Xylotrupes beckeri

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Xylotrupes beckeri

Bericht door M Brans »

Ik het Xylotrupes beckeri larven nu is er een verpopt en steekt voor de helft uit de substraat en de tweede er daar ook mee begonnen is dit normaal of zou dit onder de substaat moeten gebeuren.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

Xylotrupes gebruikt vaak grote stukken hout om in te verpoppen.
Als deze niet aanwezig zijn, verpoppen ze regelmatig bovenop het substraat
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Bericht door M Brans »

ok wat kan ik nu het best doen, zo laten?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik zou ze sowieso niet gaan ingraven in het substraat want dan gaat het geheid mis.

Kijk dit filmpje maar eens. Hier kun je zien hoe ze normaal gesproken zouden verpoppen in een stuk hout en hoe je van turfbekertjes een kunstmatige cocon kan maken. Volgens mij krijg je deze op het moment als je boodschappen doet bij de Albert Heijn, lekker makkelijk aan te komen dus!

https://www.youtube.com/watch?v=vTs2VAC ... freload=10

Ps. Ik heb zelf een losse man van Xylotrupes beckeri, dus mocht je straks een vrouwtje over hebben dan ben ik zeer geïnteresseerd! ;)
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Het feit dat jouw Xylotrupes aan het substraatoppervlak gaan verpoppen betekent ook dat jouw substraat niet diep genoeg was (< 15 cm?). Xylotrupes maken gewoonlijk hun popkamers in het hout maar ook in los substraat (mits natuurlijk de diepte van het substraat groot genoeg is).

Je kan ook goed bevochtigd en gemodelleerd steekschuim gebruiken om de poppen of prepoppen in te plaatsen (maak hierin verticale of sterk schuin hellende popkamers). Hou vooral de poppen vochtig genoeg (net zoals in de larvendozen) zonder hierbij de pop/prepop zelf nat te maken!

Alvast succes!
Tom
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Bericht door M Brans »

ok weer wat geleerd.

Ik heb ze inmiddels in turf bekertjes gedaan en in de substraat gezet zo blijven ze dezelfde vochtigheid behouden.

Bas als ik een vrouw over heb is ze voor jouw.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik ben benieuwd hoe het gaat lukken! Bij mij zijn de Xylotrupes nog altijd in het substraat verpopt en dat is meermaals fout gegaan doordat de popkamers ingestort zijn. Deze keer ga ik het ook met turfbekertjes proberen en het zal niet al te lang meer duren want de man is intussen in pre-pop gegaan. Waar komen jouw Xylotrupes vandaan? Zou me niets verbazen als ze uit dezelfde lijn komen, gezien ze op hetzelfde moment verpoppen. Die van mij komt van Daniel Kunte vandaan (Coleoptera XXL).

Succes!
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Bericht door M Brans »

Die van mij komen van Franky die zit op het kaferforum.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Het zou kunnen dat hij ze doorverkocht heeft aan Daniel, maar het kan ook net zo goed zijn dat het een compleet andere lijn is die gewoon toevallig op hetzelfde moment gaan verpoppen. We zullen er nooit achter komen ;)
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Bericht door M Brans »

Vandaag zag ik dat er 1 volwassen is geworden maar is weg gekropen in de substraat.
Hebben pas volwassen kevers meteen eten nodig en een andere bak of blijven ze nog een tijdje in de oude substraat zitten.
Plaats reactie