Check aangekochte larven goed!

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Eerst zaten ze samen in een groot terrarium met een heel kleine laag substraat. Toen het vrouwtje zich minder liet zien heb ik haar overgeplaatst naar een bak met 15cm substraat en het mannetje liet ik in het terrarium.
Nou het vrouwtje is niet onder de grond geweest in de bak en is twee dagen later overleden!
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Zou je ons misschien wat meer willen vertellen over hoe je de bak hebt ingericht? Had je er bijvoorbeeld een lampje op staan? Heb je de bak ook voldoende vochtig gehouden? Stond de bak misschien op een zonnige plek? Stel het vroegtijdig sterven zou te herleiden zijn naar een oorzaak in de bak, dan is het zeker de moeite waard om er achter te komen welke dat dan was. Anders zou het de volgende keer zomaar kunnen dat je hetzelfde overkomt.

Geloof me maar wanneer ik zeg dat het bij iedereen wel eens ergens mis gaat! Zelf heb ik deze momenten altijd gebruikt om te leren waar ik een steekje heb laten vallen, zodat ik daar in het vervolg extra goed op ben gaan letten. En zelfs wanneer je alles goed doet kan het nog mis gaan! We zijn tenslotte bezig met levende dieren die we in een onnatuurlijke omgeving huisvesten en soms lukt dat niet. Dan heb je dikke pech en dat is balen!

Heb je intussen al bericht terug van the Pet Factory?
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Hoi Bas,
Het terrarium is 40x30x35 (LxBxH). Er lag een laag substraat in van 5cm
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Oeps per ongeluk op verstuur gedrukt :oops:
Maar ja,
Net genoeg om in te verschuilen. Er lagen stukken schors en takken in. Op het terrarium is een lamp die ik nooit aan zet. Hij staat op een lichte plek, maar niet in direct zonlincht.
Misschien lag het aan de vochtigheid. Ik sproei 1 of 2 keer per week het licht vochtig in de bak.
Is dat genoeg?
Anders zou het gewoon kunnen zijn dat het wildvang is.
Ik weet dat het iedereen kan overkomen. Maar om nou €30 te betalen voor dit vind ik echt niet leuk!
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Je hebt helemaal gelijk! En los van dat je er 30 euro voor betaald hebt, je wilt graag kevers natuurlijk. Dan is het een hele domper als ze na twee weken al sneuvelen.

Als ik je beschrijving zo lees kan ik niet echt zeggen dat me iets specifieks opvalt. Het zou misschien een combinatie van de hoeveelheid substraat en de droogte geweest kunnen zijn. Xylotrupes sp. komen uit de tropen en de imago's leven normaal gesproken in vochtige gebieden. Zo'n groter terrarium heeft vaak net iets te veel verluchting waardoor de luchtvochtigheid in de bak te laag is. De kevers gaan dan veel eten of kruipen weg in het substraat. Een laagje van 5 cm droogt ook een stuk sneller uit dan een dikkere laag, dus het zou kunnen dat ook deze wat aan de droge kant is geweest. In het geval je een extra lamp zou gebruiken of wanneer een terrarium in de zon zou staan droogt de boel nog sneller uit en dan kan het snel afgelopen zijn.

Nogmaals, het blijft een beetje speculeren. Je zou eens kunnen kijken of je de boel wat vochtiger kan houden en eventueel kun je een klein hygrometertje in je terrarium houden. Die zijn te koop in vrijwel alle dierenwinkels en die geven goed aan hoe het met de luchtvochtigheid gesteld is in de bak. Het kan zeker geen kwaad om een beetje te experimenteren met sproeien om te kijken wat het met de vochtigheid in je bak doet.

Overigens, het gegeven dat het wildvang kevers zouden kunnen zijn heeft weinig invloed gehad. Vaak wordt wildvang zelfs verkozen boven nakweek omdat de kevers sterker zijn dan in gevangenschap gekweekte exemplaren. Bovendien weet je met wildvang meer over de afkomst van de kever (al moet je dat meestal ook maar aannemen van de verkoper) dan wanneer je nakweek uit generatie x hebt die misschien veel te lang is doorgekweekt. Het onhandige is natuurlijk wel dat je geen idee hebt hoe oud de kever is, dus ook dan kan het zijn dat je een oud of ziek exemplaar koopt.

Heb je trouwens enig idee of het vrouwtje in de tussentijd eitjes gelegd heeft? In dat geval is het nu zeker belangrijk dat je de boel goed vochtig houdt!
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Hoi Bas,
In de bak heeft ze zeker geen eitjes gelegd. Daar is ze de hele tijd een beetje aan het rondhangen geweest en ik heb geen sporen gezien van dat ze onder de grond is geweest.
In het terrarium heb ik haar een tijdje gezocht om haar over te plaatsen naar de andere bak.
Ik heb toen geen eitjes gezien.
De kans is dus wel zowat uitgesloten dat ze eitjes heeft gelegd :( .
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Oke,
Mijn moeder heeft gebeld met de Pet Factory, en wat bleek... Ze hadden nog een vrouwtje over!
Alles is nu goed geregeld. :D Ik ben echt heel blij!
Ook al zijn de prijzen af en toe hoog bij de Pet Factory, de service is top :bravo: !
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Zo dan dat is bizar! En kijg jij deze gratis toegestuurd? Heel leuk voor je! Hopen dat deze wel eitjes gaat leggen:-)
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Goed om te horen! Hopelijk gaat deze veel eitjes leggen. Meteen in een flinke laag substraat mikken en dan is het wachten geblazen. Succes!
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Nou dat is een hele nette oplossing en een strakke actie van je moeder ! Ze verdienen beide een bloemetje :-)
Plaats reactie