Vraag aan Eudicella bezitters

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Annette
L3
Berichten: 114
Lid geworden op: di 20 okt 2009, 11:11

Vraag aan Eudicella bezitters

Bericht door Annette »

Zowel bij mijn Eudicella smithi bertherandi als bij de Eudicella gralli zie ik in het L3 stadium dat zij een bruine vlek boven hun achterwerk hebben. Nu vroeg ik mij af of dit een kenmerk is voor de Eudicella's? Heeft iemand anders dat ook gezien? Is dat bij andere Eudicella soorten ook? Bij de Pachnoda's heb ik het niet gezien.

Helaas heb ik er geen foto van omdat ze zich direct op hun rug draaien zodra ze op een papiertje worden losgelaten :roll:
Mecynorhinella ugandensis, Mecynorhinella polyphemus confluens, Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Pachnoda aemula, Pachnoda sinuata flaviventris, Pachnoda marginata peregrina, Chlorocala africana africana, Chlorocala africana oertzeni,
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

dat is normaal bij eudicella's
Annette schreef:Helaas heb ik er geen foto van omdat ze zich direct op hun rug draaien zodra ze op een papiertje worden losgelaten :roll:
dit is ook normaal... ;) cetoninae kruipen op hun rug, dynastinae kruipen op hun buik
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3123
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ik heb het alleen bij Eudicella gralli, niet bij Eudicella smithi.
Henri
L1
Berichten: 38
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 21:16

Bericht door Henri »

Volgens mij hebben mijn Eudicella trilineata deze vlek ook. Maar hebben alleen Eudicella's dit?

Dicronorhina derbyana oberthuri
Eudicella trilineata interruptefasciata
Mecynorhina polyphemus confluens
Mecynorhinella ugandensis
Pachnoda sinuata flaviventris
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Over het algemeen wel. Is een verharde chitinelaag waarmee ze hun popkamer verstevigen.
Fjaril
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 01:13

Bericht door Fjaril »

Hoop niet dat het erg is dat ik dit oude topic weer 'naar boven haal', maar ik was aan het zoeken op het forum op 'bruine vlek' en toen kwam ik hier.
Ik zag namelijk net dat een van mijn L3 Mecynorrhina polyphemus confluens larve ook een bruine vlek had. Is dat dan ok? Is het een teken dat ie dan (eindelijk) gaat verpoppen?
Om eerlijk te zijn heb ik nogal veel pech gehad met het opkweken van deze soort en ik hoop echt dat deze larve ook niet dood gaat.
Ik zal mijn verhaal bij een ander topic schrijven dat over deze soort gaat.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Uhh nee de larve van een Mecynorhina polyphemus confluens heeft deze bruine waas/vlek niet op z'n achterkant. Heb je er misschien een foto van ? Ik las nl net je andere reactie en zag dat een sterfte had met dit soort. Het hoeft niet zo te zijn maar het zou een infectie van black spot kunnen zijn. De larve stoppen vaak met eten en vallen heel veel af totdat de dood intreedt. Vaak gaan ze dan ook bovenop het substraat liggen zijn zo goed als bewegingsloos. Het is een zeer besmettelijk iets wat vrij gemakkelijk overgebracht wordt op andere larven . (door hantere, substraat, vliegjes). Een foto is nodig om het evt vast te kunnen stellen maar je beschrijving was niet zo hoopvol...
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Eén bruine vlek op de larf kan duiden op een kwetsuur (Zitten de L3 larven bij jouw samen? Mogelijke scherpe of munitge elementen in het substraat?). Normaal gezien kan de larf wel overleven indien deze geen hemolymphe (insectenbloed) meer lekt.

Echter, meerdere kleine bruine/zwarte vlekjes die zowat overal op de larf opduiken zijn geen goede zaak (dan heb je inderdaad te maken met de ziekte).
Plaats reactie