Te veel mannen!

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Space Beatle
L2
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 03 mei 2015, 15:00

Te veel mannen!

Bericht door Space Beatle »

Hallo allemaal,

Zoals het al doet vermoeden heb een flink overschot aan mannen van de cyprolais hornimani.
Ongeveer 2/3 is man.

Ik was ze vandaag even aan het opserveren om dat er nog niet eerder zoveel boven de grond waren. De mannen doen niets anders dan vechten, hoe onschuldig ook! En als er een vrouw boven komt om te eten, heeft ze meteen een zwerm mannen om haar heen en besluit ze liever in het substraat te vertoeven.

eigenlijk wil ik een mooie verzamelbak. Om een teveel aan mannen. Of de langst levende. Enz... In te zetten. Maar op dit moment heb ik hier geen mooie bak voor. En dacht,,, waarom zet ik ze niet bij een ander soort in. Zitten ze niet alleen en hebben de vrouwen toch wat rust. Ik dacht zelf bij de pachnoda's. Zijn er meer liefhebbers die het zo doen, of hebben jullie allemaal een verzamelbak met overschot en laatst levende erin.

Morgen zal ik op jacht gaan. En zal een paar mooie foto's proberen te maken.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dit is en "probleem" waar iedere keverhouder wel eens mee te maken krijgt. Zelf zou ik voorstellen om ze gewoon allemaal lekker in de bak te laten zitten. Dat vechtgedrag van de mannetjes is heel natuurlijk en kan ook geen kwaad. De vrouwtjes zitten nu vooral in het substraat omdat ze eitjes aan het leggen zijn en niet omdat ze op de vlucht zijn voor de mannetjes.

Stel je hebt maar 1 of 2 vrouwtjes en meer dan 10 mannetjes dan is het wellicht een ander verhaal. Voor nu zou ik zeggen dat het geen kwaad kan.

Succes!
Space Beatle
L2
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 03 mei 2015, 15:00

Bericht door Space Beatle »

Vanochtend de grote telling gehouden. 3 vrouwen en 13 mannen boven en er zitten nog 2 vrouwen en 2 mannen in de cocon. 1/4 is straks vrouw. Ik zal ze dan voorlopig nog even laten zitten en in de gaten houden. Kan er altijd nog een stuk of 5 verplaatsen.

De vrouwtjes zijn dan eitjes aan het leggen in het substraat... Maar als er 1 of 2 boven zijn hebben ze alle aandacht van 10 tot 15 mannen. Dat is wat me een beetje stoorde.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

De verhouding is niet ideaal nee. Hoe groot is het terrarium waar ze in zitten ? Veel klim stokjes in de bak geeft ze wat meer de ruimte om elkaar te ontlopen. Dit soort is nogal druk en zal veel aan de wandel gaan en vliegen. Vaak komen ze in dezelfde hoeken van de bak uit. Maar met een aantal klim stokjes op verschillende hoogtes in diezelfde hoek kun je ze toch een beetje spreiden.

Inderdaad heb ik ook zo'n last resort terrarium staan. Alles wat geen eigen groep soortgenoten of terrarium meer heeft gaat in die bak. Zo vind ik een terrarium eigenlijk wel het allermooist. Veel verschillende kleuren en afmetingen door elkaar. Helaas is dat met het oog op het sorteren van larven niet haalbaar om alle soorten door elkaar doen. Alleen de oudjes, wezen, mannen en gemankeerde hebben dat voorrecht.
Space Beatle
L2
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 03 mei 2015, 15:00

Bericht door Space Beatle »

Ze zitten nu in een aquarium van 40x30x30. Niet klein ofzo... Maar ik heb 3 nieuwe besteld voor een stelling in de eetkamer 60x40x40. Over 3 weken worden ze gebracht. Aquariums , dit omdat ik het makkelijker vind om te verschonen dan een terrarium. En 30 standaardmaat heb je niet veel te kijken en ruimte met het substraat.

Ik heb nu 5 mannen in een curve gezet met een beetje substraat. Ik zou het jammer vinden als een vrouwtje sneuvelt,dan word het verschil nog groter Het vechten tussen de mannen vind ik niet erg hoor, heb er genoeg :mrgreen: kan ze altijd terug plaatsen of ruilen met 5 andere. Krijgt iedereen kans om zijn genen door te geven.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Sow, jij weet van aanpakken! Gaaf dat je straks een aantal mooie bakken hebt voor je kevers. Tegen die tijd willen we natuurlijk graag een foto langs zien komen ;)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Tof een stelling kast met bakken ! Uiteraard een foto als het kant ene klaar ;) is
Space Beatle
L2
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 03 mei 2015, 15:00

Bericht door Space Beatle »

Mannen zitten er weer bij nu alle vrouwtjes uit de coconnen zijn gaat het hartstikke goed.
Bijlagen
image.jpeg
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

:D Geweldig mooi zo'n gevulde bak! Fijn dat de verhoudingen wat meer kloppen.
Plaats reactie