Weer eens wat vraagjes

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

De paddestoel zelf heeft een keverlarve niets aan
...is niet helemaal meer hoe we het vandaag zien vrees ik.

Ja de paddestoel is nodig om de celwand af te breken en de cellulose en dergelijke beschikbaar te maken voor de larven.

Maar, het is ons, en anderen, opgevallen dat de larven wel degelijk ook het mycelium nuttigen.
Daarom ook dat voor deze soort potten met levend/actief mycelium worden gebruikt
en niet enkel de houtmolm.

Dus, wanneer mogelijk, zorg ook voor levend mycelium.

mvg
Patrick
An inordinate fondness of beetles.
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

Als dat zo moeilijk blijkt te zijn dan zal ik toch maar gewoon wit rot hout gebruiken. Bedankt allemaal voor de informatie :)
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Kijk, weer wat geleerd!

Ik schreef het zelf meer doelend op het vruchtlichaam van de shiitake. Maar het zou me inderdaad niets verbazen als de larven wel iets van voedingsstoffen uit het mycelium halen. In hoeverre dit substantieel is ten opzichte van het hout ben ik erg benieuwd na. Larven opkweken op enkel hout is namelijk goed te doen, larven opkweken op enkel mycelium heb ik daarentegen nog niets over gehoord. Wie weet wordt dat een volgende stap in de kweekontwikkeling. :)
Gebruikersavatar
Titus
Imago
Berichten: 221
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 11:50

Bericht door Titus »

enkel op mycelium heb ik ook nog nooit gehoord... :ugeek:
An inordinate fondness of beetles.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Onze kevers zijn inderdaad niet of nauwelijks in staat om houtvezels te verteren. Hiervoor hebben ze mycelium, bacteriën en gisten nodig. De meeste soorten leven ook in symbiose met gisten in hun darmkanaal. Recent onderzoek toonde zelfs aan dat elke soort vliegend hert zijn eigen gistsoort heeft. Deze worden dus van generatie op generatie doorgegeven.

Aangezien je levend mycelium moeilijk kan afzonderen van zijn substraat, misschien niet echt mogelijk om dat te testen maar misschien dat we kevers wel op graanbroed kunnen kweken. Graanbroed is veel rijker aan voedingsstoffen dus zou grotere dieren kunnen opleveren tenzij dat hout toch nog ergens belangrijk is?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Heeft Patrick (Titus) niet van die funghi zakken te koop ?
Plaats reactie