Bizarre dood Xylotrupes kweek

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bizarre dood Xylotrupes kweek

Bericht door Arietuur »

Ik ben in shock van een vondst die ik net deed in mijn Xylotrupes gideon ulysses coconnen bak :cry:

Ik had de larven in een grote curverbox met een heel groot stuk witrot hout erin. Hier deed ik ze in vlak voor ze gingen verpoppen zodat ze in deze stam hun cocons konden maken. Hieromheen was het opgevuld met hout/bladhummus mengsel. Een aantal weken tot misschien wel kleine maanden geleden kwamen de eerste vrouwtjes tevoorschijn, eerst 1 en een paar weken later twee andere. Nu liet het erg lang op zich wachten, ik begon mij af te vragen of het nog wel goed zou gaan en besloot toch maar de boomstam open te trekken. Tot mijn mega grote verbazing vond ik in het hout hele mooi gemaakte cocons, echt prachtig. Hierin echter vond ik de lijken van de kevers :o Prachtig mooie grote mannetjes en vrouwtjes. Sommige al overleden in popfase maar de meeste lagen daar gewoon als gestorven kever. Onbegrijpelijk wat hier fout gegaan zou kunnen zijn?! En het meest gekke van alles is nog; er was ook nog 1 levende pop aanwezig van een vrouwtje (helaas)

De temperatuur waar de bak op stond was wat aan de lage kant, rond de 19 graden. Maar in deze temperatuur zaten de larven en popen altijd al. Vochtigheid was naar mijn idee echt perfect en alles zag er ook erg goed uit.

Iemand enig idee wat hier fout gegaan kan zijn... :roll:
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Mejaar da's kl*te! Ik kan me voorstellen dat het schrikken was en dat je er flink van zal balen!

Het lijkt mij inderdaad niet gewoon een kwestie van toeval te zijn hier. Als zoveel dieren op gelijke wijze het loodje leggen zal dat waarschijnlijk door dezelfde oorzaak komen. Je geeft aan dat 4 vrouwtjes het wel overleeft hebben, dan lijkt het me niet dat de temperatuur of de vochtigheid een bepalende rol gespeeld zal hebben. In ieder geval geen directe rol.

Wat in mijn gedachte opkomt is ofwel een besmettelijke ziekte, ofwel een schimmelprobleem. Vertonen de poppen en kevers sporen van schimmels? Wanneer de plaatsing van het stuk hout de laatste grote verandering in de omgeving is geweest en er zoveel dieren op dezelfde wijze sterven zou ik gokken dat het probleem daar vandaan komt. Met het hout zouden ziekteverwekkers geïntroduceerd kunnen zijn of een schimmel die is gaan groeien op de plekken waar de larven de cocons gebouwd hebben. Poppen zijn zeer kwetsbaar als het aankomt op schimmelinfecties en gezien ze hun cocon gebouwd hebben op een plek waar een schimmel aanwezig is en het nodige vocht, kan het zijn dat de schimmel de poppen heeft aangetast. Ook kevers die uit de verpopping gekomen zijn, maar nog altijd inactief zijn kunnen te lijden hebben onder schimmel.

Voor nu blijft het bij speculeren. Maar je zou eens kunnen kijken of je iets schimmel-gerelateerds opvalt in de bak.

Nogmaals, wat een ongelofelijk nare vondst! Hopelijk kun je nog een mannetje scoren om de kweek mee voort te zetten, al kan ik me goed voorstellen dat je de zin even over gaat.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Nhee :o dat meen je niet ! Wat is dit balen ! Verdikkeme dit zuigt...
Ik sluit me geheel bij Bas aan met 1 kleine aanvulling. Aangezien er 1 dame pop het tot nu toe heeft overleeft en de andere soms al imago waren kan het zijn dat hetgeen waaraan ze overleden zijn zich manifesteerde voordat deze dame haar cocon ging bouwen. Soms komt door rotting en of schimmelvorming gassen vrij. Die kunnen giftig zijn zeker als er weinig ventilatie is. Aangezien de cocon tegen het hout aan zit kunnen de gassen gemakkelijk de cocon in en zullen daar minder makkelijk wegtrekken zonder ventilatie. De larven in het substraat kunnen op een meer verluchte plek gaan zitten of juist dieper het humus induiken. Het is een speculatie. Ik neem aan dat je dame pop nu in een aparte bak los van het oude substraat en hout ligt ? Ik hoop van harte dat je alsnog achter de oorzaak komt en dat deze dame het red en er een lieftallige heer op haar pad komt !
GogoAmigo
L2
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 06:44

