Dola's

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Dola's

Bericht door Arietuur »

Hoi Allemaal,

Ik heb een vraag, ben benieuwd of iemand hier iets vanaf weet.
Bij reptielen zaken zijn vrijwel altijd Dola's te koop. Dit zijn rozenkever larven die gebruikt worden als voedsel voor reptielen/vogels. Volgens mij zijn dit officieel Pachnoda Marginata larven maar... Laatst kocht ik ergens zo'n bakje en volgens mij is daar een E. Smithy uitgekomen. De larven zijn ongeveer een week na aankoop verpopt, en vorige week kwam deze kever te voorschijn. Een mannetje met een miniscuul klein horentje, en de zelfde maat als een Pachnoda (heb een foto maar moet me er nog even in verdiepen hoe ik die hier opkrijg xd)

Nu is het probleem dat ik eigenlijk alle poppen in 1 bak bewaar (omdat het er toch nog niet zoveel zijn) Dus ik weet niet 100% zeker of deze daadwerkelijk uit het dola bakje komt. Het vervelende is dat ik ook E. aetheopia coconnen heb liggen, die uit larven uit Duidsland zijn gekomen. Ik hoop dus niet dat ik 'per ongeluk' uit duidsland deze E.Smithy larven heb gekregen maar dat hij gewoon uit de dola's komt.

Donders ingewikkeld verhaal! Maar goed. Is het nu zo dat Dola's altijd P marginata zijn, of is dit gewoon rest afval van kwekers?

Hoor het wel of julllie hier meer van weten
Groeten Arthur
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

98% van de dola's zijn naar mijn weten Pachnoda Marginata omdat ze zo makkelijk te kweken zijn en weinig eisen stellen. Ik denk dat er zo af en toe wel eens wat anders tussen zitten. De voeder boer koopt waarschijnlijk eens in de zoveel tijd wat nieuw bloed. Gezien het minuscule hoorntje denk ik dat dit een voeder dola was. Dola's krijgen nou eenmaal niet het meest optimale voedsel. Daarom is het ook raadzaam om je eigen larven te kweken als je dola's voer. Zo weet je dat ze gezonde en goede voeding krijgen en ook voedzaam voor je reptiel zijn.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Hier even een test of t werkt
Bijlagen
EudicellaVerkleind.jpg
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Amazing! Volgens mij werkt t verkleinen van Foto's via fotoshop 8-)

Maar goed, om terug te komen op mijn verhaal: Er zijn al meerdere coconnen uit en ik denk dat de duitser toch een foutje heeft gemaakt. Volgens mij gaat her al om 2 verschillende soorten, de e. smithy bertherandi en een eudicella met een rood hoofd? trilineata ofzo? xd

Ben benieuwd wat jullie hier van zeggen.. Hoewel het niet goed te zien is, de gene met het groene hoofd is een mannetje :|
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Arthur,

Nou dit lijkt mij geen Eudicella aethiopica, want die hebben rode dekschilden (Eudicella aethiopica). Het lijken mij meer de Eudicella smithii's te zijn.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Volgens mij worden aardig wat verschillende keversoorten verkocht onder de naam Dola. Ik denk dat dat een verzamelnaam is geworden voor larven van kleine keversoorten die gebruikt worden als voedseldieren. Omdat Pachnoda's over het algemeen het goedkoopst zijn en gemakkelijk kweken zal je die dus vaak in een bakje tegenkomen. Maar als je honderden Eudicella larven hebt rondkruipen waar je niet vanaf komt, kan ik me voorstellen dat je die ook gewoon als voedseldieren verkoopt.

Wat de soort betreft. Ik verwacht dat de rechter een Eudicella trilineata interruptefasciata zal zijn en misschien de linker ook wel. Volgens mij komen die zowel met rood als met groen pronotum voor. Andere mogelijkheden zijn inderdaad E. smithi bertherandi of E. euthalia bertherandi. Maar goed, ik ben niet zo thuis in Eudicella. Voor mij lijken ze allemaal teveel op elkaar ;)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Het zou wel sneu en zonde zijn als je verkeerde geleverd hebt gekregen. Het zijn in ieder geval geen Eudicella aethiopica. Ik hoop van harte dat ze alsnog boven water komen.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Bedankt voor de reacties! Het zijn inderdaad duidelijk geen aeteopias, helaas! Ik zal de verkoper er is op aanspreken, kijken wat hij zegt... Als het trinelata is zou ik dat opzich ook nog wel grappig vinden, toch weer een soortje dr bij:) de aetheopia zal ik dan opnieuw moeten zoeken want deze prachtkever mag niet in mijn verzameling ontbreken!:-)
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Het zou fout gegaan kunnen zijn bij de verkoper, maar hij heeft geen idee hoe het kan en hoopt dat de rest wel gewoon aetheopica's zijn!
De soort op de foto is volgens hem inderdaad de eudicella smithi bertherandi, deze blijkt in twee kleuren voor te komen:) (wist ik niet)

hoop dat de rest wel gewoon aetheopicas zijn, en dat ik er gewoon een extra soortje bij gekregen heb :D
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Van de week heb ik dola's gekocht en ga kijken wat daar uitkomt. Ik vermoed dat het Pachnoda marginata peregrina zal zijn, maar ik zal je op de hoogte houden.
Plaats reactie