Geen materiaal uit het bos

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Geen materiaal uit het bos

Bericht door Arnwald »

Het is wel al eens eerder ter sprake gekomen hier op het forum en ik heb het ook al vaak besproken met allerhande mensen die kevers kweken: hoe kweek je kevers zonder materiaal uit het bos te halen? Een topic dat me de moeite waard leek om eens een boompje over op te zetten en wat ervaringen uit te wisselen.

Waarom: Ten eerste omdat het wettelijk verboden is. Ik heb al twee keer bij bevriende boswachters in Vlaanderen gepolst en ze gaven beiden toch aan dat als ze iemand zouden betrappen die zijn auto aan het volladen is met dood hout, dat ze de auto in beslag zouden nemen. Ook een motorrijder die betrapt word in het bos is zijn voertuig kwijt (in Vlaanderen). In Nederland betaalt een motorrijder naar verluid 50€ boete voor dezelfde feiten. Het verzamelen van strooisel in het bos is mogelijks een iets ander feit omdat er zowel in Nederland als in Vlaanderen meer en meer gesproken wordt over strooiselverwijdering als maatregel tegen de grote hoeveelheden stikstof die bij ons uit de lucht komen vallen. Dus mogelijks kan je ene boswachter wel overtuigen om toestemming te krijgen om strooisel op bepaalde plaatsen uit het bos te mogen halen.

Ten tweede kan het ook niet zijn dat de kevertjes bij uw thuis gekweekt worden ten koste van de (bescherming van) kevertjes in het bos

Ten derde, er zijn veel en gemakkelijke alternatieven.

Over dat laatste is het misschien interessant om wat ervaringen uit te wisselen:
Hout:
* Het meeste hout dat ik gebruik komt uit mijn kleine stadstuin (+-300m²). In de tuin heb ik allerhande inheemse bomen die ik als knotboom of hakhout beheer. Een deel gaat in de stoof en een deel laat ik liggen om enkele jaren later aan mijn kevers te kunnen geven. ik krijg ook wel eens snoeihout van vrienden dat ik dan in de tuin stapel om te laten verteren.
* Deze week heb ik zo'n 200l perfect vermolmde en verhakselde populierenstammen gekregen van een boomkweker en bij dit weer was het ook al mooi gedroogd. Hij had nog veel meer liggen maar ik kon niet meer meepakken. Dat vind je niet in het bos en was toch helemaal gratis.
* Een ander goed adres zijn boomverzorgers (vroegere boomchirurgen). Die vellen heel wat bomen en het gezonde hout verkopen ze als brandhout maar de vermolmde stammen stapelen ze vaak op in hun tuin. Ik ken een aantal boomverzorgers waarvan de tuin echt vol licht met ideaal hout. Ze helpen je graag aan wat geschikt materiaal.
* Net hetzelfde bij tuinaannemers/onderhouders die moeten betalen om hun organisch materiaal kwijt te geraken. Ik bezoek regelmatig een dump-plaats van een tuinaannemer die een klein stuk bos heeft gekocht. Hij dumpt daar al het tuinafval en af en toe zitten daar nog mooie stammen tussen die ik in mijn tuin kan leggen.
* Heel wat soorten kan je ook op flake soil of kinshi kweken, hiervoor heb je zagemeel nodig dat je ook weer gratis kan bekomen bij heel wat hobby-meubelmakers en dergelijke. Ik heb een adresje waar ik regelmatig eiken zagemeel kan halen en hier in de buurt is er blijkbaar ook een vzw die ambachtelijk eikenhouten boten maakt, daar moet ik ook nog eens gaan kijken.
* Uiteraard kan je ook nog altijd hout kopen.

