Welk Vliegend hert bijt het hardst?

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Welk Vliegend hert bijt het hardst?

Bericht door Arnwald »

Ik ben betrokken bij een onderzoek waarbij we de bijtkracht van een Vliegend hert modelleren. Na testen op een beperkt aantal soorten zouden we het onderzoek graag uitbreiden naar verschillende soorten. Daarom vroeg ik me af of er bepaalde soorten zijn die in Vlaanderen/Nederland wel in redelijke aantallen gekweekt worden. Ik denk dat Dorcus titanicus en Cyclommatus metallifer de meest populaire soorten zijn (daar hebben we in ieder geval al metingen van) of zijn er nog andere? Zijn er mensen die redelijke aantallen hebben van een of meerdere soorten en dat zien zitten dat we een dagje (met 30 kevers zijn we toch een dag bezig) zouden komen opmeten? Een andere optie is om een aantal dieren bijeen te brengen bv. op de beurs van Mons maar ik weet niet of jullie zo happig zijn om die dieren te transporteren. Indien wel, dan voorzie ik uiteraard een prijs voor de kever die het hardst bijt.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ik kan mn man dorcus titanus meenemen naar mons maar wil hem ook wel dezelfde dag weer mee terug nemen.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Bedankt voor het aanbod maar ik vrees dat het wat moeilijk wordt om voor een kever het benodigde materiaal te gaan opstellen. Ik had verwacht dat er meer mensen zouden zijn die vliegende herten kweken maar blijkbaar niet of ze zien het niet zitten? Is een andere regeling/plaats makkelijker? Wellicht zijn er in juni/juli meer kevers beschikbaar? Het opmeten zelf duurt maar een kwartiertje (als ze direct zin hebben om in de krachtmeter te bijten) dus uiteraard krijg je de kever direct terug mee.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Het is een vrij opgefokt beestje dus dat aanbijten daar maak ik mij niet zo zorgen om... Wellicht een andere keer dan ;-)
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Ik denk inderdaad dat je je verkeken hebt op het aantal van deze soorten dat in nederland en onder de forum leden word gehouden. Uberhaupt een groep van 30 kevers is al erg veel, laat staan van vliegende hert soorten die, zeker met een hoeveelheid als deze, mega veel aandacht nodig zouden hebben :roll:
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

De dieren moeten niet perse van een persoon komen natuurlijk, 5 hier en 10 daar levert al snel iets op.
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

Er zitten wel enkel kwekers in Duitsland.
Probeer even via hun forum.
An inordinate fondness of beetles.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Je kan ook bestellen in Japan. Een goede ingang zou `iris beetle` kunnen zijn. Daar kost Dorcus titanus relatief weinig, zeker als je wat kleinere exemplaren kiest. Als je trouwens gaat voor een echt grootse bijtkracht, kun je beter voor de vrouwtjes kiezen dan voor de mannetjes.
Plaats reactie