beginnen.

Door bepaalde hygiënische maatregelen toe te passen (bakken wassen in bleekwater, nieuw substraat, besmette larven in quarantaine plaatsen en handen STEEDS wassen bij iedere verversing) kan men de ziekte bestrijden.

Zie "For the Love of Rhinoceros and Stag Beetles Vol. 2"
Petra
Parend imago
Berichten: 769
Lid geworden op: di 03 mar 2009, 18:49

Bericht door Petra »

De eudicella is toch zeker ook een mooi kevertje om te houden hoor,
erg actief en met een beetje fantastie is het een soort mecychorinna in het klein :mrgreen:
Je eigen gras is groener dan je denkt
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Bedankt voor deze uitgebreide uitleg !!! Zal het tussen door handen wassen eens even aanscherpen. Normaal ga ik van bak tot bak...
charles
L3
Berichten: 138
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 18:44

Bericht door charles »

Mecynorhinella zijn ook fruitkevers hoor ;)
Ik zei toch ook dat het een fruitkeversoort was. ;)

Ja, ik heb die tekeningen eigenhandig gemaakt, sommige zijn enorm vergroot, zoals de nimfjes en eitjes.
Waardoor de fijnheid niet echt goed is.

De plek op de tekening is niets, alleen een vuiltje. Ik heb de dode larve eens gewassen om hem goed te kunnen onderzoeken. Maar wat ik wel gevonden heb is een redelijk grote zwarte vlek op de andere kant, ik zal eens wat foto's proberen te plaatsen. Ook zaten er een groot aantal kleine witte diertjes (waarschijlijk mijten) in het substraat, maar in hoe verre dat die er iets mee te maken hebben weet ik niet. Ze zijn heeel traag, je zou gewoon denken dat het poeder is.
Phyllium's; Ph. bioculatum var. pulchrifolium, Ph. giganteum, Ph. westwoodii, Ph. sp. phillipines en Ph. ericoriai
Wata's; Extatosoma tiaratum, Heteropteryx dilatata en Eurycantha calcarata


site: http://www.phyllium.be
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

De mijten kunnen over het algemeen geen kwaad, tenzij ze met heel veel zijn en de larve met de eitjes bedekt wordt. Dan kunnen ze het ademhalingssysteem van de larve verstoren. Maar een tweede vlek, indien het tot deze 2 beperkt blijft, duidt wel op consistente wondes door scherpe stukjes in het substraat. Wat voor type hout gebruik je?
Maar dan verklaart het de dood van de andere larve niet. Wat voor temperatuur hanteer je? Exacte samenstelling van het substraat?...

Mvg,
Tom
charles
L3
Berichten: 138
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 18:44

Bericht door charles »

Exacte samenstelling.... :?
Het is substraat uit een gemengd bos, dus ook een klein percentage naaldhout, extra eikenhout, aarde vanonder een beuk en eik, veel hondenbrokken. Het is maar 1 zwarte plek hoor. en dit verklaart ook niet waarom de 2de ook dood is.
Phyllium's; Ph. bioculatum var. pulchrifolium, Ph. giganteum, Ph. westwoodii, Ph. sp. phillipines en Ph. ericoriai
Wata's; Extatosoma tiaratum, Heteropteryx dilatata en Eurycantha calcarata


site: http://www.phyllium.be
patrick42
L2
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 20:59

Bericht door patrick42 »

charles schreef:Exacte samenstelling.... :?
Het is substraat uit een gemengd bos, dus ook een klein percentage naaldhout, extra eikenhout, aarde vanonder een beuk en eik, veel hondenbrokken. Het is maar 1 zwarte plek hoor. en dit verklaart ook niet waarom de 2de ook dood is.

Naaldhout moet je er dus echt niet mee vermengen! :roll:
Plaats reactie