Bladhumus:
Bladhumus vind ik persoonlijk moeilijker, je kan er gemakkelijk aangeraken maar er zijn toch meer issues met vervuiling van plastiek en hondendrollen, ... en met de kwaliteit.
* De gemakkelijkste manier is om iemand te vinden die een bomenrijke tuin heeft maar toch graag heeft dat de blaadjes worden opgeruimd. Hier kan je dan elk jaar gaan inzamelen of via een tuinaannemer die dergelijke werkjes uitvoert vragen of hij dergelijke bladeren opzij wil houden en bezorgen. Ikzelf gebruik bladeren van een park waar de bladeren machinaal opgeveegd (en gemalen) worden op de sportterreinen en parking (zie een eerder post). Keuze zat uit bergjes eik, esdoorn, plataan, net gevallen of half verteerd, ... uiteraard weer thuis verder te composteren.
* De test van Pim om een aantal 'humussoorten' te kweken op flake soil vond ik ook super interessant. Ik ben na een gesprek met hem daarover onmiddellijk weer gestart met het maken van flake soil.
* Verder meng ik ook heel wat houtig materiaal tussen mijn bladhumus omdat bosgrond ook houtige delen bevat terwijl mijn bladcompost nauwelijks. Dus opgebruikte kinshi vermeng ik bv. in het substraat voor de MTU's.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik moet toegeven dat ik dit een interessant topic vind. Al moet ik daar meteen bij vermelden dat je, als je van tevoren contact opneemt met de terreinbeheerder, niet snel voor problemen zal komen te staan.

De wet stelt inderdaad dat het verwijderen van "materiaal" uit het bos strafbaar is. Dit geldt voor levende planten, maar ook voor dood materiaal. In principe, volgens de wet, zou je zelfs geen zand of takjes mee mogen nemen in je schoenen. Dat is illegaal en strafbaar.. Als je hond een stok mee neemt uit het bos, dan zou je daar volgens de wet een boete voor kunnen krijgen. Zo idioot kan het zijn.

Wellicht wordt met een voorbeeld als dit direct duidelijk hoe dun de lijn is tussen wat kan en wat niet kan. In principe mag niets, maar als je het vanuit de kant van een beheerder kijkt maakt het allemaal niet zoveel uit. De hoeveelheden dood hout en bladsubstraat die de gemiddelde kweker uit het bos mee zou willen nemen is zó minimaal dat een mogelijke impact op het ecosysteem in alle gevallen te verwaarlozen is. Als je een boswachter, beheerder of eigenaar zou vragen of je misschien een vuilniszak met substraat zou mogen vullen voor je kevers, dan staren ze je waarschijnlijk vol ongeloof aan. De meesten van hen (helaas niet allemaal) zijn zelf fervent natuurliefhebber en vinden het kweken van kevers prachtig. Ze zullen zonder twijfel direct toestemming geven om wat materiaal mee te nemen.
Het probleem zit hem echter in de manier waarop het gebeurd. Vraag je het van tevoren, dan is het doorgaans geen probleem. (Daar heb ik genoeg ervaring mee.) Vraag je het echter op het moment dat men je "betrapt", dan is het een ander verhaal. Doorgaans zul je er met een waarschuwing vanaf komen, maar in het geval je met een zuur iemand te maken hebt die nog wat punten moet scoren, dan hang je.

Dat ze een auto in beslag nemen is natuurlijk te idioot voor woorden. (En in dit geval waarschijnlijk gewoon "spierballentaal".) Bovendien kunnen ze zoiets op geen enkele manier verantwoorden, dus maak je dan geen zorgen. Als je je voorstelt dat zo'n zaak voor de rechter komt en er gepleit wordt dat "de auto in beslag genomen is omdat de persoon in kwestie illegaal dode bladen aan het verzamelen was", dan kun je je voorstellen dat zo'n zaak niet de moeite waard is.

Ondanks dat je er waarschijnlijk met een waarschuwing vanaf komt, is op dit forum vaker aangegeven dat het verzamelen van substraat en hout bij beginsel niet de bedoeling is. Zoek op internet wie die eigenaar van je "verzamelplaats" is, maak kennis en vertel ze over de interessante hobby van het kever kweken. De kans is groot dat ze dan geen moeite hebben met het meenemen van wat materiaal. Op die manier kun je een "vergunning" of "ontheffing" krijgen en is iedereen blij. Zo loop je ook niet het risico dat je ten prooi valt van iemand die in zijn eenheid punten moet scoren.

Dat dit een dingetje moet zijn verbaasd mij überhaupt. Het is niet alsof je de natuur schade toebrengt door overlast te bezorgen of (drugs-)afval te dumpen. Gewoon even overleggen en dan is het vaak geen probleem.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Bas fijne reactie. Ik ben het op vele vlakken met je eens maar voor het bosbeheer is er een groot verschil tussen bladstrooisel en dood hout. In vele bossen wordt strooiselophoping als.een probleem ervaren en dus is verzamelen van strooisel inderdaad niet zo erg en gunstig voor veel soorten. Dood hout wordt echter wel als zeer belangrijk gezien en de beheerder moet brandhout opofferen om voldoende dood hout te creëren en tegenwoordig zijn er normen van hoeveel dood hout er moet zijn (zeker voor openbare bossen). Ook heel wat soorten hangen af van dat dood hout.

