Kever gevonden.

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Een belangrijk kenmerken van larven van lucanidae zijn de kaarsrechte kaakjes. Als je de kop in vooraanzicht bekijkt, kun je dat goed zien. Loopt de buitenzijde van de kaakjes recht, dan heb je lucaniidae, zijn ze gebogen, dan is het iets anders (meikever, junikever....). Een tweede kenmerk is dat lucaniidae-larven twee billetjes hebben met een verticaal naadje ertussen, terwijl andere larven deze billetjes missen en een horizontaal naadje hebben.
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Bericht door M Brans »

Ik heb net even gekeken met een vergrootglas maar het lijkt er op dat ik lucanidae heb maar 100% ben ik niet zeker ze hebben wel die billetje die zijn goed te zien hun hoofd kap is oranje/caramel van kleur.
nummer 3 heb ik vandaag gevonden de andere twee zijn zeer actief.
Gebruikersavatar
Arnwald
Pop
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 23 nov 2014, 18:11

Bericht door Arnwald »

Inderdaad klein vliegend hert. Ook de larve is voor mij duidelijk klein vliegend hert. De makelijkste manier om larven vn vliegende herten te herkennen is dat ze een rugplooi hebben per segment, de echte scarabeeen (waaronder gouden torren, neushoornkevers,...) hebben meerdere plooien per segment.

Voor de kweek: adulten kunnen vele jaren leven maar leven in de natuur van larven. Dus regelmatig het substraat verversen om canibalisme te vermijden. Makelijk te kweken maar weinig bovengronds actief.
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Bericht door M Brans »

Ik heb vandaag de rest van het zaagsel uit de zak gehaald en helemaal na gekeken en dit is de oogst.
http://s1128.photobucket.com/albums/m48 ... riboaz.jpg
http://i1128.photobucket.com/albums/m48 ... g064t2.jpg
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Bericht door M Brans »

De eerste 3 larven die ik gevonden heb zijn nu aan het verpoppen .
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Dat gaat goed :)
M Brans
L1
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 24 okt 2014, 14:54

Bericht door M Brans »

Hoi, ik heb 5 larven en 4 volwassen kevers weg te geven van het klein vliegend hert ( Dorcus paralellipipedus )ik vraag alleen de verzendkosten terug.
volgens mij waren er 2 personen die er interesse in hadden ik weet alleen niet precies wie het waren als ik de naam hoor dat weet ik het wel weer.
Cetonio
Parend imago
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 19:52

Bericht door Cetonio »

Daar was ik er één van ;)
Ik stuur je een pb
Plaats reactie