Kever gevonden.

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Kever gevonden.

Bericht door M Brans »

Ik heb bij een houten zagerij eiken zaagsel gekregen. Toen ik daar was lieten ze me meteen foto's zien van neushoornkevers die ze daar regelmatig tegen komen.
Nu ben ik vandaag begonnen met het maken van flakesoil en kwam deze kevers tegen weet iemand welk het zijn.Afbeelding[/img]Afbeelding
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Tsjee, dat is leuk. Klein vliegend hert! Waar heb je het zaagsel vandaan? Het betreft een vrij zeldzaam beestje. Moet bijna wel Limburg of eventueel omgeving ten zuiden van Nijmegen zijn. Hoeveel heb je er? Mannetjes zijn vaak iets groter en hebben grotere kaakjes, maar een belangrijker verschil tussen de sexen is dat het vrouwtje twee kleine bultjes op de kop heeft. Ze laten zich goed, snel en erg leuk kweken in harde witrotte stammetjes (diamter liefst een cm of 20) van diverse loofhoutsoorten.
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Bericht door M Brans »

Ik dacht dat ze dood waren en ik had ze ergens neer gelegd om later foto's te maken en toen waren ze in een keer weg maar weer gevonden.
Die zak stond daar al jaren en is 1,5 meter hoog met een doorsnee van 80 cm dus er kunnen er meer in zitten.
Laatst gewijzigd door M Brans op vr 30 jan 2015, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Waar is die houtzagerij :shock: ;)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Gaaf !! Nou reken maar dat er meer en larven in zitten !
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Bericht door M Brans »

zijn deze beschermt of mag je ze gewoon hebben.
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

In Nederland is deze niet beschermd
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Bericht door M Brans »

vandaag weer 2x Klein vliegend hert gevonden en die zak is nog niet half leeg.
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Waar is die houtzagerij? :shock:
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Bericht door M Brans »

Ik heb daar met pijn en moeite een zak zaagsel mee gekregen en ik denk als er meer mensen daar aan kloppen hoef ik niet voor de tweede keer aan te komen maar als je geïnteresseerd om deze kevers te gaan kweken kijk ik wel als ik er meer vind of kweek voor je.
De eerst twee heb ik samen gedaan in een bak daar hebben ze van een jelle bekertje gegeten en nu zijn ze zoek ik vermoed dat ze in een stuk rot hout zitten dat ik er in gelegd heb.
Plaats reactie