Check aangekochte larven goed!

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Check aangekochte larven goed!

Bericht door Pim »

Even een waarschuwing als je larven koopt. Ik ben net terug van de beurs in Houten, waar ik een leuke nieuwe soort aangeschaft had. Bij thuiskomst bleken behoorlijk wat larven besmet te zijn met black spot, ondanks dat de verkoper ze een voor een uit doosjes uitgezocht had. Gelukkig heb ik het thuis nog op tijd gemerkt en kon de larven terugbrengen naar de beurs. Op die manier komen ze ook ieder geval niet bij mijn andere larven in de buurt. Zie hier wat de ziekte voor de larven kan betekenen: viewtopic.php?f=37&t=1503

Bij een vorige beurs heb ik ook larven gekocht die deze ziekte hadden. Blijkbaar heerst het nogal. Mijn advies is dus om als je larven koopt ze goed te checken op black spot, wat anders kunnen de consequenties behoorlijk zijn voor jouw kweek.

Onderstaande foto toont een van de larven van vandaag, maar een andere larve zat nog veel meer onder de zwarte stukken.

Hopelijk komen jullie het niet zoveel tegen als wij.
Bijlagen
black spot.jpg
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Zijn ze van pet factory?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Nicolai,

Ze kwamen inderdaad van de Pet Factory. Het was Dicronorrhina derbyana, die ik weer eens wilde hebben. Geen idee of andere soorten het ook hebben natuurlijk. Het substraat was ook goed leeg gegeten en een paar larven waren grijs en traag, duidelijk verzwakt. Had een teken aan de wand moeten zijn. Had twee bakjes van 5 larven gekocht. Bij het eerste bakje zaten al drie besmette larven. Heb ze gelijk weer terug gedaan in hun bakjes en teruggebracht. Gelukkig deden ze er niet moeilijk over. Ze zeiden dat ze dit nog nooit gezien hadden. Leken het ook niet te kennen. De man achter de tafel zou het nog doorgeven aan Martin van de Pet Factory. Ben benieuwd wat ze er verder mee gaan doen.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

T viel mij op dat er op een aantal kevers erg veel mijten zaten, vond jij ze ook bij je larven?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Heb niet eens op mijten gelet want had van de vorige beurs de schrik gekregen van de black spot. Toen ik die weer zag kreeg ik zo bijna een hartverzakking. Deze keer waren de larven ook wat duurder. Best een uitgave en dan zoveel larven met deze ziekte. Mijten had ik niet zo erg gevonden. :D
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Ik heb een paar van Xylotrupes Gideon gekocht,
ze lijken gezond en zijn lekker actief in terrarium.
In het substraat zaten geen mijten, dus niks om me druk over te maken.
Even nog een vraagje, is 69mm groot voor een mannetje van X. gideon?
kol, Nicolai
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik heb het zelf gelukkig nog nooit meegemaakt dat ik geïnfecteerde larven meegekregen heb. Ik controleer ze altijd wel goed, maar soms is dat niet mogelijk of zie je het over het hoofd. Blijft toch jammer dat zieke dieren alsnog verkocht worden want dat kan inderdaad je hele kweekbestand om zeep helpen. Mede om die reden koop ik mijn larven eigenlijk alleen nog maar bij bekenden zodat ik weet dat ze van goede komaf zijn. Goed dat het hier nog eens vermeld wordt!

Oh en Nicolai, 69mm voor een Xylotrupes mannetje is behoorlijk hoor! Het ligt daarbij ook wel aan de ondersoort. Sommigen worden wat groter dan de anderen. Weet jij toevallig welke ondersoort je hebt? Los daarvan kun je er zeker trots op zijn! Veel nakweek exemplaren zullen die afmetingen bij lange na niet halen!
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Bedankt voor je antwoord Bas.
Het zijn XG sumatrensis, volgens mij een wat grotere ondersoort ;) .
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hoi Pim,

Dit lijken mij meer verwondingen dan black spot...
Je zegt dat het substraat leeg gegeten was; de kans is hierbij groot dat de larven elkaar zijn beginnen aanwreten (in uiterste nood worden zelfs DDD kannibalistisch).
Wel schandalig van The Pet Factory (zeker voor hun prijzen). Dit gebeurt maar al te vaak zo te zien (ze kweken ze niet eens zelf).

Mvg,
Tom
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Is alles wat hun verkopen dan wildvang, ook de larven?!

Ik heb aan hun stand geinformeer naar Sagra spec. Een soort dat ik erg graag wil gaan houden... Gelukkig wist deze man te vertellen dat het een vrij ingewikkeld soort is om te kweken. De larven eten bijvoorbeeld liaanen en de kevers sappen van jonge planten xd Hierbij vertelde hij dan ook dat de kevers die hij verkocht wildvang waren...
Plaats reactie