Oryctes nasicornis grypus

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Oryctes nasicornis grypus

Bericht door Arietuur »

Vorig jaar heb ik van mijn vakantie naar Spanje een vrouwke mee gebracht van deze mooie soort. Zij heeft in haar laatste adem nog wat eieren gelegd, en tot voor kort leek het erg goed te gaan met de larfjes!

Laatst heb ik de bak ververst, gewoon het zelfde concept, dikke houtstammen blad en humus. Nu legde ik zoals altijd de larven boven op het substraat zodat ze zelf hun weg kunnen gaan vinden. De larven zijn echter maar een paar cm diep gekropen en hebben de dikke stammen nog niet bereikt. Ook zijn ze geel gaan kleuren, en af en toe ligt er een larf boven op het substraat.

Ik heb niet het idee dat ze al gaan verpoppen, dus wat zou de gele kleur kunnen zijn, en waarom kruipen ze niet dieper? Dit deze ze altijd wel. Overigens heb ik geen flauw idee hoe groot de larf word, dus misschien is het wel gewoon de popfase :oops:
Bijlagen
oryctes2PS.jpg
oryctes1PS.jpg
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Als je het mij vraagt gaan deze spoedig verpoppen hoor. De kleur klopt, weinig energie verbruiken om zich in te graven klopt, en als ze bijna gaan verpoppen eten ze (bijna) niet meer. Aangezien ze een cyclus van 8 a 9 maanden kunnen hebben met gunstige kamer temperaturen kan het wel kloppen vanaf je vakantie tot nu. Ik zou zeggen gefeliciteerd :D
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Okee dat is goed nieuws!
Moeten deze larven coconnen of kevers nog een bepaalde koude periode ondergaan voor een goed eind resultaat?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Gezien het jaargetij waarin ze gaan lijken te gaan verpoppen denk ik niet dat ze nog een kou periode of hibernation nodig hebben.
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Zeg eh Arthur... Zijn ze ook te koop? ;)
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Helaas heb ik er maar 10, maar als het net zo snel gaat als nu zal er vrij spoedig nakweek komen!:-)
GogoAmigo
L2
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 06:44

Bericht door GogoAmigo »

Oehw .. Mooie soort Arthur ; duimen dat alles goed verloopt :D
Keverliefhebber uit Wijchen
''Wat je geeft is wat je krijgt''
Plaats reactie