Uitbreiden keverhobby op zoek naar nieuwe soorten

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
JimmyLimburg
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 jun 2017, 14:33

Uitbreiden keverhobby op zoek naar nieuwe soorten

Bericht door JimmyLimburg »

Dag mede forumleden,

Ondertussen zijn we ongeveer een 11 maanden verder nadat ik mijn eerste MTU larven heb aangeschaft. Ik had ongeveer een 40 stuks L2 aangekocht bij Arietuur waar ik ook een super uitleg heb gekregen bij aankoop. Hierbij nogmaals dank voor de tijd en moeite maar het heeft geloont ;)! Momenteel hebben 10 larven het tot imago gehaald waarvan 2 blauwe poppen en 1 blauwe man, dit wordt natuurlijk een kweektriotje. Verder heb ik nog een 28 cocons liggen en kruipen er nog 5 larven rond in de bak (3 van de 5 larven zijn eigen kweek van een aangekocht MTU koppel, helaas was deze kweek alvorens in Arietuur leerde kennen en werden er fouten met de diepte van het substraat gemaakt. Iets wat me zeer zeker niet meer zal overkomen!)
Momenteel ben ik meerdere kweekbakken van 100L klaar aan het maken met ongeveer een 30cm-35cm bodemsubstraat (eikenblad/eikenhout) en 20cm-15cm bewegingsruimte. Hier zal telkens 1 mannetje op 2 poppen komen te zitten.

Ik kan stellen dat tot nu toe de fases goed verlopen en er nog niet echt sprake is van uitval.
Door de maanden heen ben ik de eerste ongemakken van menig keverhouders beginnen ervaren zoals mijten door te hoge vochtigheid en vliegjes die het maar niet opgaven en bleven terugkomen.
Ondanks alles ben ik nu op het punt gekomen dat ik beslist heb met de hobby verder te willen maar niet binnen het woonhuis. Ik ben in het bezit van een zeer grote oude koeienstal op een boerderij tegenover mijn woonst en ben van zin hier in de komende maanden een "werkatelier" te maken waarin ik de temperatuur voor de wintermaanden kan regelen. Zo hou ik de ongemakken van de hobby buitenshuis maar kan ik er toch maximaal mee doorgaan. Er wordt o.a. ook gedacht aan een grote venster met hoge isolatienorm zodat in deze stal de kevers die gekweekt zullen worden ook nog voldoende licht in de kweekbakken opvangen.
Verder wordt er momenteel gezocht naar een tweedehands diepvriezer voor het bevriezen van (kweek)substraten. Ik heb gelezen dat mieren in kleine hoeveelheden tolereerbaar zijn maar enkele mieren, enkele duizendpoten, voor je het weet heb je te veel enkeltjes en komt dit de kweek mogelijk niet ten goede. Daarom better safe than sorry :)

Omwille van deze uitbreidingsplannen zou ik graag met iemand in contact komen die, zoals Arietuur voor me gedaan heeft met MTU's, me op weg zou willen helpen met de iets 'specialere' keversoorten. Alle keversoorten zijn natuurlijk mooi om te zien maar DYNASTES HERCULES, MEGASOMA ELEPHAS, GOLIATHUS GOLIATHUS, P MUELLERI spreken me zoals de meeste keverliefhebbers enorm aan. P MUELLERI en de GOLIATHUS lijken mij naar zelfstudie toe momenteel nog mogelijk te hoog gegrepen maar moest iemand in het bezit zijn van deze of andere grote keversoort larven/imago's en bereid zijn me buiten de te lezen caresheets tips en tricks uit eigen ervaringen en praktijk te geven om een kweek/houden van deze soorten op te starten zou ik dit super vinden.

Zelf woon ik regio Riemst (BE) Maastricht (NL) en ben bereid ongeveer 100 - 150 km te verplaatsen. Kilometers en tijd wegen nooit op tegen kennis die men kan opdoen van een ervaren kweker :)
Contacteren mag altijd via hier of via privébericht.

Alvast bedankt!
Bijlagen
33941884_2119041554804136_9088632294234652672_n.jpg
33994802_2119041611470797_4133220459720212480_n.jpg
33862974_2119041484804143_4053642051529474048_n.jpg
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Hee Jimmy!