Bericht door GogoAmigo »

Ik ben zelf te onervaren met Xylotrupes om te weten wat de oorzaak zou kunnen zijn maar wil wel kwijt: wat ontzettend zonde zeg!
Snap dat je er de balen van heb, echt héél jammer.. Je zei dat er een levende pop aanwezig was, misschien kan iemand je helpen aan een mannetje? Dat zou natuurlijk wel fijn zijn, sterkte hoor!
Keverliefhebber uit Wijchen
''Wat je geeft is wat je krijgt''
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Bedankt voor alle reacties!

Ik denk dat ik hieruit een hele beschamende conclusie kan trekken, en ook een doodsoorzaak!
Gelukkig is het geen enge ziekte of schimmel maar een erg domme fout van mij :oops: :oops: :oops: :oops:

Ik ben nog eens goed gaan denken naar de bak en indeling ervan, en waarom ik hiervoor gekozen had:
Ik vond een grote stronk hout, en de larven waren nog niet toe aan verpoppen. Mijn plan was om deze stam in te graven in het substraat maar deze was te groot dus besloot ik hem rechtop in de bak te zetten (zie onderstaande afbeelding) Om er voor te zorgen dat de stam niet uitdroogde wikkelde ik het gedeelte boven de grond in met vershoudfolie :?
Omdat eigenlijk het idee was dat de larven de stam van onderaf af zouden knagen en de stam langzaam in het substraat zou verdwijnen dacht ik er niet aan dat dit misschien zou kunnen gaan zorgen bij verstikking van de poppen. Al vrij snel na het ingraven van de stam vond ik echter de eerste cocon waarna ik besloot de bak geheel met rust te laten. Er totaal niet aan denkend dat het misschien beter zou zijn de vershoudfolie te verwijderen.

Ik heb even een simpele tekening gemaakt om mijn opstelling duidelijk te maken, dan word ook duidelijk dat verstikking vrijwel zeker de oorzaak is. De 4 levende poppen zaten buiten de boomstronk waar dus wel verse lucht bij kon komen.
Het is allemaal in 2 grote specie kuipen waarvan ik de ene ondersteboven op de ander heb gezet

Ik schaam me dood, maar zie dit als een hele wijze les. Bedankt voor jullie hulp!
Ik ga op zoek naar een mannetje, als iemand er een weet hoor ik het graag:)
Bijlagen
larvenbakInt.jpg
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ai dat lijkt me idd we logische verklaring. Het blijft waardeloos maar in ieder geval weet je nu dat geen ziekte of iets dergelijks is. Het kan verstikking zijn door zuurstof tekort maar plastic kan ook toxisch "dampen". Nu denk ik niet dat dat in huishoud folie zit maar met plastic moet je altijd uitkijken.
Hopelijk kan je je kweek nog voortzetten met een nieuwe man.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Van fouten leert men, maar het is echt bagger zeg! Hopen dat je een bijpassende heer voor je nog verschijnende dame weet te vinden en dan de volgende generatie met hernieuwde moed en energie induiken. Dit gebeurt helaas iedereen wel eens.......
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Bedankt voor al het medeleven, ik ga opzoek naar een man:)

Wil jullie toch nog even wat foto's laten zien van wat ik aan trof, helaas niet van heel de situatie maar heb er een paar op de foto gezet. En ten slotte natuurlijk de mooie levende exemplaren!:)
Bijlagen
4.jpg
3.jpg
2.jpg
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

en de levende
Bijlagen
5.jpg
1.jpg
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Oei dat waren mooie afmetingen !
Plaats reactie