Dynastes hercules occidentalis koppelen

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Dynastes hercules occidentalis koppelen

Bericht door bas »

Beste allemaal,

Vandaag heb ik mijn Dynastes hercules occidentalis larven opgegraven om te kijken wat ik aan mannen en vrouwen heb. Van de 12 L3 larven heb ik nu 6 mannen en 6 vrouwen en de twee L2 larven die de komende dagen over zullen gaan naar L3 heb ik als het goed is ook een man en een vrouw. Das nog eens een mooie 50-50 verdeling!

Ik was van plan om steeds trio's te gaan huisvesten in bakken van 20 liter. Daar moeten ze voor nu wel mee uit de voeten kunnen. Op deze manier zou de man dan vroegtijdig met de dames mee verpoppen, wat weliswaar kleine mannen oplevert maar wel gelijktijdige verpoppingen. Met deze sexratio begin ik echter te twijfelen. Doe ik er verstandig aan om de L3 als 3 trio's en 3 losse mannen onder te brengen, of kan ik ze beter als 6 koppels gaan huisvesten?

Omdat dit mijn eerste poging met Dynastes hercules ssp. is ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Mijn eigen voorkeur gaat uit naar 3 trio's die gelijktijdig verpoppen en dan 3 losse mannen die lekker nog even door mogen groeien, maar graag lift ik even mee op jullie expertise.

Alvast bedankt!

Bas
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Dat is zeker een mooie verdeling Bas! Wat wegen de larven nu als k vragen mag? :)

Ik heb ze altijd individueel gehouden in 8 liter bakken. Ik denk ook dat dit het beste is omdat de larven nooit tegelijk verpoppen, en de kans dus groot is dat ze elkaar storen. Daarnaast is mijn ervaring dat de pop erg veel ruimte in neemt. Als ik het mij goed herinner werd bijna de gehele 8 liter bak gebruikt voor de pop, als ik dit even relativeer naar een 20 liter bak waarbij hij precies in het midden zit, dan is er nog maar net genoeg ruimte voor nog een pop waarbij de kans dus groot is dat ze elkaar in de weg zitten. Dit gaat dan wel over de mannetjes. 2 vrouwtjes moet nog wel kunnen kwa maat in 20 liter, maar toch zou ik er voor kiezen om ze apart te zetten zodat ze elkaar onmogelijk kunnen storen.

Ik heb weliswaar geen ervaring met samenhouden, dus misschien beter te luisteren naar iemand met positieve ervaring in het samenhouden van deze larven, maar dit is iedd mijn ervaring ;)

Succes met deze mooie beesten!
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Merci voor je reactie Arthur. Ze zijn net een weekje L3 dus ze wegen rond de 20-25 gram.

Het voordeel van larven samen houden is dat ze dan veelal wel tegelijkertijd verpoppen. Een man die samen met twee vrouwen in een bak zit zal met ze mee verpoppen in plaats van een half jaar langer doorgroeien. Tenminste, dat is wat ik vernomen heb.
Als ik alle larven los ga huisvesten heb ik straks al vrouwtjes rondlopen en moet ik nog een half jaar langer wachten op de mannetjes. En het is natuurlijk maar de vraag of de vrouwtjes het zo lang vol houden. Vandaar dat ik het samen opkweken een interessante optie vind.

In de caresheet van Tom is te lezen dat het mogelijk is, dus ik ga ervan uit dat het kan. Maar zoals altijd hoor ik graag wat de ervaring is van anderen. De situatie maakt het ook mogelijk om beiden te proberen. Zo kan ik 2 trio's samen zetten en de rest apart opkweken.

Maar, ik ben er nog niet helemaal uit :)
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Verder niemand tips?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Zo ver ik weet en dat is volgens mij ook info die ik van Tom heb, scheiden de dames op een gegeven moment hormonen uit waardoor de mannen weten dat de vrouw binnen afzienbare tijd een cocon gaat bouwen. Dat versneld hun eigen cyclus zodat ze idd bijna tot gelijk tijdig verpoppen.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Dan even een irrelevante vraag voor dit topic tussendoor :oops: Geld dit dan ook voor andere soorten zoals bv MTU of MPC?
GogoAmigo
L2
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 06:44

Bericht door GogoAmigo »

Ben ik ook wel benieuwd naar :?:
Keverliefhebber uit Wijchen
''Wat je geeft is wat je krijgt''
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dat is inderdaad het grote voordeel van koppels of trio's samen houden. Dan heb je niet het verschil in cycluslengte waardoor er soms al vrouwtjes sneuvelen voordat de mannetjes uitkomen.

Bij de grote Dynastinae (Dynastes sp., Megasoma sp., etc.) is er vaak een groot verschil tussen de lengte van de cyclus van de mannen en vrouwen. Bij Mecynorhina sp. is dit verschil veel kleiner en vaak zelfs geheel afwezig. Grote kans dat ook daar de verpopping gepaard gaat met de nodige hormonale signalen, maar bij mij zijn beide geslachten tot nu toe steeds gelijktijdig verpopt ook al waren ze individueel gehuisvest. Naar mijn mening is het bij deze soorten dus minder relevant om ze samen te houden.
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Ik heb altijd larven van verschillende geslachten bij elkaar en tot nu toe verpoppen ze altijd mooi tegelijk. Als je zorgt voor voldoende ruimte in de bak is dat geen probleem. Apart houden heb ik nooit gedaan, simpelweg omdat ik bang ben dat ik eerst met een losse dame en daarna met een losse man kom te zitten. En voor die paar millimeter.... Records kweken lukt me toch niet ;)
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Ewoud,

Fijn om te horen dat samen houden mogelijk is. Wat voor afmetingen heb jij gebruikt voor de huisvesting? Op aanraden van Tom heb ik ze nu per trio in 20 liter zitten. Heb jij vergelijkbare afmetingen gebruikt of toch iets anders?
Plaats reactie