We hebben inderdaad veel contact, leuk om iemand op weg te helpen!
Zeker leuk bij een enthousiast iemand als jij, en leuk om te zien dat de larven succesvol imago zijn geworden :D
Mooie kleuren, ben benieuwd naar de rest!

Ik wil hier graag wel even iets aan toevoegen. Het lijkt nu een beetje alsof ik aangeraden heb om het substraat in te vriezen.
Zoals ik je ook verteld heb ben ik hier echter absoluut geen voorstander van.
Zelf doe ik helemaal niets aan het substraat en gaat het rechtstreeks vanuit de natuur de bakken in.
Hiermee zeg ik niet dat niemand dit zou moeten doen, ieder zijn eigen manier van werken namelijk!

Hopelijk is er iemand die aanbied om je bij te praten over de kevers die je zoekt.
Ik kan ieder geval aanraden Jimmy eens uit te nodigen, een hele enthousiaste keverkweker!

Succes!
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Jimmy,

Dat klinkt als een mooie reeks plannen. De vraag is echter of het allemaal nodig is. Ik verwacht bijvoorbeeld dat investeren in een diepvries helemaal niet nodig zal zijn gezien je substraat helemaal niet in hoeft te vriezen. Stel je bent van mening dat je wat veel "ongedierte" in je substraat hebt zitten, dan leg je het een paar uurtjes in de zon te drogen en dan ben je er ook vanaf.

Daarnaast lijkt het mij de moeite waard om te proberen wat meer ervaring op te doen m.b.t. de keverhuisvesting alvorens er een compleet nieuwe ruimte voor in te richten. Voor zover ik weet hebben de meesten van ons de kevers gewoon probleemloos in huis ondergebracht. Bij een goed, stabiel substraat doen de kevers het prima bij kamertemperatuur en zul je slechts bij hoge uitzondering problemen krijgen met varenrouwmug of mieren. Mieren heb ik zelf nog nooit gehad en varenrouwmug enkel het eerste jaar een beetje door een te vochtig substraat. Los je de oorzaak van dit soort problemen op, dan kun je de bakken zonder problemen in huis hebben staan. Scheelt je toch weer tijd (en geld) om daar een nieuwe ruimte voor in te richten. Uiteraard is een keverkweekkamer een superidee en zal menigeen van ons jaloers op je zijn, maar het is dus niet per sé nodig.

Verder is het goed om te zien dat je succes hebt met je M.t.ugandensis. Ik zou je daar echter toch ook wat kanttekeningen bij willen plaatsen. Bijvoorbeeld over de omvang van je kweek. 40 Larven zijn leuk, maar als je uiteindelijk 40 imago's overhoudt dan is dat erg veel. Goed, even een grove schatting ter illustratie: 40 imago's met 50-50 man-vrouwverderling levert 20 vrouwen op. Elk vrouwtje legt met wat geluk gemiddeld zo'n 30 eitjes. Dus voor je er erg in hebt zit je te kijken met 600 larven.
Dat lijkt misschien een goed idee. Je kan tenslotte zelf weer 50 larven houden en de rest verkopen. Dat is in theorie misschien zo, maar in de praktijk is dat minder vanzelfsprekend. De keverhobby is namelijk erg klein en de vraag naar larven dus ook. Inmiddels zijn er meerdere M.t.ugandensis-kwekers en is de markt ongeveer verzadigd. Je zal dus erg je best moeten doen om van 550 larven af te komen en tot die tijd heb je 600 larven die je van substraat moet voorzien.