Wat die spierballentaal betreft, niet helemaal hoor. In Vlaanderen zijn er speciale eenheden van controle wachters die met de regelmaat van de klok moto's in beslag nemen en als ze een vogelvanger op heterdaad betrappen gaan ze onmiddellijk bij hem thuis alle pc (ook van de kinderen), vogels en vangmatriaal in beslag nemen. Ik heb met zo'n wachter een serieus gesprek gehad en gaf toen het voorbeeld over een auto vol met dood hout en iemand die wist waarmee hij bezig was. Over de inbeslagname van de auto als zwaarste mogelijke straf (veel hangt af van allerhande verzwarende omstandigheden) twijfelde hij niet. Zoals aangegeven ligt de situatie misschien anders in Nederland. En inderdaad bij kleine hoeveelheden ga je daar uiteraard veel minder mee in de problemen komen.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Even het jaarverslag van de dienst Handhaving van het Agentschap voor Natuur en Bos bijgehaald. In 2016 werd er 59 keer overgegaan tot inbeslagname en dit omvatte 1338 vogels, 756 materiaal en tuigen waarvan het grootste een boot was. Verder nog heel wat cijfermateriaal daarin te vinden maar weinig concreet natuurlijk.
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Omdat je, zoals Arno al zei, problemen kunt krijgen als je hout uit het bos meeneemt en ik het vaak ook moeilijk vind om echt mooie grote stammen witrot te vinden, ben ik het zelf gaan maken, en al met wat succes; een maand geleden heb ik de onderstaande methode toegepast op twee eikenstammetjes, en nu is er al best veel mycelium op te zien.
F6FBCC2C-6C3B-4A44-9118-F037867358D8.jpeg
08369C8A-F78D-4EE7-842E-167955E288A4.jpeg
Op Youtube had ik lang geleden al deze video gezien: https://youtu.be/TjSQUZpEBFE , alleen had ik het nooit zelf geprobeerd. Ik heb het iets anders gedaan dan in de video, want ik heb geen deuvels met mycelium gebruikt, maar natuurlijke schimmels

Laatst is er in onze tuin een grote perenboom omgezaagd, en deze stammetjes leken mij erg geschikt hiervoor.
7F507BF3-24B8-4890-8D66-26FD5F9A43BE.jpeg
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Ik vond een populierenstammetje met aan de onderkant stukjes hout en blad met schimmel erop ‘geplakt’. Ik heb in elk stammetje 6 gaatjes geboord, en deze stukjes met schimmel in de gaatjes gestopt.
BE2A9B98-B7F9-47F3-B9F0-0F474A258FBB.jpeg
4F03FBC1-29A9-41BC-9F0E-0F821C8D6D35.jpeg
Daarna heb ik de stammetjes in een vuilniszak met veel water erbij gedaan, en nu moet ik 3-4 maanden wachten, en daarna de stammetjes voor de helft in de grond steken, en dan zal ik na 2-3 jaar mooie witrot stammetjes hebben.

Ik kan aanraden dit ook te proberen, zeker als je de benodigheden kunt vinden, hoewel ik nog geen echt resultaat heb. Het is erg makkelijk om te doen en je hoeft niet meer hout uit het bos te halen, alleen is het misschien moeilijk om overal aan te komen. Laten we hopen dat alles lukt en dat ik over 4 jaar een paar mooie witrot stammen heb.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Het lukt zeker en gaat ook sneller bij populier en wilg dan 4 jaar. Ik heb momenteel stapels wilg, es, appelboom en eik in de tuin liggen. Mijn techniek is opstapelen en wachten tot ze inderdaad witte schimmels hebben en een groot deel van hun gewicht kwijt zijn.

Ga zeker die video nog eens checken
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Video gecheckt: ik inoculeer al enkele jaren wilg of populier met oesterzwam, de techniek met de zak had ik echter nog niet gezien. Beuk zou interessanter zijn maar moeilijk te vinden.
Plaats reactie