Eudicella vragen

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Arend
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 09 feb 2015, 22:08

Eudicella vragen

Bericht door Arend »

Middag!

Ik wil graag weer met Eudicella sp. gaan beginnen. Nu heb ik het verleden ook Eudicella's gehad dus de basis methodiek is geen probleem.
Wel lijkt het me leuk om de kweek te gaan optimaliseren en hierbij zijn er aantal zaken waar ik nog niet helemaal zeker over ben. Gelukkig zijn er veel Eudicella houders op het forum!

Ik heb hieronder een aantal vragen; ik weet dat de meningen waarschijnlijk zeer uiteen lopen over deze onderwerpen, maar ik ben vooral benieuwd naar verschillende ervaringen.

1. Ik heb gelezen dat sommige kwekers hun Eudicella larven voorzien van supplementaire voeding zoals kattebrokjes en koikarper korrels. Maakt dit in jullie ervaring veel verschil in de groei van larven en gezondheid/formaat van de imago's?

2. Qua larven opkweken: hoeveel larven per stadium zetten jullie per liter substraat bij elkaar?

3. Waar ik vroeger woonde was temperatuur geen probleem, maar waar ik nu woon wordt het snachts best frisjes (16 graden). Kan Eudicella hier goed tegen? Ik ga wel een flinke laag substraat gebruiken als temperatuur buffer. Daarnaast kan ik wellicht een warmtematje tegen de achterkant van de bak plakken.

Ik ben benieuwd jaar jullie ervaringen!

Arend
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hoi Arend,

Om op jouw vragen te beantwoorden:

1. Additieven worden wel eens gebruikt door kwekers (zelfs stukjes fruit, vnl. appel en banaan), maar indien je over een hoog kwalitatief substraat beschikt (beuk/eik bladhumus + optioneel kleinere hoeveelheid vermolmd hout, 10-20%) zit je reeds op minstens 80% van een optimale kweek. Eudicella sp. worden gemakkelijk groot.

2. Laten we zeggen gemiddeld 1-2 L3 larven per liter substraat (ik heb gewoonlijk 15 L3 per 10 volle liters substraat zitten).

3. 16°C is reeds vrij laag voor Eudicella sp. Heb je overdag dan wel 20-25°C? Een warmtemat is ook niet altijd aangewezen omdat het nog relatief snel het substraat uitdroogt. Zijn er plekken in jouw huis waar het gewoonlijk niet warmer blijft dan 16°C (misschien in de buurt van de verwarming)? Je kan eventueel de warmtemat testen tegen de achterkant van de bak, maar de temperatuur en de vochtigheid moeten zeker goed nagecheckt worden. Wel zeker niet de bakken vlak bij de verwarming plaatsen (dan kunnen de temperaturen in jouw bakken zeer snel oplopen tot meer dan 30°C, wat fataal is voor de larven).

Groeten,
Tom
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Arend,

Ik zal Tom's antwoorden kort aanvullen met wat van mijn bevindingen.

1. Bij mij eten de Eudicella niet echt van de kattenbrokken die ik af en toe eens op het substraat mik. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het heel veel verschil gaat maken zoals Tom al aangeeft. Naar verwachting werk je eerder mijten in de hand dan dat je kevers significant groter zullen worden. Bij mij krijgen kleine soorten dan ook geen additieven meer.

3. Deze winter heb ik geen radiator gehad in de ruimte waar bij mij de Eudicella gehuisvest staan. Zelfs zonder radiator hebben ze voor flink veel nageslacht gezorgd, maar daar is Eudicella dan ook erg goed in. Bij mij zal het 's nachts ook zeker niet veel warmer dan 16 graden geweest zijn en overdag niet warmer dan 22 graden. Daarbij moet ik zeggen dat de kevers wellicht iets minder lang leven, maar van één enkele Eudicella pauperata dame heb ik meer dan 50 larven gekregen. Ik heb de tweede legbak nog niet uitgegraven en daar zitten ook zeker nog een flink aantal larven in. Dus ook bij deze lage temperaturen is er goed mee te kweken.
Dat neemt niet weg dat het beter zal zijn als ze bij een hogere temperatuur gehouden worden!

Groeten,

Bas
Arend
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 09 feb 2015, 22:08

Bericht door Arend »

Hoi Bas,

Dat ze gewoon doorgaan bij die nachttemperaturen is een hele geruststelling! Heb je 22 graden overdag als kamertemperatuur? Of verwarm je de bak? Ik ga zowiezo een lamp gebruiken, verwarmt een lamp uiteindelijk ook het substraat of blijft dat te lang koud? Ik neem aan dat een warme omgevingstemperatuur zowiezo beter is dan een warmtebron van boven...

Groeten, Arend
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Hoi Arend,

De Eudicella staan bij mij bovenop een kast in een ruimte waar ik tot een week geleden geen verwarming had. Ik werk daar overdag achter mijn bureau dus het enige dat er aan verwarming was, was de warmte die ik zelf veroorzaakte :P Ik had een van de spotjes in het midden van de kamer op de bak gericht, die anderhalve meter van de lamp vandaan staat. Verder heb ik niets aan verwarming of verlichting gedaan. Overdag zal het daar rond de 20 graden zijn en 's nachts zal het zeker terugzakken naar 16 graden.

Mijn andere kevers heb ik in een aangelegen ruimte staan waar wel een radiator aanwezig is. Daar liep de temperatuur eerst terug naar zo'n 16-17 graden 's nachts, maar nu probeer ik het daar 18 graden te houden 's nachts. Overdag staat daar de verwarming aan en wordt het zo'n 22 graden wanneer ik de thermostaat op 18 graden heb staan.

Nogmaals, dit zijn zeker niet de ideale omstandigheden om je kevers te huisvesten maar het is van de andere kant ook niet onmogelijk. In het wild koelt het buiten ook flink af 's nachts, dus in principe zijn de kevers daar wel tegen opgewassen. Ze trekken zich dan terug in het substraat waarin de warmte enigszins gevangen blijft en waarin ook warmte vrijkomt door de afbraak van het substraat door micro-organismen. Als je de larven dus huisvest in een flink hoeveelheid substraat zullen ze niet al te veel te lijden hebben onder iets koudere temperaturen. (Althans naar mijn ervaring..)
Plaats reactie