Zelf ben ik er snel achter gekomen dat kweken voor "zo hoog mogelijke nakweek" geen zin heeft. Had ik het ene jaar een soort die relatief zeldzaam was in keverhobby, een jaar later kreeg ik ze aan de straatstenen niet kwijt omdat iedereen ze had. Met M.t.ugandensis is dat niet heel anders. Ondanks dat het een gewilde soort is, heeft het gros van de kwekers ze wel en dus zijn ze steeds lastiger te verkopen. Bovendien hebben we op het moment te maken met een verzameling kweekgroepen die stiekem aardig "vervuilt" aan het raken is. Ze zijn namelijk bijna allemaal terug te herleiden naar één en dezelfde begingroep. Vervolgens zijn ze jaren lang met elkaar gekruist waardoor inteeltverschijnselen de kop opsteken. Zo is het grote aandeel zwarte kevers op jouw foto een teken dat ook dit weer dezelfde groep M.t.ugandensis is. Dat is in principe niet zo'n probleem. Maar met 550 larven van een nieuwe kweker op het toneel gaan we deze vervolgens weer combineren met onze eigen kweekgroepen met het idee vers bloed in te mengen terwijl dat eigenlijk niet zo is.

Goed, wellicht dwaal ik af en is mijn verhaal wat gekleurd ;)

Kortom, het is het overwegen waard om nog eens te proberen je substraat en huishouding wat te fine tunen, en je imago's kun je wat kleiner huisvesten. 100 liter kweekbakken zijn voor M.t.ugandensis niet noodzakelijk. Een koppel in een 20 literbak levert je ook al zo'n 30 larven op.

Succes!
JimmyLimburg
Ei
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 30 jun 2017, 14:33

Bericht door JimmyLimburg »

Hey Arthur,

De mooie kleuren zijn voor een groot deel ook jouw aandeel he :D Ik ben zelf ook heel benieuwd naar de volgende cocons die gaan uitkomen!
Inderdaad, het vriesgedeelte is er bij mij op een of andere manier ingeslopen. Goed dat je me helpt herinneren dat invriezen eigenlijk niet zo nodig blijkt te zijn. Dank voor de rechtzetting in de reactie. Dat invriezen absoluut geen noodzaak is neem ik sowieso mee naar de toekomst toe, spaart alleen maar werk voor hetzelfde resultaat ;)
Verder dank voor de positieve feedback! Het was zeker gezellig en interessant om van je te mogen leren!

Hoi Bas,

Na reactie van Arietuur heb ik beslist het vriesverhaal te laten varen. De droogtechniek zal inderdaad toegepast gaan worden als alternatief.
Helaas willen mijn ouders waar ik nog bij woon geen larven of humus meer in huis nu het weer betert en warmer wordt. Om hun tegemoet te komen ben ik helaas genoodzaakt aan een kweekkamer in de leegstaande boerderij stallen te denken. Misschien niet de goedkoopste oplossing maar hopelijk wel een waar ik nog lang plezier van kan hebben en waar plaats op overschot is.

Qua kweek klopt het volledig wat je zegt en hier had ik al over nagedacht. Zeker niet alle kevers zullen gebruikt worden om een kweek op te starten. Het is voor mij absoluut niet de bedoeling om geld met deze hobby te verdienen dus een overdaad larven is zeker niet de bedoeling. Zelf zou ik het al fijn vinden moest ik, nu met MTU en de toekomst andere soorten, voldoende kunnen kweken om mezelf te blijven te voorzien van imago’s en af en toe ‘vers bloed’ aan te moeten kopen.
Voor de overige kever imago’s ga ik kijken voor een aantal in een groot terrarium met beperkt bodemsubstraat te huizen zodat deze niet verder in de kweek gaan maar eerder een plezier voor naar te kijken zullen worden. Ook krijgen enkele neefjes/anderen enkele exemplaren cadeau. Ik heb nog genoeg terra staan en op deze manier leren de kinderen (onder toezicht van hun ouders) en geïnteresseerde kennissen/vrienden ook andere kanten van de natuur kennen dan gewoon een kat of een hond hebben :)

De 100L kweekbakken zijn zo te horen een serieuze overkill als je al praat over een 20 literbak. De bakken zullen voor dit seizoen niet meer verandert worden maar naar de toekomst toe kunnen deze mogelijk voor “grotere” meer behoeftige soorten gebruikt worden en kan ik wel wat in de bewegingsruimte van de MTU kweekboxen snoeien. Je reacties worden genoteerd en ik neem deze mee voor de toekomst. Hartelijk dank voor de reactie.

Groet, Jimmy
Plaats reactie