Mtu kruising?

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Mtu kruising?

Bericht door Arnwald »

Ik denk dat deze kever een kruising moet zijn en zeker geen zuivere Mtu gezien de glans op de kever. Wat denken jullie? Ik heb hem als larve gekocht van een Duitser. De andere larven zijn wel allemaal mat donkergroene Mtu geworden, soms met een blauwe schijn of met oranje vlekken. Maar gezien deze kever kan ik de rest dus ook niet echt vertrouwen.
Bijlagen
DSC_0859.JPG
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Een kruising met welke soort zou je aan denken Arnwald? Ik denk dat zorg hier niet echt nodig is hoor en dat de kever op delen van het dekschild wat minder fluwelen bedekking heeft. Oudere Mtu's willen ook wel eens wat gaan glanzen als ze deze laag verliezen.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Aan de andere kant lijkt de soort behoorlijk variabel te zijn, wellicht door kruisingen met andere (onder)soorten. Dat zou een goede verklaring kunnen zijn, toch?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik zou er niet te veel van wakker liggen. Een gigantisch aandeel van de M.t.ugandensis die in gevangenschap gehouden en verhandelt wordt zijn ooit ergens gekruist met M.t.immaculicollis. Daar is de kleur blauw vandaan gekomen, die vervolgens weer terug in de bestaande M.t.ugandensis gemengd is. Daarnaast heeft dat ook ervoor gezorgd dat we veel M.t.ugandensis hebben zonder witte tekeningen (typerend voor M.t.immaculicollis).

De M.t.ugandensis kent ook in het wild een gigantische variabiliteit in kleuren en patronen, waarschijnlijk door mengingen van verschillende populaties en verschillende ondersoorten. Een zuivere M.t.ugandensis is dus niet te herkennen op basis van kleur of patroon en ook "onzuivere" lijnen kun je prima gebruiken voor de kweek.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Vroeger werd er steeds vastgelegd dat het voornamelijkste verschil tussen MTI en MTU lag aan de poten: de twee achterste paren bij MTU hadden een oranje kleur, wat nooit het geval was bij MTI.

Ondertussen spreekt men over de lijntjes die over het middenstuk lopen (indien de witte lijnen volledig doorlopen = MTU; indien gedeeltelijk of afwezig = MTI of kruising).

"Glans" of "fluweelheid" is helemaal geen criterium, noch voor MTI, noch voor MTU; dit wordt bepaald door de ouderdom van de kever oftewel de vochtigheid/vettigheid (een jelly uitgesmeerd over de kever geeft al een bepaalde glans).

Ik heb ondertussen een goede contact die wildvang MTU's gaat binnenkrijgen uit Oost Congo (jammer genoeg dood); hij meent dat hiertussen wel degelijk blauwe exemplaren zitten. Hij ging mij foto's bezorgen hiervan; dit zou dan de blauwe wildvang variant zijn; echter, hij zegt wel dat deze helemaal niet qua kleur overeenkomt met een Japanse vorm (dus mogelijk zijn de Japanse varianten wel degelijk MTU/MTI kruisingen).

Ik zal dit binnenkort posten.

Mvg,
Tom
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

De kleur blauw komt inderdaad ook bij exemplaren in het wild voor. Dit is echter heel donker blauw, tegen het grijs/zwart aan en lijkt inderdaad niet op de felle kleur blauw die we kennen uit de selectieve kweek.

Dat het ontbreken van witte patronen niet kenmerkend is voor de M.t.immaculicollis, maar juist de kleur van de achterpoten wist ik niet. Immaculate laat zich namelijk vertalen in "onbevlekt", vandaar dat ik van mening was dat de naam hiervan afgeleid was. Dat er M.t.immaculicollis zijn met enige vorm van tekening lijkt mij niet geheel ondenkbaar, gezien ook in de natuur mengvormen met de M.t.ugandensis voorkomen.
Plaats reactie