Cocon kapot!

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Cocon kapot!

Bericht door BrMaarten »

Ik heb perrongeluk een cocon kapot gemaakt!
Ik was de bak een beetje te druk aan het doorzoeken, en toen zag ik dat er in een cocon een groot gat zat. Ik weet wel niet met alle zekerheid of dat ik het heb gemaakt maar dat doet er niet toe ;)

Wat moet ik nu doen? Het gat is nogal groot ... Mag ik deze gewoon terug leggen of moet ik zo'n zelfgemaakt cocon maken van steekschuim?

Hoop dat jullie me wat kunnen verder helpen :p

Mvg Maarten
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Balen zeg! Over welke soort gaat het hier? In sommige gevallen is hier iets aan te doen, bijvoorbeeld met een kunstmatige popkamer. Ik meen dat een Dynastinae relatief goed ontwikkelt in een kunstmatige cocon, als het een Cetoniinae is wordt de kans beduidend kleiner.

Soms, als de larf de cocon nog aan het vormen is, dan kan het zijn dat hij het gat nog zelf dicht maakt. Daarvoor moet je hem dan wel in het substraat laten liggen. Dit kost de larf echter een hoop extra energie wat de kans dat hij goed uitkomt verkleint. Laat even weten wat voor soort het is, dan kunnen we hier vast wel wat tips geven.
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

Alvast bedankt voor je reactie!

Het gaat hier om Tropoxylus Dochotomus ;)
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

In dat geval zou je een dag af kunnen wachten of de larf zelf de cocon gaat repareren of niet. Wanneer hij dat niet doet lijkt het mij verstandig om een kunstmatige popkamer te maken. Een aantal dagen geleden is het topic "Xylotrupes beckeri" aangemaakt. Als je daar kijkt zul je een methode omschreven staan met steekschuim (oase) en een link naar een filmpje met kunstmatige popkamers van turfbekertjes. Voor beide methodes zijn de materialen gemakkelijk in een winkel te kopen.

Succes en hou ons op de hoogte van de vorderingen! :)
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

Bedankt! Ik zal jullie zeker op de hoogte houden :)
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

Dus als ik het goed begrijp dan moet ik, als de larf het gat niet toe maakt, ze in zo'n bekertje steken of in steekschuim? Wat is het best volgens uw ervaring?

Dus dan zou ik mijn Xylotrupes gideon ook een stuk rot wit hout moeten geven om in te verpoppen en dan ze er uit halen als ze bruin zijn en dan ook in die bekertjes?

Maarten
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik kan me voorstellen dat het filmpje daar niet helemaal duidelijk in is. Hij haalt de poppen uit het stuk hout om te laten zien hoe ze normaal gesproken verpoppen en wat je kan doen als een verpopping niet helemaal goed verloopt (op het substraat verpoppen bijvoorbeeld) of een popkamer of cocon instort. Ik zou dus zeker niet voorstellen om zelf larven uit stukken hout te gaan pulken. Gewoon lekker laten zitten, dan komen ze er over het algemeen vanzelf een keer uit.

Ik heb het idee dat de methode met het steekschuim het meeste wordt toegepast. Maar eigenlijk lijken beide methoden sterk op elkaar. Je neemt de pop (of pre-pop) uit de bak met substraat, je zet hem in een kunstmatig gemaakt kommetje dat je nat hebt gemaakt, je zorgt dat je de pop zelf niet nat maakt en je zet ze weg in een afgesloten bakje met wat verluchtingsgaatjes.
Het zal hoe dan ook een beetje proberen zijn met vochtig houden. Het kommetje moet niet te droog worden, maar echt nat is ook niet goed.

Succes ermee!
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

Ok, dan zal ik wat steekschuim gaan halen ;)

Al lijkt het mij gemakkelijker als je de bekertjes gebruikt, die kan je gewoon bij in het substraat leggen. Dan blijft het het zelfde luchtvochtigheid behouden als het substraat :)
BrMaarten
L2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31 jan 2015, 18:39

Bericht door BrMaarten »

Hij is gestorven :(
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

:o Nheee !!
Plaats reactie